سیدامیر تقی‌آبادی
دارایی‌هایی همچون وب‌سایت و وبلاگ مانند هسته‌ مرکزی برند شخصی شما عمل می‌کنند. در حقیقت اینها فضایی هستند که مخاطبان شما می‌توانند به وسیله‌آن‌ها اطلاعاتی در مورد شما مستقیم از منبع دریافت کنند.
اما اتکای تنها به این موارد برای رسیدن به تعداد زیادی مخاطب درست کافی نیست.برای ساختن برند شخصی باید به فضاهایی که مخاطبان شما در آن حضور دارند بروید و توجه آنها را جلب کنید. برای این کار نیاز است ارزش افزوده‌ای برای فردی یا مجموعه‌ای که به مخاطبان شما دسترسی دارد ایجاد کنید و در مقابل آنها به شما این شانس را می‌دهند که از تریبون‌های رسانه‌ای آنها برای فروش خود استفاده کنید.در این بخش به شما نشان می‌دهیم چگونه در زمان مناسب در مکان مناسب قرار بگیرید و شانس خود را برای دیده شدن توسط مخاطبان بالا ببرید.

بسیاری از فرصت‌ها از اولین ارتباطات ایجاد می‌شود. شما می‌توانید عقب بنشینید و منتظر بمانید که روابط فعلی شما پیشنهاد شغلی جدیدی به شما معرفی کنند یا به‌طور معجزه‌آسایی مخاطب شما تصادفی با وبسایت شما برخورد کند و تبدیل به مشتری شما شود یا می‌توانید انتخاب کنید که بیرون بروید، خود را در معرض دید دیگران قرار دهید، ارتباطات جدید بسازید و به این ترتیب شانس خود را برای دیده شدن بیشتر کنید.همین‌طور که به نظر می‌رسد انتخاب دوم بهتر است. زندگی منتظر هیچ‌کس نمی‌ماند در نتیجه بهتر است تا جایی که می‌توانید در جست‌وجوی روابط جدید باشید زیرا هر رابطه‌ای ممکن است همانی باشد که شما را به سوی فرصت بعدی زندگی رهنمون می‌سازد.
در ادامه مراحل و راه‌های ساخت این روابط و برند شخصی توضیح داده شده است.

مرحله نخست:

pic1


در رویدادهای محلی و تخصصی افرادی را بیابید که مایل به ایجاد رابطه هستندرویدادهای محلی و تخصصی همچنان یکی از بهترین موقعیت‌ها برای پیدا کردن و ساختن روابط جدید و تاثیرگذار است. افراد زیادی بر روی قدرت شبکه‌های مجازی تمرکز کرده‌اند و این شبکه‌ها حقیقتا بسیار مهم‌اند و ما در مورد آنها در مرحله بعد بیشتر خواهیم گفت اما ماقلات‌های چهره به چهره همچنان یکی از تاثیرگذارترین راه‌های جلب اعتماد مخاطبان و ساختن فرصت‌های بیشتر است. هر چه فرصت‌های بیشتری بسازید احتمال پیدا کردن فرصت‌های خوب نیز بیشتر می‌شود.می‌توانید با جست‌وجوی کلماتی چون سمینار، همایش، کنفرانس، دورهمی، هم‌آموزی، نمایشگاه و... به همراه صنعت مورد نظر خود و محدود کردن گوگل به نتایج تازه ثبت شده به بسیاری از این رویدادها دست یابید. همچنین سایت‌هایی برای این موضوع نیز وجود دارد. از هر طریقی که در این رویدادها شرکت می‌کنید کارت ویزیت خود را به همراه داشته باشید و از دسترس بودن وب‌سایت و مناسب بودن اطلاعات موجود در شبکه‌های اجتماعی خود مطمئن باشید.این رویدادهای حضوری نه تنها برای پیدا کردن روابط جدید بلکه برای مستحکم‌تر کردن روابط موجود نیز بسیار توصیه می‌شود. می‌توانید با به اشتراک گذاشتن حضور خود در این رویدادها دیگر دوستان خود را نیز دعوت به حضور کنید تا دوباره با آنها هم کلام شوید.

مرحله دو:

pic2


رغبت افراد برای درگیر شدن در شبکه‌های اجتماعی را کشف کنیدحال وقت آن رسیده به سراغ شبکه‌های مجازی بروید. فرصت‌های بسیاری در این بین موجود است. شما می‌توانید با افرادی ارتباط برقرار کنید که ممکن است مشتری، همکار، کارفرما یا سرمایه‌گذار بالقوه شما محسوب شوند. هر چند از این منظر باید توجه داشت تمام شبکه‌های اجتماعی موجود ارزش یکسانی ندارند.
توئیتر یکی از این شبکه‌های اجتماعی خوب برای برقراری رابطه است. بسیاری از افراد در توئیتر وقتی مورد خطاب واقع می‌شوند مایل‌اند به آن پاسخ دهند به‌خصوص اگر موضوع مورد بحث برای آنها جذاب باشد. این یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای برقراری ارتباط در توئیتر است.نخست فردی را که در صنعت شما شناخته شده است شناسایی کنید. بر اساس گفته‌‌های پیشین احتمالا افرادی مثل او را قبلا فالو کرده‌اید. توئیت‌های او را بررسی کنید و مدل توئیت‌هایی را که نسبت به آنها واکنش داشته است پیدا کنید و از این بین موضوعاتی که زمینه علاقه‌ مشترک دارید را بیابید و در مورد آن توئیت کنید و او را نیز منشن کنید.همین رویه را برای لینکدین، فیس‌بوک، اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی را دنبال کنید.

مرحله سه:

pic۳


چگونه درگروه‌ها و فروم‌ها با دیگران ارتباط برقرار کنیم قبل از لینکدین، فیس‌بوک و حتی مای‌اسپیس یک فرهنگ آنلاین به‌خصوص وجود داشت که کماکان رگه‌هایی از آن به‌خصوص در بعضی از فعالان صنایع سنتی‌تر موجود است. افراد در فروم‌ها و چت‌روم‌ها با افراد مشابه خود ارتباط برقرار می‌کردند. هر چند در حال حاضر فروم‌ها جای خود را به شبکه‌های اجتماعی و چت‌روم‌ها هم جای خود را به گروه‌های وایبری و تلگرامی داده‌اند اما هنوز می‌توان در آنها افراد تاثیرگذار صنایع را یافت که به علت سن زیاد تمایل به جابه‌جایی به روش‌های امروزی‌تر را ندارند. در بسیاری از موارد می‌توانید از این کانال‌ها به نفع خود استفاده کنید. براساس نوع صنعتی که مد نظر شماست می‌توانید فروم‌ها و انجمن‌های اینترنتی مختلفی رابیابید که کافی است نام آن صنعت را همراه با کلماتی چون فروم، انجمن یا تالار گفت‌وگو گوگل کنید. برای شروع در این فروم‌ها به گفت‌وگوها ملحق شوید. بحثی که برای شما جالب است یا در آن سر رشته دارید را انتخاب کنید و سعی کنید دیگران را در رسیدن به جواب راهنمایی کنید و یا تنها نقطه نظر خود را ابراز نمایید. اگر هم تجربه، دانش یا اعتماد به نفس لازم را ندارید می‌توانید خود مستقیما با ساخت موضوع سوال خود را با دیگران مطرح کنید. حتی اگر سوال شما به نظر مبتدی به نظر برسد معمولا در این فروم‌ها افراد علاقه‌مند زیادی را خواهید یافت که به شما پیشنهادهای خوبی ارائه دهند. همین روابط ابتدایی می‌تواند شما را در رسیدن به فرصت‌های مختلف رهنمون سازد.