ایران غول نفتی می‌شود
در شرایطی که طی هفته‌های اخیر موج جدیدی از کاهش قیمت جهانی نفت آغاز شده است اما وزیر نفت کشورمان همچنان تاکید می‌کند که حتی اگر قیمت نفت به نصف برسد از حق خودمان در بازار جهانی نفت نمی‌گذریم.

زنگنه چند وقت پیش گفت که بلافاصله با لغو تحریم‌ها، ایران سهم از دست رفته نفت خود را که بیش از یک میلیون بشکه در روز است به دست خواهد آورد و به این منظور در نخستین روزهای لغو تحریم ٥٠٠ هزار بشکه و پس از آن ظرف حدود 7ماه ٥٠٠ هزار بشکه دیگر به تولید نفت ایران اضافه خواهد کرد. این در شرایطی است که برخی منتقدان سیاست‌های نفتی دولت یازدهم می‌گویند، اظهارنظر وزیر نفت درباره افزایش تولید و عرضه نفت به بازاری که کشش عرضه فعلی را هم ندارد به کاهش قیمت نفت در جهان دامن می‌زند.

انتقادی که زنگنه آن را رد کرده و می‌گوید این عرضه و تقاضاست که قیمت نفت را تعیین می‌کند ضمن آنکه ما قصد داریم با گفتن برنامه افزایش تولیدمان بازار را آماده ورود نفت ایران کنیم. چرا که به عقیده وی بازار از هم‌اکنون تاثیر افزایش تولید نفت ایران را جذب کرده و در برابر آن واکسینه شده است. اینها همه در شرایطی است که وضعیت حاکم بر قیمت‌ جهانی نفت از جمله تغییرات ارزش دلار، نگرانی سرمایه‌گذاران بین‌المللی نسبت به اوضاع اقتصادی چین، تقاضا در اقتصادهای بزرگ مصرف‌کننده و میزان عرضه به شکلی است که نمی‌توان انتظار داشت رشدی قابل ملاحظه در قیمت‌ها مشاهده شود، اما وزیر نفت کشورمان گفته ایران با هر قیمتی عرضه خود را افزایش می‌دهد یعنی حتی اگر قیمت نفت پایین بیاید ما به افزایش صادرات خود ادامه می‌دهیم؛ اگرچه دلمان می‌خواهد نفتمان را گران‌تر بفروشیم اما بازار، قیمت‌ها را تعیین می‌کند. ایران در حال حاضر روزانه یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کند.