بررسی برجام در تعطیلی مجلس
در گرماگرم تعطیلی تابستانه بهارستان‌نشینان، کمیسیون ویژه برجام همچنان در تلاش است با دعوت از اعضای فعلی تیم مذاکره‌کننده هسته‌‌ای به این کمیسیون و نیزعلی لاریجانی و سعید جلیلی به‌عنوان مذاکره‌کنندگان سابق، در کنار بررسی برنامه جامع اقدام مشترک، نظر مشورتی مردان هسته‌ای و کارشناسان را هم داشته باشد.

بررسی برجام در شرایطی صورت می‌گیرد که کمتر از دو هفته تا سررسید اعلام نظر کنگره آمریکا زمان مانده است و احتمال اینکه کنگره آمریکا شامل مجلس نمایندگان و همچنین سنا، در هنگام بررسی برنامه جامع اقدام مشترک، رای منفی را نسبت به این سند اعلام کنند کم نیست. اما اوباما امیدوار است که حداقل یک‌سوم اعضا با این توافق موافق باشند تا بتواند از حق وتوی خود استفاده کند.

اما در ایران منتقدان توافق هسته‌ای همچنان خواستار بررسی برجام در مجلس هستند و حتی برخی تعطیلی مجلس در این برهه زمانی را از دست دادن زمان می‌دانند. تا جایی که عده‌ای از نمایندگان خواستار به تعویق افتادن تعطیلات مجلس شدند که مورد موافقت هیات رئیسه قرار نگرفت. اصرار منتقدان توافق هسته‌ای در حالی است که روحانی بار دیگر در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران تاکید کرد که رفتن برجام به مجلس الزامی برای دولت می‌شود و این یعنی کار را به نفع طرف مقابل انجام دهیم.

پیش از این هم دیپلمات ارشد کشورمان و نیز برخی دیگر از اعضای تیم هسته‌ای بر عدم لزوم تصویب برجام در مجلس تاکید کرده بودند. در همین حال برخی هم معتقدند اعلام نتیجه بررسی برجام در مجلس پس از مشخص شدن نتیجه کار در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا، می‌تواند یک نکته مثبت باشد، چراکه اگر مجلس ایران پیش از همترازان آمریکایی خود رای منفی احتمالی به برجام دهند، توپ در زمین ایران خواهد افتاد.