وزیر نفت در سیبل دلواپسان
نسیم علایی
عضو گروه
نفت و پتروشیمی
در مدتی که از توافق هسته‌ای ایران و غرب می‌گذرد، بیژن زنگنه، وزیر نفت بارها از برنامه ۶ ماهه ایران برای افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید و بازگشت به بازارهای بین‌المللی در پساتحریم سخن گفته است.

در این بین دلواپسان که در پی آنند با تحت فشار قراردادن تیم اقتصادی دولت، نتایج اقتصادی توافق را زیر سوال ببرند، چندی است وزیر نفت را به‌عنوان سردمدار تحولات اقتصادی پس از تحریم‌، نوک پیکان انتقادات خود قرار داده‌اند. در آخرین اظهارات این گروه اعلام کرده‌اند زنگنه با اعلام برنامه افزایش تولید نفت موجب افت قیمت‌ها شده است و افزایش تولید نفت ایران را در شرایط کنونی بازار موجب افت بیشتر قیمت‌ها دانسته‌اند اما زنگنه نظری خلاف آنها دارد.

وی در آخرین نشست خبری خود اظهار کرد که با اعلام مداوم برنامه نفتی ایران در پساتحریم در حال «واکسینه کردن» بازار نفت است و بازار را برای ورود نفت ایران آماده می‌کند. برای کسانی که حداقل آشنایی را با قوانین بازار نفت دارند، گفته‌های وزیر قابل قبول است چراکه بازار به اصطلاح معامله‌گران اخبار را «پیش‌خور» می‌کند، یعنی پیش از وقوع هر اتفاقی نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد؛ بنابراین ورود نفت ایران در حال حاضر تاثیر خود را بر بازار گذارده است و افزایش واقعی تولید در پساتحریم نمی‌تواند بازار را با سقوط ناگهانی قیمت مواجه کند.

زنگنه همچنین اعلام کرد «به هر قیمتی» صادرات را افزایش می‌دهد، یعنی حتی اگر بهای نفت کاهش یابد ایران از برنامه افزایش تولید خود کوتاه نمی‌آید. به نظر می‌رسد در شرایطی که همه رقبای کشورمان در حال تولید حداکثری و جنگ بر سر سهم بازار هستند، تنها راه بازگشت نفت ایران به بازارهای بین‌المللی بی‌تفاوتی به افت قیمت‌ها است