30 دقیقه قاچاقی!

گروه ورزش: شاید باورکردنی نباشد، اما طی حادثه‌ای بی‌نظیر در فوتبال ایران، اتفاقات رخ داده در بازار نقل‌وانتقالات اروپا مستقیما روی معادلات این رشته ورزشی در کشورمان سایه انداخت و باعث شد یک جنجال واقعی به وجود بیاید. مطلقا هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد ناکامی رئال مادرید در جذب داوید دخه‌آ، به داستان حضور پروپیچ در استقلال مربوط شود و آبی‌ها را به شدت تحت فشار قرار بدهد.

با این حال، امروز چنین اتفاقی رخ داده و همه جا حرف از همین موضوع است. ماجرا این است که رئال مادرید بعد از مدت‌ها تلاش برای جذب دخه‌آ، سرانجام بعدازظهر دوشنبه، یعنی آخرین فرصت نقل‌وانتقالات در اسپانیا موفق شد نظر مثبت سران شیاطین سرخ را برای این جابه‌جایی جلب کند. سپس از همان لحظه کاغذبازی‌ها و مسائل دفتری مربوط به این انتقال آغاز شد. قرار بود کیلور ناواس از رئال به منچستر برود و مادریدی‌ها ضمن پرداخت مبلغی، دخه‌آ را بگیرند.

با این وجود فرم‌های اداری کمی دیر حاضر شد؛ یعنی دقیقا ۲۸ دقیقه بعد از پایان مهلت نقل‌وانتقالات در لالیگا. به این ترتیب رئال مادرید، پرافتخارترین باشگاه اروپا موفق نشد یکی از کلیدی‌ترین خریدهای یک دهه اخیرش را انجام بدهد و حالا آنها باید در فصل پیش رو به دو دروازه‌بان متوسط‌شان یعنی ناواس و کاسیا بسنده کنند. آنچه در ماجرای این انتقال ناموفق پیش آمد، خشم محافل فوتبالی در پایتخت اسپانیا را برانگیخت، طوری که روزنامه‌های هوادار رئال، صبح سه‌شنبه با تیترهایی مثل مضحکه و مسخره روی پیشخوان رفتند. رئال و منچستر در ساعات پس از این انتقال دو بیانیه آتشین علیه هم نوشتند و تقصیر را گردن یکدیگر انداختند، اما جالب‌ترین اتفاق زمانی رخ داد که باشگاه مادریدی بعد از مشورت با وکلای درجه یک، تصمیم گرفت از شکایت به فیفا خودداری کند. در حقیقت آنها می‌دانستند که تجدیدنظرخواهی فایده‌ای ندارد، چرا که مهلت قانونا به پایان رسیده بود و دیگر کاری نمی‌شود کرد.

استقلال روی لبه تیغ

ماجرای رخ داده برای دخه‌آ، به طرز حیرت‌آوری شبیه داستان انتقال پروپیچ به استقلال است. مهاجم کروات آبی‌ها هم درست مثل سنگربان منچستریونایتد «۳۰ دقیقه قاچاقی» در کارنامه جابه‌جایی‌اش دارد. او درست تا نیم ساعت بعد از پایان مهلت نقل‌وانتقالات در فوتبال ایران، مشغول بازی برای تیم سابقش بوده است. این ماجرا از همان اول جنجالی شد؛ طوری که استقلالی‌ها مجبور شدند برای تعیین تکلیف، از فیفا استعلام کنند، اما جواب فدراسیون بین‌المللی فوتبال خیلی کلی بود و آنها از استقلال خواستند قوانین داخلی را ملاک قرار بدهند. علی‌اصغر مانوسی‌فر، مشاور بین‌الملل این باشگاه همان روزها در مورد این انتقال گفته بود: «پروپیچ در تاریخ ۲۳ جولای و در ساعت ۲۰:۳۰ به وقت محلی در آخرین مسابقه خود به همراه تیم کوکسی آلبانی در لیگ اروپا و در کشور مونته نگرو به میدان می‌رود و در ساعت ۳۵ دقیقه بامداد به وقت ایران از زمین مسابقه خارج می‌شود. پنجره نقل‌وانتقالات تابستانی ایران تا ساعت ۲۴ اول مرداد برابر با ۲۳ جولای بوده است. از یک هفته قبل از این تاریخ هم باشگاه استقلال با مدیر برنامه‌های این بازیکن وارد مذاکره شد و قبل از ۲۳ جولای نامه رسمی باشگاه آلبانیایی مبنی بر خاتمه قرارداد ایشان را دریافت کرد.» با این توضیحات مبهم، پروپیچ از هفته سوم برای استقلال به میدان رفت. جالب اینکه در همین هفته مسوولان ذوب‌آهن با وجود پیروزی مقابل استقلال اعلام کردند از این باشگاه به خاطر بازی دادن به پروپیچ شکایت خواهند کرد، هرچند بعدا منصرف شدند. حالا با این اتفاقاتی که برای دخه‌آ رخ داده، دست و دل استقلالی‌ها هم حسابی لرزیده و آنها نمی‌دانند با مهاجمی که برای جذبش این همه هزینه کرده‌اند چه باید بکنند؟

ابهام همچنان باقی است

به نظر می‌رسد سایه سنگین ابهام همچنان برسر پرونده پروپیچ باقی است. دیروز مهدی تاج، رئیس سازمان لیگ در مورد حواشی جدید پیش آمده در مورد انتقال پروپیچ به «خبرآنلاین» گفت: «ما از ابتدا هیچ کاری نکردیم. گفتیم خودشان باید برای درخواست جذب بازیکن اقدام کنند. مسوولیت رسیدگی به اطلاعات تی‌ام‌اس با خود باشگاه است. بعد هم آقایان با فیفا مکاتبه کردند. بعد هم رفتند از آقای کفاشیان دستور گرفتند و ما به اصرار آقای اسدی، دبیرکل فدراسیون فوتبال برای این بازیکن کارت بازی صادر کردیم اما از همان ابتدا گفتیم اگر در ادامه مشکلی پیش آمد، خود باشگاه و دوستان فدراسیون باید پاسخگو باشند.» واضح است که سازمان لیگ از همین حالا پشت استقلال را خالی کرده، هرچند نظری‌جویباری، معاون این باشگاه در گفت‌وگو با سایت «کاپ» همان مواضع قبلی را تکرار می‌کند: «من نمی‌دانم چرا چنین بحثی مطرح می‌شود. ما مجوز بازی پروپیچ را از فدراسیون فوتبال و فیفا گرفته‌ایم و هیچ مشکلی برای بازی کردن این بازیکن وجود ندارد.» از حالا به بعد انگار باید منتظر شکایت و شکایت‌کشی تیم‌هایی باشیم که مقابل استقلال امتیاز از دست می‌دهند!