گروه ورزش: مشکلات مالی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به اوج خود رسیده؛ به‌طوری که مثلا سرخپوشان اخیرا تمرینات را تحریم کرده‌اند و طاهری، سرپرست این باشگاه مستقیما به سمت هواداران دست نیاز دراز کرده است. در چنین شرایطی دیروز سایت «کاپ» نوشت بنا بر اعلام عضو هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس دولت قصد دارد برای سرخابی‌ها ردیف بودجه تعریف کند. جعفر کاشانی در این مورد می‌گوید: «در حال حاضر دولت قصد دارد برای سرخابی‌ها بودجه‌ای را تعیین کند اما باید رویه قانونی آن طی شود. پس کمی زمان می‌برد تا مشکلات حل شود.»

روی ردیف بودجه حساب نکنید

اما در همین ارتباط با مصطفی هاشمی‌طبا، رئیس سابق سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک گفت‌وگو کردیم. او به روزنامه «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «با توجه به رقم بالای هزینه‌های سالانه این دو باشگاه، اگر این ردیف بودجه قابل توجه باشد قطعا به کمک آنها خواهد آمد و آنها را از شرایط بد مالی نجات می‌دهد ولی نکته‌ای که باید در اینجا به آن توجه کرد این است که معمولا دولت هر بودجه‌ای را درنظر بگیرد به این معنا نیست که کل آن بودجه پرداخت خواهد شد. روال کار این است که هر موسسه دولتی که اعلام نیاز به بودجه‌ای می‌کند باید برنامه و رقم خود را اعلام کند و بعد این سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است که با توجه به شرایط، این رقم را هر ماه به خزانه واریز خواهد کرد. تازه بعد از واریز به خزانه نیز کل آن مبلغ قابل برداشت نیست چون اولویت‌ها است که باعث پرداخت می‌شود. ممکن است مسوولان خزانه تشخیص بدهند که این رقم با توجه به نوع هزینه‌کرد درآن قابل پرداخت نباشد. پس به‌طور کلی وزارت ورزش نباید به‌صورت قطعی روی این ردیف بودجه حساب باز کند.»

ضرورت اصلاح ساختار مالی سرخابی‌ها

اما در شرایطی که به نظر می‌رسد خیلی از مشکلات این دو باشگاه با واگذاری به بخش خصوصی حل خواهد شد دولت در چرخشی عجیب آنها را از لیست واگذاری خارج کرده است. مهندس هاشمی‌طبا در این خصوص نیز گفت: «قبلا هم نظر خودم را در رابطه با واگذاری این دو باشگاه اعلام کرده‌ام. من کلا مخالف این‌گونه واگذاری هستم. می‌گویند فقط برند را می‌فروشیم. این یعنی چه؟ دولت باید تمام بدهی‌های آنها را صاف کند و مهم‌تر اینکه ساختار مالی آنها را اصلاح کند. وقتی ساختار مالی اصلاح شد خود به خود بخش بزرگی از مشکلات مالی قابل حل است. بنابراین اصلا این‌گونه واگذاری خلاف قانون است و به نظرم وزارت اقتصاد و وزارت ورزش درخصوص این دوباشگاه خلاف بزرگی مرتکب شده‌اند. در اقتصاد آزاد وقتی چیزی را برای فروش می‌گذارند، هر کسی که بیشترین مبلغ را پرداخت می‌کند مالک است. البته اهلیت هم مهم است اما به نظرم با فرهنگی اعلام کردن این دوباشگاه و انصراف از خصوصی‌سازی آنها دولت راه فراری برای عدم واگذاری آنها پیدا کرده است. اینها باشگاه‌های ورشکسته هستند اما با این حال موضوع پیچیده‌ای نیست. ما با ۶ کشور درخصوص مسائل پیچیده سیاسی توافق کردیم، چطور نمی‌توانیم موضوع واگذاری این باشگاه‌ها را مدیریت کنیم؟»