حمایت ۵ نماینده کنگره آمریکا از برجام
گروه دیپلماسی: در شرایطی که دولت آمریکا در تلاش برای جلب حمایت عمومی از توافق هسته‌ای است و این توافق هم اکنون در کنگره آمریکا در دست بررسی است، ۳ نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت نیویورک، یک نماینده دموکرات از ایالت فلوریدا و نماینده ماساچوست روز دوشنبه حمایت خود را از توافق هسته‌ای دولت آمریکا با ایران اعلام کردند.


به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه نیویورک‌تایمز، نیدیا ولازکوئز، گریگوری میکس و ایوت کلارک نمایندگان ایالت نیویورک حمایت خود را از توافق هسته‌ای اعلام کرده‌اند. پاتریک مورفی، نماینده ایالت فلوریدا نیز روز گذشته حمایت خود را از توافق هسته‌ای اعلام کرده است. تصمیم مورفی برای حمایت از توافق هسته‌ای تعجب‌آورترین اتفاق بوده است. مورفی با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: «هیچ گزینه در دسترس دیگری غیر از توافق هسته‌ای وجود ندارد.»


مجلس نمایندگان آمریکا شامل ۴۳۵ نماینده است که ۲۴۶ عضو آن جمهوری‌خواه و ۱۸۸ عضو آن دموکرات هستند و یک کرسی نیز خالی است.


اما در سنای آمریکا پیش از این 31 سناتور از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرده‌اند. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده پیش از این بار‌ها هشدار داده‌است که در صورت رد توافق هسته‌ای در کنگره آن را وتو خواهد کرد. با این همه اوباما برای آنکه بتواند هشدار خود را عملی کند، به دست‌کم حمایت 34 سناتور یا 145 نماینده مجلس نمایندگان نیاز دارد. در مجلس نمایندگان آمریکا تاکنون 73 نماینده دموکرات از توافق حمایت کرده‌اند، 21 دموکرات اعلام کرده‌اند که به حمایت از این توافق گرایش دارند، 75 عضو دموکرات هنوز تصمیم نگرفته‌اند، 13 عضو دیگر این حزب مخالفت قطعی کرده‌اند و 6 دموکرات دیگر نیز گفته‌اند که احتمالا با این توافق مخالفت خواهند کرد. اما در سنای آمریکا در شرایطی که اوباما بتواند حمایت 41 سناتور از 100 سناتور را به دست بیاورد، حامیان او قادر خواهند بود تا با استفاده از قانونی به نام «فیلی باستر» روند رای‌گیری را تا ضرب‌الاجل تعیین شده یعنی تا هفدهم سپتامبر به تاخیر بیندازند. در این صورت هیچ رای‌گیری در سنا انجام نخواهد شد و دیگر نیازی به رای وتوی اوباما هم نخواهد بود. سنای ایالات‌متحده متشکل از 44 سناتور دموکرات، 2 سناتور مستقل و 54 سناتور جمهوری‌خواه است که تاکنون 29 سناتور دموکرات و 2 سناتور مستقل از این توافق حمایت کرده‌اند و اوباما برای وتوی مخالفت با برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) نیاز به حمایت 3 سناتور دیگر دارد. با وجود مخالفت 2 سناتور دموکرات با برجام و احتمال مخالفت یک دموکرات دیگر اوباما روی حمایت دست‌کم 10 سناتور دموکرات دیگر حساب باز کرده‌است.


اختلاف درون خانوادگی

همزمان اوباما با تاکید بر اینکه اختلاف با اسرائیل بر سر توافق‌نامه هسته‌ای ایران یک دعوای خانوادگی است، گفت که واشنگتن و تل‌آویو پس از آرام شدن بحث جاری بر سر توافق ایران، باید «همکاری امنیتی‌شان» را افزایش دهند. این در شرایطی است که رئیس‌جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره مساله هسته‌ای ایران رویکردهای کاملا متفاوتی دارند؛ هر چند تلاش می‌کنند ماهیت شخصی اختلاف خود را که چندین ماه است به روابط میان واشنگتن و تل آویو آسیب رسانده است، کم اهمیت جلوه دهند. به گزارش «ایسنا» اوباما در گفت‌وگو با نشریه «فوروارد» وابسته به یهودیان آمریکا، دوباره به تعهد کشورش برای حفظ امنیت اسرائیل تاکید کرد و افزود: «دو طرف باید پس از فروکش کردن اختلافات موجود بر سر توافق هسته‌ای همکاری‌های امنیتی خود را افزایش دهند.» اوباما ادامه داد: «زمانی که از برخی افراد می‌شنوم آنهایی که مخالف توافق هسته‌ای‌اند حامی اسرائیل هستند به شدت ناراحت می‌شوم. همه ما حامی اسرائیل هستیم.» اوباما در این گفت‌و‌گو تاکید کرد: «من خواستار طرح و صحبت درباره این سوال هستم که چالش‌های عمده پیش روی منطقه کدامند و چگونه می‌توانیم همکاری بی سابقه نظامی و امنیتی داشته باشیم و توافق‌نامه‌های امنیتی‌مان را حتی نیرومندترسازیم.» رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: «زمانی که بحث و جدل کنگره به پایان برسد و این توافق‌نامه به اجرا درآید، برای دولت من و اسرائیل این مساله حائز اهمیت است که بنشینیم و درباره چیزی صحبت کنیم که از آوریل که بیانیه لوزان اعلام شد، خواستار آن هستم.»


نظارت بر ایران

از سوی دیگر ارنست مونیز، وزیر انرژی ایالات‌متحده که در دانشگاه کلرادو سخنرانی می‌کرد، گفت که آمریکا توان کار‌شناسی گسترده‌ای در اختیار دارد که به آن کمک می‌کند تا پایبندی ایران به تعهداتش در چارچوب توافق وین را راستی‌آزمایی کند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مونیز مدعی شد که بار اصلی توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی روی دانش فنی وزارت انرژی آمریکا استوار است. خبرگزاری آسوشتدپرس از قول مونیز نوشت: «تخصیص ما در زمینه (دانش) هسته‌ای چه از نظر وسعت و چه از نظر میزان تحصص، نظیر ندارد و همین موجب اعتماد به صحت ابعاد توافق ایران می‌شود.»


واکنش کری به روند بازرسی آژانس

همزمان جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که امروز در فیلادلفیا مرکز ایالت پنسیلوانیا در دفاع از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ سخنرانی خواهد کرد، درباره‌ روند بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت پارچین گفت که «از این فرآیند رضایت داریم. »


به گزارش «ایسنا» وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان افزود: «ما قادر خواهیم بود یکپارچگی اقدامات را در این روند حفظ کنیم. اگر آنها (ایرانی‌ها) آن‌طور که ما انتظار داریم در زمینه دسترسی‌های مناسب، شرایط را فراهم نکنند و توافق انجام شده را نقض کنند تمامی گزینه‌ها در دسترس آمریکا قرار خواهد داشت. » کری در این گفت‌وگو که پیش از برگزاری نشست ویژه کشورهای اطراف قطب شمال در شهر آنکوراژ انجام شد، تاکید کرد: «هیچ بخشی از این توافق براساس اعتماد نیست. حتی یک بخش و یک عنصر از این توافق هم براساس اعتماد نیست. تمام این توافق بر یک روند راستی آزمایی مناسب و براساس دسترسی‌های لازم است.» به گزارش «ایسنا» ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همزمان با حصول توافق هسته‌ای در وین برای حل تمام مسائل باقیمانده درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای حال و گذشته ایران به توافق رسیدند.


براساس این نقشه راه، ایران دسترسی‌هایی را برای آژانس به منظور یافتن پاسخی برای سوالاتش درباره‌ سایت پارچین فراهم کرده است. ایران قرار است خود نمونه‌برداری‌های محیطی را از این سایت انجام دهد.


توافق برد- برد

همزمان مادلین آلبرایت، وزیر خارجه آمریکا در دولت بیل کلینتون در سخنانی، توافق‌نامه هسته‌ای امضا شده با ایران را یک توافق برد - برد نامید و گفت این توافق‌نامه ابتکار عمل بدیع دیپلماسی است که نباید آن را از دست داد.


آلبرایت در مقاله‌ای در پایگاه خبری «سی‌ان‌ان» با اشاره به قطع رابطه ایران و آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و ماجرای گروگانگیری و تجربیاتش دردوره کلینتون گفت: «من تصور می‌کردم یافتن امکان برقراری روابطی با تنش کمتر با ایران حائز اهمیت است.» او مدعی شد: «در طول دورانی که من وزیر خارجه بودم، شروع گفت‌وگو را پیشنهاد کردیم؛ اما ایرانی‌ها آماده نبودند. اگر چه در پایان، ما توانستیم روابط را در زمینه موضوعات حاشیه‌‌ای توسعه بدهیم اما نتوانستیم در دیوار ضخیم بی‌اعتمادی بین دو کشور تغییری ایجاد کنیم.» آلبرایت در ادامه تاکید کرد: «سیاست ما باید فراتر از انزوا، تحدید و کنترل باشد. ما باید از همه ابزارهای موجود سیاست خارجی استفاده کنیم. باید با دقت وارد تعاملی دقیق و سنجیده با ایران شویم. باید فرصت تعامل و برقراری رابطه را ایجاد کرد.»