امضای تفاهم‌نامه بین شرکت پست و مرکز آمار ایران

دنیای اقتصاد: تفاهم‌نامه‌ همکاری بین شرکت پست و مرکز آمار ایران در راستای تحقق برنامه‌های نظام ملی آدرس‌گذاری مکان‌محور کشور G-NAF امضا شد. روز گذشته در همایش تشریح اهداف و برنامه‌های نظام ملی آدرس‌گذاری مکان‌محور کشور این تفاهم‌نامه بین شرکت پست و مرکز آمار ایران به امضا رسید. این طرح از منظر عملیات دارای دو بعد، آدرس و اطلاعات جغرافیایی است و براین اساس شرکت پست، آدرس‌ها را طبق استاندارد نظام آدرس‌دهی یکسان و بهنگام می‌کند تا تمامی سازمان‌ها و ارگان‌های کشور از سیستمی یکپارچه برای مکان یابی افراد و مخاطبانشان استفاده کنند.

نظام یکپارچه آدرس‌های پستی با توجه به مصوبه شورای عالی فناوری اطلاعات و ۴۵ میلیون رکورد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با همکاری ۱۲ سازمان دیگر توسط پست انجام می‌شود.

نصرالله جهانگرد، معاون وزیر اطلاعات هم در همایش نظام ملی آدرس‌گذاری مکان‌محور کشورگفت: طی ۲۰ سال گذشته و از اول برنامه‌هایمان ۱۱ هزار برگ، نقشه و آمار را یکسان کردیم و به این ترتیب عوامل ثبت، پست و آمار شهرداری یکی شده‌اند.

او با بیان اینکه تا وقتی انسان روی زمین است آدرس و کد معینی دارد، افزود: از نظر مهندسی اطلاعات، هر شهروند باید به یک مکان متصل باشد و هر تغییر با اطلاعات مدیریت منطبق باشد که این موضوع بستر G-NAF است.

دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات با بیان اینکه چارچوب تعاملات الکترونیکی، دولت الکترونیک است، افزود: برای هر نوع خدمت، مدیریت و عملیات ما نیازمند داشتن نظام آدرس‌دهی واحد هستیم و مرکز آمار ایران، سازمان تجمیع مراکز داده‌های کشور است. حسین مهری، مدیرعامل شرکت پست نیز در این همایش در تشریح G-NAF گفت: این سامانه مبتنی بر فناوری‌های مکان محور است که دو بخش اساسی اطلاعات جغرافیایی و نشانی‌ها را شامل می‌شود. وی هدف از اجرای G-NAF را هوشمندی دانست و ادامه داد: هوشمندی در این طرح، قابلیت به روزرسانی، استانداردسازی شکل نوشتاری آدرس‌ها، قابلیت عرضه به استفاده‌کنندگان در سطوح مختلف، دسترسی و تولیدAPIهای استاندارد شرکت پست برای سایر شرکت‌ها معنا می‌شود.

وی با بیان اینکه اجرای صحیح و بهینه G-NAF و خروجی‌های متصور بر آن شرکت پست را در رده شرکت‌های دولتی رقابت‌پذیر قرار خواهد داد یادآور شد: با پیاده‌سازی این طرح شرکت پست در زنجیره تولید ثروت کشور حضور دائمی و پایدار خواهد داشت. مهری ارتقای اعتبار بین المللی را از دیگر مزایای این طرح برشمرد و گفت: ورود نگرش‌های نوین به کشور دیگر ثمره G-NAF است.

وی در خصوص رهاوردهای پیاده سازی G-NAF در کشور گفت: آزادسازی و شفاف‌سازی اطلاعات مکانی تحول بزرگی را در حوزه لجستیک، اقتصاد دیجیتالی، نگرش‌های نو، ظهور شرکت‌های استارت‌آپ، آرامش روانی در سطح اجتماعی و ارتباط عمیق دولت و مردم را موجب می‌شود.