اجاره‌بها فقط 10 ‌درصد رشدکرد
فرید قدیری
دبیر گروه مسکن
اجاره‌نشین‌های ساکن تهران، امسال وضعیت قابل تحملی را نسبت به چند سال اخیر تجربه کردند.

این موضوع به معنای ارزانی اجاره‌بها نیست بلکه به معنای مهار تورم اجاره در قیاس با تورم عمومی و همچنین در قیاس با جهش‌های سال‌های اخیر مبالغ اجاره است. متوسط اجاره بهای مسکن در شهر تهران طی تابستان امسال ۵/ ۹ درصد افزایش پیدا کرد و از جهش‌های بالای ۲۰ درصد سال‌های اخیر فاصله گرفت.طبق آخرین گزارش رسمی، میانگین اجاره بهای ماهانه هر متر مربع واحد مسکونی (کل مبلغ اجاره و بدون دریافت پول پیش) در تهران در پایان مرداد امسال به ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان رسید و ۱۰ درصد نسبت به مرداد سال ۹۴ افزایش پیدا کرد.

در تیر ماه اجاره بها ۹درصد نسبت به تیر سال گذشته رشد کرده بود، بنابراین معدل تورم اجاره بهای مسکن در شهر تهران طی دو ماه اول تابستان امسال ۵/ ۹ درصد بوده است.در سال‌های گذشته، میانگین اجاره‌بهای آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران سالی ۲۴ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا می‌کرد و در سال ۹۳ نیز اجاره بها ۱۳ درصد گران شد. شرایط کنونی، به اجاره نشین‌هایی که قراردادهایشان در شهریور ۹۴ به پایان می‌رسد، سیگنال می‌دهد که در این ماه می‌توانند با اطمینان نسبت به آرامش نسبی اجاره بها، برای تمدید قراردادهای خود اقدام کنند.

فایل اجاره مسکن در بنگاه‌ها در حال حاضر بیشتر از فایل فروش است.از طرفی، احتمال می‌رود طول زمانی جابه‌جایی مستاجرها به اوایل پاییز نیز کشیده شود چراکه آمار معاملات اجاره تیر ماه امسال و تیرماه سال گذشته بیانگر آن است که تلاقی اولین ماه تابستان با ماه مبارک رمضان، باعث شده استارت نقل و انتقالات از ماه دوم تابستان زده شود و تا مهر ادامه یابد