بایدن در انتظار سقوط هیلاری

گروه جهان: مقامات وزارت امور خارجه آمریکا ایمیل‌های دوران کاری هیلاری کلینتون را منتشر کردند. این عمل در حالی صورت می‌گیرد که او در گرماگرم فعالیت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده است و همین امر می‌تواند در نهایت به ضرر او تمام شود. البته هنوز هیلاری کلینتون با اتهام قانون شکنی مواجه نشده است، این در حالی است که او از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ در حالی که مسوولیت وزارت امور خارجه با وی بوده است از یک ایمیل شخصی برای کارهای دولتی استفاده می‌کرده است. برخی می‌گویند اگر هیلاری کلینتون نتواند از بحران ایمیل‌ها سر سلامت به در برد، آنگاه باید منتظر فعالیت‌های انتخاباتی جو‌بایدن، معاون اول رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، در آوردگاه دموکرات‌ها بود.


روز دوشنبه 7 هزار ایمیل از دوران کاری هیلاری کلینتون منتشر شد که هم‌اینک مشخص شده است 150 مورد از محتوای این ایمیل‌ها جزو «اطلاعات طبقه‌بندی شده» بوده است.

در این باره وزارت امور خارجه می‌گوید این ایمیل‌ها در زمان ارسال جزو اطلاعات طبقه‌بندی شده نبوده است و بعدها در این طبقه‌ اطلاعاتی قرار گرفته است. از این تعداد گفته می‌شود 63 مورد از ایمیل‌ها، در رده اطلاعات فوق محرمانه بوده است. همچنین این ایمیل‌ها نشان داده است که هیلاری‌کلینتون در زمانی که متصدی وزارت امورخارجه ایالات‌متحده بوده است با یک دوست قدیمی خود برای مشاوره رسانه‌ای ارتباط گسترده‌ای داشته است. «سیدنی بلومنتال»، دوست و مشاور رسانه‌‌ای خانواده بیل کلینتون است که مشخص شده در دوران زمامداری هیلاری کلینتون در وزارت امور خارجه آمریکا تبدیل به مشاور اصلی وی شده است.


در بررسی‌ها مشخص شد وزارت امور خارجه آمریکا اصلا از ایمیل شخصی هیلاری کلینتون با خبر نبوده و این موضوع در مکالمات وی و مشاورش یعنی هما عابدین لو رفته است. هما عابدین مشاور هندی‌الاصل هیلاری کلینتون در زمان تصدی وی در وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید در بررسی‌هایی که به عمل آورده، متوجه شده است وزارتخانه نمی‌داند وی از یک ایمیل شخصی[برای کارهای دولتی] استفاده می‌کند.


بلومنتال: جان بینر، جلف، الکلی و تنبل است

در حالی که هیلاری کلینتون سعی کرده است در ماجرای ایمیل‌ها چندان وارد کارزار جنگی با جمهوری‌خواهان نشود، فاش شدن بخشی از ایمیل‌های وی ممکن است او را در آینده‌ای نزدیک رو در روی جمهوری‌خواهان قرار دهد. سیدنی بلومنتال در یکی از مکالمات خود با هیلاری کلینتون درخصوص جان بینر، رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان‌آمریکا گفته است: بینر فردی جلف و زننده است که به هیچ اصلی پایبند نیست. او بسیار تنبل است و الکلی بودن او مزید بر علت شده است تا نتواند به خوبی مسائل را از هم تشخیص دهد.


داستان این حملات نیز به دوران انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا باز می‌گردد. بلومنتال می‌گوید هیلاری کلینتون بهتر است در آستانه انتخابات میان دوره‌ای مجلس نمایندگان آمریکا باب حمله به جمهوری‌خواهان را آغاز کند. در اواخر سال ۲۰۱۰ مشخص شد که برخی از طرح‌های وزارت امور خارجه آمریکا در تقابل با برنامه‌های پنتاگون است. بلومنتال می‌گوید در اسراری که ویکی‌لیکس منتشر کرده مشخص شده که برخی از برنامه‌های وزارت امور خارجه در تقابل با پنتاگون است. در همان زمان نیز بینر قصد داشته تا با خرید آرای برخی از نمایندگان کنگره، هیلاری کلینتون را تحت فشار قرار دهد تا بتواند از این طریق جانب پنتاگون را بگیرد.


چگونه نتانیاهو را آرام کنیم؟

در ایمیل‌های منتشر شده، مشخص شده است که هیلاری کلینتون درخصوص موضوع صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها با «مارتین ایندیک» مشورت کرده است. مارتین ایندیک برای سالیان طولانی سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی بوده است. او به هیلاری کلینتون گفته بود سعی کند خاطر بی‌‌بی (نتانیاهو) را جلب کند اما برای این منظور بیش از حد زیاده‌روی نکند.


او در ایمیلی که در سوم سپتامبر سال ۲۰۱۰ به هیلاری نوشته، گفته است: «نتانیاهو را در پناه خود بگیر و از اسم مستعارش یعنی «بی‌بی» استفاده کن. او هنوز فکر می‌کند که می‌خواهیم او را به زمین بزنیم.» ایندیک البته در مورد نتانیاهو اطلاعات بیشتری در اختیار هیلاری کلینتون قرار می‌دهد و می‌گوید: «هیچ جایگزینی برای کار کردن با نتانیاهو نیست، حتی اگر هم باشد وارد یک فرآیند فرسایشی می‌شود.» او ادامه می‌دهد: از اینگه گفتم او را در پناه بگیر این بود تا او را مطابق با اهداف آمریکا به جلو ببری نه اینکه ترس‌های اغراق‌گونه وی را بپذیری.»