چطور با مشکلات ویندوز 10   کنار بیاییم؟
اگر سیستم‌عامل خودتان را به ویندوز 10 ارتقا داده‏اید، ممکن است به‌دلیل وجود برخی باگ‏های آزار دهنده، هنوز تجربه‏ای روان و عالی از آخرین نسخه سیستم‌عامل مایکروسافت کسب نکرده‏ باشید.

نمی‏توان گفت ویندو ز 10 از مشکلاتی عمیق و جدی رنج می‏برد اما همچنان باگ‏هایی در این نسخه وجود دارند. خوشبختانه راه‏ حل یا راهنمایی برای رفع این باگ‏ها نیز موجود است که در ادامه به آن‏ها خواهیم پرداخت.همان‌طور که می‏دانید ویندوز 10 مدت زیادی در مراحل آزمایشی یا به گفته مایکروسافت در «نسخه‏های پیش‏نمایش فنی» در حال رفع اشکال بوده و آزمون‏های زیادی را پشت سر گذاشته است. اما همچنان غول نرم‏افزاری دنیا روی سیستم‌عامل بسیار کامل و قوی خود در حال کار است تا مشکلات فعلی را نیز رفع کند. در هر حال برای آشنایی یا رفع باگ‏های مهم ویندوز 10 می‌توانید از این مطلب کمک بگیرید.

طول عمر باتری: پس از هر به‌روزرسانی نرم‏افزاری برای دستگاه‏های مختلف، معمولا طول عمر باتری یکی از مشکلاتی است که کاربران با آن درگیر می‏شوند. اما خوشبختانه ویندوز 10 زیاد چنین مشکلی برای لپ‏تاپ یا تبلت‏های مبتنی بر این سیستم‌عامل ایجاد نکرده و خوشبختانه در این مورد بهینه شده است. با این‏ حال، اگر پس از به‌روزرسانی به ویندوز 10 شاهد مشکلاتی مانند تخلیه سریع شارژ باتری هستید، ممکن است شرکت تولیدکننده سخت‏افزار دستگاه شما، فرمور یا درایوری برای حل کردن این مشکل و بهینه‏گی بیشتر نرم‏افزار و سخت‏افزار دستگاه ارائه کند.براساس آزمایش‏هایی که انجام شده، معمولا دانلود و نصب آپدیت‏های جدید ویندوز 10 انرژی زیادی از باتری مصرف می‏کند و در نتیجه شاهد کوتاه شدن عمر باتری لپ‏تاپ یا تبلت ویندوز 10 خود خواهید بود. بهتر است زمان‏بندی دانلود و نصب به‌روزرسانی‏های جدید ویندوز 10 را خودتان به دست بگیرید و در زمان مناسب اقدام به دانلود و نصب آپدیت‏های جدید کنید.برای کنترل زمان دانلود یا نصب آپدیت‏های جدید ویندوز 10 به بخش جست‌وجوی دستگاه مراجعه کنید، عبارت Edit Group Policy را وارد کنید و به برنامه مورد نظر با همین اسم وارد شوید. پس از ورود به Edit Group Policy به مسیر Administrative Templates > Windows Components > Windows Update بروید و فایل تنظیمات Configure Automatic Updates را باز کنید. در بخش بالای پنجره‏ای که باز شده Enabled را انتخاب کنید و سپس در زیر بخش Options گزینه اول با نام Notify for download and notify for install را انتخاب کنید.

برنامه‏های پیش ‏فرض: یکی از مشکلاتی که چه در ویندوز 1/ 8 و چه در ویندوز 10 وجود داشته و دارد، باز کردن فایل‏ها بدون استفاده از برنامه‏ پیش ‏فرض تنظیم شده است. برای مثال ما نرم‏افزاری را به عنوان برنامه پیش‏ فرض باز کننده تصاویر در ویندوز 10 انتخاب کرده‏ایم، اما در زمان ورود به فایل، تصویر با نرم‏افزار دیگری (معمولا نرم‏افزار پیش ‏فرض ویندوز) باز می‏شود.برای رفع این مشکل، شما می‏توانید به بخش Settings وارد شوید، روی System کلیک کنید و Default apps را انتخاب کنید. یا به جای این کار روی فایلی که می‏خواهید باز شود راست کلیک کنید، گزینه Open with و سپس Choose another app را انتخاب کنید. در همین زمان با انتخاب نرم‏افزار دلخواه، تیک گزینه Always use this app را هم بزنید تا همیشه این نوع خاص فایل با همین برنامه مخصوص باز شود.

نرم‏افزار‏های ناسازگار: ویندوز 10 زمان زیادی است که در حال آزمایش‏های مختلف است، اما هنوز برنامه‏هایی هستند که با این نسخه سازگار نشده‏اند و ممکن است در زمان اجرا کرش کنند. یکی از راه‏حل‏های رفع این مشکل علاوه‌بر ارائه به‌روزرسانی‏ها جدید برای این نرم‏افزار‏ها احتمالا حالت سازگاری یا Compatibility Mode است که در ویندوز 10 نیز حضور دارد. بنابراین شما می‏توانید فایل‏های اجرایی با پسوند (.exe) را بر اساس نسخه‏های مختلف ویندوز اجرا کنید. برای این کار روی همین فایل اجرایی راست کلیک کنید، در انتهای لیست باز شده Properties را انتخاب و تب Compatibility را باز کنید. حالا می‏توانید برنامه را بر اساس نسخه‏های مختلف ویندوز اجرا کنید. با اینکه حالت سازگاری، راه‏حل صد درصد این مشکل نیست، اما ممکن است کمک کند.

کرش‏های مرورگر مایکروسافت اج: مایکروسافت به کلی اکسپلورر را فراموش کرد و مرورگری سریع و ساده با نام مایکروسافت اج را از پایه طرح‏ریزی کرد تا در ویندوز 10 کاربران به سمت دیگر مرورگر‏های موجود کشیده نشوند. اما هنوز نمی‏توان گفت مایکروسافت اج توانایی جایگزینی مرورگر‏های محبوبی مانند فایرفاکس یا کروم را پیدا کرده است.مایکروسافت اج گاه و بیگاه با کرش‏های حسابی رو به رو می‏‏شود. برای مثال پس از چند بار به خواب رفتن و بیدار شدن دستگاه، اج نمی‏تواند برگه‏های باز مانده را بازیابی کند و شما را مجبور به بستن این نرم‏افزار می‏کند. مایکروسافت اج هنوز از افزونه‏های کاربردی و قابلیت‏های کاملی که در دیگر مرورگرها حضور دارد، بهره نمی‏برد و روی سرعت مرورگری وب شما تاثیر منفی می‏گذارد. بنابراین باید به فکر راه‏ چاره‏ای برای رفع این مشکل بود.متاسفانه مرورگر کروم گوگل با ویندوز 10 هماهنگ نیست و منابع زیادی از سیستم را به خود اختصاص می‏دهد و لپ‏تاپ یا تبلت شما را بسیار داغ می‏کند. بنابراین کروم زیاد گزینه خوبی برای استفاده در ویندوز 10 مخصوصا برای باتری تبلت یا لپ‏تاپ‏ها نیست، اما فایرفاکس به مراتب گزینه بهتری نسبت به کروم به حساب می‏آید. با نصب افزونه Memory Fox حتی می‏توانید مصرف حافظه رم فایرفاکس را بیش از این بهینه کنید.

دیگر مشکلات ویندوز ۱۰: ویندوز 10 قرار است با سخت‏افزار و نرم‏افزار‏های زیادی سازگاری نشان دهد. بنابراین مشکلات زیادی در این میان برای سازگاری نرم‏افزار‏های مختلف توسعه داده شده برای این سیستم‌عامل و سخت‏افزارهای زیادی که توسط تولید‏کننده‏های متفاوت ساخته شده ممکن است پیش آید. اگر به مشکل عمیقی با ویندوز 10 خود برخورد کردید، حذف نرم‏افزار‏های مختلف نصب شده می‏تواند یک راه‏حل باشد، اما راه‏حل اساسی‏تر قطعا ری ست کردن ویندوز است. برای ری ست کردن ویندوز 10 و بازگشتن به تنظیمات اولیه این سیستم‌عامل به بخش Settings بروید. تب Update & security و سپس گزینه Recovery را انتخاب کنید. در زیربخش Reset this PC می‏توانید به تنظیمات اولیه ویندوز بازگردید.