اساس کار در بافت‌های ناکارآمد انضباط اجتماعی باشد
دکتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران در نخستین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری با اشاره به اینکه رویکرد هایمان و جنس کار در موضوع بازآفرینی شهری باید نرم‌تر باشد گفت: در واقع برای این‌که وارد محیط‌های آسیب پذیر شویم و از منظر اقتصادی، فنی، حقوقی و غیره مبحث بازآفرینی شهری مورد بررسی قرار دهیم، باید به این آسیب‌ها به عنوان یک پدیده‌ای اجتماعی بنگریم. زمانی که موضوع را از منظر اجتماعی بررسی می‌نماییم باید با بستر اقتصادی این پدیده اجتماعی را مهار کنیم و این روند باید روح حاکم بر آئین نامه ای باشد که در حال نگارش آن هستیم و هر جا بندی است که با آن مغایرت دارد باید اصلاح شود.

شهردار تهران گفت: معتقدم که اگر رویکرد انضباط اجتماعی را اساس کار در بحث بافت‌ها قرار دهیم، یقینا ثمره آن امنیت اجتماعی خواهد بود ولی صرفا با نگاه امنیت اجتماعی به سراغ کار برویم جامعه فعالیت‌ها در این حوزه را پس می‌زند چون با موضوعات متعدد آسیب‌های اجتماعی روبرو هستیم و امنیت اجتماعی را از جنس سخت برداشت می‌کنند و مقاومت به خرج می‌دهند؛ بنابراین اگر رویکرد پدیده اجتماعی را مبنای کار قرار دهیم فعالیت‌ها در این حوزه برای مردم قابل پذیرش‌تر خواهد بود.

دکتر قالیباف در ادامه افزود: هر چقدر این پدیده اجتماعی را کلان‌تر کنیم قدرت تصمیم گیری و قدرت اجرایی ما از بین می‌رود. بر اساس تجربه ۱۰ ساله فعالیت در این بافت‌ها معتقدم ساماندهی بافت‌ها، موضوعی پلاک به پلاک است و گاهی در یک پلاک، ۱۰ خانواده متفاوت زندگی می‌کنند. به عنوان مثال در منطقه ۱۲، درب هر خانه ای قدیمی را که باز کنید ۲۰ خانواده مالک با ۲۰ فرهنگ متفاوت درحال زندگی هستند. شهردار تهران افزود: باید این پدیده اجتماعی را در مقیاس یک یکم، به معنای بررسی خانه به خانه تعریف کرد. پیشنهاد می‌کنم این موضوع را در آیین نامه حاکم کنیم، محله محوری اساس فعالیت‌ها باشد و تمام سازمان‌ها نیز باید در خدمت محله باشند. وی در خصوص ایجاد دفاتر تسهیل گری در محدوده‌های بازآفرینی شهری گفت: باید در بخش‌های حقوقی، فنی، آموزشی و اقتصادی تسهیل‌گری کنیم. با همین هدف است که شهرداری تهران دفاتر تسهیل گری را راه اندازی کرده و به قدری این دفاتر نقش ایفا می‌کنند که به پنجه‌های تدبیر و عمل تبدیل شده‌اند.

دکتر قالیباف مشارکت معنی دار بخش خصوص دربازآفرینی شهری را مورد تاکید قرار داد و گفت: هر کجا دولت و نهادهای دولتی و حتی نهادی عمومی غیردولتی نظیر شهردای‌ها بصورت مستقیم در احیآء و بازآفرینی بافت‌های هدف شهری مداخله کنند، نتیجه کار به شکست منتهی می‌شود. دولت به دو طریق می‌تواند در مشارکت معنادار بخش خصوص کمک نماید 1- سیاست‌های درست اقتصادی برای فرصت سازی 2- مقرارت زدایی از قوانین دست و پاگیر بمنظور ایجاد فرصت جدید