حرکت تورم پیش‌نگر در مسیر تک رقمی
مجید حیدری
عضو گروه بانک و بیمه

شاخص بهای تولیدکننده یا شاخص PPI (Producer Price Index مانند شاخص بهای مصرف‌کننده (CPI) از جمله شاخص‌های قیمتی است که در بررسی روند سطح قیمت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به طور کلی برای اندازه‌گیری تورم از شاخص بهای مصرف‌کننده استفاده می‌شود، اما شاخص بهای تولید‌کننده نیز می‌تواند تصویری از آینده شاخص بهای مصرف‌کننده ارائه دهد. شاخص بهای تولیدکننده یکی از معیارهایی است که به منظور سنجش عملکرد اقتصادی، از سطح عمومی قیمت‌های کالا و خدمات تولیدی در مبدا محاسبه و منتشر می‌شود. هدف از محاسبه شاخص مذکور، اندازه‌گیری تغییرات قیمت‌هایی است که تولیدکنندگان در ازای فروش کالاها و خدمات خود دریافت می‌کنند.

این شاخص به صورت یک شاخص وزنی از قیمت ‌فروشی کالاها یا قیمت‌های تولیدکننده محاسبه می‌شود؛ بنابراین در ادبیات اقتصادی از این شاخص به‌عنوان یک شاخص پیش‌نگر (Leading Indicator) یاد می‌شود. به‌عنوان مثال اگر سطح قیمت‌های تولیدی در یک محصول بالا برود، می‌توان پیش‌بینی کرد که میزان تورم در بازار مصرف از ناحیه این کالا با یک وقفه زمانی افزایش خواهد یافت و از دریچه شاخص تولید‌کننده، می‌توان آب و هوای تورم در زمان‌های آتی را پیش‌بینی کرد. آخرین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که تورم تولید‌کننده در مرداد ماه به ۲/ ۱۰ درصد رسیده است. مطابق پیش‌بینی‌ها، این نرخ با احتمال بالایی در شهریور ماه تک رقمی خواهد شد.

البته افت تورم تولیدی به معنی کاهش تورم کالاهای تولید شده نیست، بلکه نشان می‌دهد افزایش قیمت در قیمت‌های کارخانه‌ای بسیار کاهش یافته است، بنابراین می‌توان انتظار داشت که در بازار مصرف نیز این روند منعکس شود، اما برای جهت‌یابی دقیق تورم باید سایر متغیرها مانند نرخ ارز، رشد نقدینگی و انتظارات تورمی را نیز دیده‌بانی کرد .