فارس: وزیر امور خارجه ایران در دیدار با مقامات تونس تاکید کرد که برای گفت‌وگو و روند سیاسی در سوریه، یمن و دیگر مناطق گرفتار بحران نباید شرط گذاشته شود. محمدجواد ظریف در سفر به تونس و در دیدار با الجبیب الصید، نخست‌وزیر این کشور، بر همکاری‌های دوجانبه اقتصادی و فرهنگی دو کشور تاکید کرد. وزیر امور خارجه پس از این دیدار، در جمع خبرنگاران با ابراز خرسندی از حضور در تونس، این کشور را دوست و برادر خواند و گفت: «زمینه همکاری بین دو کشور ایران و تونس بسیار زیاد است و در حوزه همکاری دوجانبه اقتصادی و فرهنگی امکان همکاری بیشتری وجود دارد.» ظریف با تاکید بر توسعه همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور افزود: «در این دیدار در زمینه‌های مختلف از جمله گردشگری، انرژی، کشاورزی، محیط زیست و امور شهرداری گفت‌وگو کردیم.»

ظریف با ابراز تاسف از گسترش خطر افراط‌گری، فرقه‌گری و تروریسم که همه منطقه را تهدید می‌کند، تاکید کرد: «در این زمینه امکان همکاری وجود دارد و از سیاست مستقل، منطقی و میانه‌رو کشور تونس استقبال می‌کنیم.» محمدجواد ظریف روز گذشته در ادامه دیدارهایش در تونس و در دیدار با راشد الغنوشی افزود: «امروز جهان اسلام با دو خطر افراط‌گرایی و فرقه‌گرایی مواجه است که می‌تواند منشأ مشکلات جدی برای همه ما باشد.»


ظریف ادامه داد: «ما آماده‌ایم با همه دوستانی که به ضرورت تشکیل جبهه‌ای متحد در برابر دشمن صهیونیستی و در مقابل تلاش‌های تفرقه افکنانه اعتقاد دارند، همکاری کنیم.» راشد الغنوشی نیز پیروزی به دست آمده در مذاکرات هسته‌ای را به ملت و دولت ایران تبریک گفت. او با اشاره به مذمت و حرمت ریختن خون انسان‌ها و تاکید دین مبین اسلام بر صلح و همزیستی و رعایت حقوق یکدیگر بر ضرورت اصلاح بین مسلمانان و رفع اختلافات از طریق گفت‌وگو تاکید کرد.


وزیر امورخارجه همچنین در ادامه دیدارهایش با مقامات تونس با «طیب البکوش» همتای تونسی دیدار و در مورد همکاری‌های مشترک دوجانبه و راه‌حل‌های سیاسی برای بحران‌های منطقه رایزنی و گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه همچنین با رئیس‌جمهوری تونس و رهبر حزب النهضت این کشور به‌طور جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد. ظریف در ادامه دور سوم دیپلماسی منطقه‌ای دیروز عازم الجزیره پایتخت کشور الجزایر شد.