دستورالعمل جهت دهی به پس‌انداز چیست؟
قرار دادن مبلغی پول و نادیده گرفتن آن به صورت پس‌انداز در یک حساب جداگانه عادت خوبی است که شما را در بحران‌های مالی درگیر گرفتن وام و قرض و... نمی‌کند.

بدون شک شما هم این جمله را شنیده‌اید که «در هر خانواده‌ای باید پس‌انداز وجود داشته باشد.» بدون پس‌انداز، هیچ خانواده‌ای نخواهد توانست به کامیابی برسد. پس‌انداز تعدیل‌کننده هزینه‌ها، تضمین‌کننده آینده و نقطه اتکای خانواده است. در راستای همین شعار نیز مردم آمریکا به‌عنوان صرفه‌جوترین افراد در بین همه کشورها شناخته شده‌اند. آنها با اینکه درآمدزایی زیادی هم دارند پس‌انداز را از همه چیز واجب‌تر می‌دانند. پس‌انداز - اقتصادی یا اجتماعی- سبب امنیت خاطر اعضای خانواده می‌شود. امنیت خاطر نیز سبب کاهش اضطراب و فشارهای روانی می‌شود. از آنجا که خانواده، در فرآیند حیات خود به شکل‌های گوناگون با مسائل و مشکلات متعددی مواجه می‌شود، پس‌انداز کردن یکی از راه‌‌حل‌های این مشکلات خواهد بود. از این رو، خانواده‌هایی که پس‌انداز دارند، امنیت خاطر بیشتری دارند و در زندگی احساس ثبات و پایداری بیشتری می‌کنند. اما پس‌انداز کردن پول به معنای مطلق آن در تعاریف اقتصادی ضد تولید است. در مواقعی پس‌انداز کردن مقداری پول خوب است، مانند پس‌انداز کردن برای روز مبادا، حوادث پیش‌بینی نشده و سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاری. اما در پس موضوع، پس‌انداز کردن پول تمرین بیهوده‌ای است به پنج دلیل که این پنج دلیل را برای شما در این نوشتار توضیح خواهیم داد. این توضیح را با یک مثال شروع می‌کنیم:

اگر شما هفته‌ای 100 هزار تومان را در قلکتان پس‌انداز کنید، در آخر سال پولی معادل 5 میلیون و 200 هزار تومان خواهید داشت. خیلی عالی است! اما اگر هفته‌ای 100 هزار تومان را سرمایه‌گذاری کنید، در آخر سال خیلی پول بیشتری به‌دست خواهید آورد. حتی، یک سرمایه‌گذار ناوارد می‌تواند خیلی بیشتر از یک پس‌اندازکننده پول کسب کند. برای مثال، اگر شما حساب بانکی‌ای داشته باشید که هر ماه 2/ 0 درصد نرخ سود مرکب آن باشد، در آخر سال شما 5 میلیون و 300 هزار تومان خواهید داشت، یعنی 100 هزار تومان بیشتر. سرمایه‌گذاری پولتان، نسبت به پس‌انداز کردن تمرین خوبی برای شما می‌تواند باشد، به دلایل زیر:

یک-تورم: پس‌انداز کردن پول‌هایتان در قلکتان نمی‌تواند ارزش خود را در برابر تورم حفظ کند. قدرت خرید هر پولی که پس‌انداز می‌کنید در زیر فشار مداوم تورم از بین می‌رود. قلکتان نمی‌تواند از آن محافظت کند.پس در آخر روز، پولتان قدرت خرید کمتری دارد؛ اما سرمایه‌گذاری، حتی به بهره ناچیزی که مثال زدیم، سپری هرچند کوچک در برابر لشکر تورم دارد و می‌تواند قدرت خریدتان را تا حدودی حفظ کند.
دو- ثروت: شما با پس‌انداز کردن نمی‌توانید ثروتمند شوید. برای ثروت‌آفرینی شما باید پولتان را در املاک، سهام، اوراق بهادار یا ماشین‌های سرمایه‌گذاری مشابه که یک فرصت استثنایی برای چندین برابر کردن پولتان به‌وجود آورد، سرمایه‌گذاری کنید (البته با علم باید وارد این حوزه شوید). برای مثال، خرید سهام می‌تواند در مدت کوتاهی رشدی بیشتر از ۲/ ۰ درصد داشته باشد و سود پس‌انداز یک ساله تان را ۶ ماهه به شما بدهد. برای مثال بعضی کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ که روند مشخصی دارند، می‌توانند پول شما را با بهره آن یعنی ۵/ ۱ درصد بالا ببرد، یعنی ۷۵ برابر ۲/ ۰ که مثال زدیم.

سه-اهداف: صرف نظر از اهداف مادی که در زندگی به‌دست می‌آورید، سرمایه‌گذاری قطعی‌ترین مسیر برای دستیابی به آنهاست. هر ماجراجویی یک عامل ریسک دارد که در سرمایه‌گذاری هم صادق است. هنگامی که ماجراجویی را آغاز می‌کنید شما باید ریسک‌هایتان را ارزیابی کنید. ریسک‌هایتان در برابر دستاورد‌ها باید مقایسه شوند. معمولا سود‌های زیاد، ریسک‌های بزرگ‌تری می‌طلبد. شما در جوانی ریسک‌های بزرگتری می‌توانید متقبل شوید زیرا پتانسیل دست آوردتان بسیار زیاد است.
سرمایه‌گذاران میانسال به بالا باید ریسک‌های کوچک‌تر و مطمئن‌تری را انتخاب کنند. شما دید بهتری دارید، اما باید خودتان را از ورشکستگی دور نگه دارید.
چهار-کیفیت زندگی: سرمایه‌گذاری کیفیت زندگیتان را ارتقا می‌دهد، حداقل در امور مادی. شاید بگویید به مادیات اهمیت نمی‌دهید، اما فقر و فلاکت هم هدف جالبی نیست. کیفیت زندگی ارتباط مستقیم با سلامتی و زندگی سالم‌تر دارد. پس اگر به مادیات اهمیت نمی‌دهید، حداقل به فکر سلامتی‌تان باشید.

پنج-ساخت آینده: همه ما تلاش می‌کنیم زندگی بهتری به فرزندانمان بدهیم تا خودمان. این در خون ماست. سرمایه‌گذاری راه‌های مطمئن‌تری برای ایجاد فرصت‌های بیشتر در زندگی فرزندانتان به شما می‌دهد، بر حسب تحصیلات، فرصت شغلی و سلامتی.
همیشه انتخاب یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه سخت‌ترین بخش است. اگر با سهام راحت نیستید، به فکر املاک باشید. در آمریکا خانه‌های یک طبقه تماما توسط hedge funds خریداری شد، این گروه فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در آینده دیده بودند و می‌دانستند کرایه دادن هرکدام از این خانه‌ها می‌تواند پولشان را چند برابر کند، بدون آنکه از ارزش واقعی آن کم شود.
اگر با املاک هم راحت نیستید می‌توانید بر روی استعدادتان سرمایه‌گذاری کنید. نویسنده یک کتاب، شروع یک وبلاگ و …

شاید استعدادتان در جایی دیگر خوب باشد، اگر عشق برنامه‌نویسی هستید، بازار نرم‌افزار‌های موبایل (اَپ) فوق‌العاده رشد چشمگیری دارد، می‌توانید برای گوشی‌های اندروید یا آیفون نرم‌افزار بسازید. نرم‌افزار‌های کاربردی سود زیادی می‌تواند برایتان داشته باشد.
صرف نظر از ماشین پول‌سازی سرمایه‌گذاری، مهم‌تر است که تکالیفتان را انجام داده باشید. هیچ جایگزینی برای آنالیز جامع نیست. اگر شما یک سرمایه‌گذاری را نمی‌توانید درک کنید، از آن فاصله بگیرید. مانند میلیاردر بزرگ، وارن بافت که در دنیای تکنولوژیک سرمایه‌گذاری نمی‌کند، زیرا به عقیده خودش درک درستی از آن ندارد.
اما خیلی بهتر است در راه سرمایه‌گذاری از هر فرصت استفاده کنید و مطالبی را که نمی‌دانید یاد بگیرید، این کار نه تنها شما را در سرمایه‌گذاری خبره‌تر می‌کند، بلکه دیدتان را هم نسبت به مسائل مالی قوی تر می‌کند. قرن حاضر قرن اطلاعات است، این اطلاعات و علمتان است که می‌تواند پول برایتان بسازد نه پول.