نکات کنکوری خرید در حراجی‌های تابستان!
نیمه گرم سال رو به پایان است و خیلی از برندهای پوشاک حراج پایان فصلشان را شروع کرده‌اند. اگر اهل خرید از برندهایید و چند وقتی است منتظر دیدن علامت دلربا و خوش رنگ درصد بزرگ روی شیشه فروشگاه‌های مورد علاقه‌تان هستید. در تمامی فصل‌ها چند هفته آخرین ماه فصل، بازارهای خرید مملو از مغازه‌هایی می‌شود که اجناس خود را حراج کرده‌اند. این اتفاق فصلی خریداران زیادی را به خرید در این بازه زمانی برای کاهش هزینه‌های خانواده عادت داده است.

به عقیده بسیاری از آنها خرید در فصل حراج خوب است. مانتویی را که دو ماه پیش خریده‌اید 90 هزار تومان، حالا شخص دیگری می‌خرد 45 هزار تومان. اما همیشه این طور نیست که خریداران فصل حراج برنده باشند. خرید کردن در حراجی‌ها، مهارتی می‌طلبد که با تجربه به دست می‌آید.

یک: مطمئن باشید به‌عنوان مثال مانتو یا شلواری که قرار است در حراج فصل خریداری کنید باقی مانده از مد سال گذشته نباشد. بسیاری از لباس‌هایی که چوب حراج به سرشان می‌خورد عموما لباس‌هایی هستند که از سال قبل مد شده‌اند. اگر دقت کنید لباس‌های ساده تر و کلاسیک بسیار کم شامل درصد تخفیف و حراج می‌شوند. پس جنسی را بخرید که سال آینده نیز بتوانید از آن استفاده کنید. از طرح‌ها و رنگ‌های خاص دوری کنید. معمولا این گونه لباس‌ها در نگاه اول چشم خریدار را متوجه خود می‌کنند. اما خیلی زود درکمد خریدار بدون استفاده می‌شوند.

دو: این نکته شامل حال شال‌ها و روسری‌ها هم می‌شود. اما اگر زیرک باشید می‌توانید در میان شکسته شدن قیمت‌ها، شال‌ها و روسری‌هایی را پیدا کنید که چندان متاثر از مد روز نبوده و صرفا به دلیل تک افتادن یا تکمیل نبودن سری رنگ‌ها برای قرار گرفتن در ویترین شامل حراج شده‌اند. یادمان باشد هر جنسی که حراج شد، ارزش خریدن ندارد.

سه: بسیاری از کفاشی‌های معروف چه دست‌دوزها و چه برندها، برای آوردن فصل جدیدی از کارهای خود کفش‌های باقی مانده از سایزها را در این روزها حراج می‌کنند که به سادگی می‌توان با درصد بسیار پایینی این کفش‌های گران قیمت را خرید.

چهار: افراد زیادی در فصل حراج فقط می‌خرند. چرا و به چه علت و برای چه کسی مهم نیست. تصور می‌کنند چون ارزان شده است پس باید بخرند. اما همیشه هم این طور نیست. بسیار پیش آمده است که بسیاری از فروشگاه‌ها فقط نمایش حراج را اجرا می‌کنند. در حقیقت هیچ تغییری روی قیمت اجناس اعمال نشده است. فقط برچسب قیمت‌ها تغییر کرده تا شما تصور کنید این جنس شامل حراج است پس می‌توان آن را خرید. پس حواستان باشد که همه شکسته شدن قیمت‌ها واقعی نیست و گاهی یک تله است.

پنج: فصل حراج که می‌رسد بهترین زمان برای خرید کادوهای تولد دوستان است. اما با حساب و کتاب و هدفمند این کار را انجام دهید. می‌توانید برآورد کنید که تا 6 ماه آینده قرار است برای چه کسانی هدیه بخرید. یکی یکی افراد را مجسم کنید و آنگاه به اقتضای شخصیت و علایق او از میان فروشگاه‌ها کادوی او را خریداری کنید. اما مراقب باشید اگر تولد او در بهمن ماه و وسط آن همه سرما است یک تی‌شرت تابستانی نخی را برای او خریداری نکنید.

شش: نکته دیگر اینکه بسیاری از فروشگاه‌ها در فصل حراج جنس فروخته شده را حتی تعویض هم نمی‌کنند. پس هنگام خرید به این نکته توجه کنید تا متضرر نشوید.

هفت: هزینه‌ها را کنار بگذارید بعد به حراجی بروید.در هنگام دیدن قیمت‌ها در حراج هول نشوید. از خودتان سوال کنید که آیا از عهده خرید آن برمی آیم؟ آیا من می‌توانم هزینه‌های ماهیانه ام را تامین کنم؟ قبل از اینکه در حراج چیزی بخرید، باید هزینه‌های ثابت تان را پرداخت کنید. مثل کرایه خانه، پول آب، گاز، برق، تلفن، شارژ ساختمان، بیمه ماشین، قرض و بدهی و بهتر است در مصرف این موارد صرفه‌جویی کنید. ترجیحا مقداری از پول‌تان را هم پس انداز کنید. حالا اگر همه اینها را کنار گذاشته‌اید، می‌توانید برای خرید از حراج تابستانی سری به فروشگاه‌ها بزنید.

هشت: مراقب جنس‌های بنجل باشید. گاهی فروشندگان مقداری از لباس‌های نقص دار خود را که نخ کش شده‌اند یا دکمه یا زیپ ندارند یا بخشی از رنگ آن از بین رفته است را با لباس‌های حراجی خود مخلوط می‌کنند و اگر حواس‌تان جمع نباشد وقتی به خانه می‌روید حسابی عصبانی خواهید شد بنابراین مراقب چنین لباس‌های معیوبی باشید.

نه: کارت اعتباری‌تان را همراه نبرید. توصیه دوم ما این است که کارت عابر بانک تان را با خود به حراجی نبرید چون به راحتی کارت می‌کشید و چند هزار تومان را در یک لحظه بر باد می‌دهید. از خودتان بپرسید آیا در کارتم مبلغ کافی موجود هست یا نه؟ اگر پول کافی ندارید، نمی‌توانید به حراج زمستانی بروید. حواس تان باشد که باید در حساب‌تان به اندازه کافی پول باشد تا بتوانید از اضافه آن خرید کنید. اگر همراه‌تان هست، از پول نقد استفاده کنید. پول را بشمارید و به صندوق‌دار تحویل دهید. این کار باعث می‌شود پول کمتری خرج کنید. تحقیقات نشان داده است که افرادی که با کارت خرید می‌کنند دوبرابر بیشتر از افرادی که از پول نقد استفاده می‌کنند خرید می‌کنند.

نکات کنکوری حراج بازی
خیلی از این درصدها «آپ تو فلان درصد» است. مثلا up to ۵۰% یعنی اجناس فروشگاه از یک تا ۵۰درصد تخفیف دارند. حواستان باشد همه چیز را به هوای ۵۰درصد برندارید تا رقم حک شده روی فیش صندوق شما را متعجب نکند.
اگر سایزتان متفاوت است و همیشه توی قفسه‌های تک‌سایز، کفش و لباس گیرتان می‌آید خیلی خوش به حالتان می‌شود. بیشترین درصد تخفیف‌ها برای شماست.
خیلی از این برندها بدون اطلاع قبلی و بر اساس موجودی اجناسشان حراج را یک دفعه تمام می‌کنند و وارد به اصطلاح نیوکالکشن می‌شوند. بنابراین برای رفتن به حراجی‌ها خیلی دست دست نکنید.
اگر بچه تهران هستید و زمان زیادی برای شرق به غرب کردن و جنوب به شمال کردن ندارید، کافی است یک بار خیابان جردن آفریقا را بالا و پایین بروید تا خیلی از این برندها را ببینید.