بهترین اختراعات دیجیتالی سال ۲۰۱۵

دنیای اقتصاد: برخی از اختراعات بشر که امروزه به کمک فناوری‌های دیجیتالی به‌طور شگفت انگیزی در زندگی روزمره به کار می‌روند این روزها شگفتی کاربران را برانگیخته تا آنجا که مجله Popular Science سعی کرده برخی از بهترین‌های آنها را که در سال ۲۰۱۵ ساخته شده‌اند، معرفی کند. این اختراعات در بیشتر مواقع به وسیله افرادی عادی که با توجه به نیاز روزمره‌شان دست به تهیه و ساخت این وسایل زده‌اند، به وجود آمده‌اند.

پرینتر بریل

شوب‌هام نابینایی است که در تابستان ۲۰۱۴ آزمایشگاه Braigo را با کمک والدینش راه‌اندازی کرد تا بتواند دستگاهی برای کمک به نابینایان برای خواندن نامه‌هایشان بسازد. او با پیشرفته‌تر کردن این دستگاه در نهایت توانست نسخه Braigo ۲.۰ را بسازد و در مجمع توسعه‌دهندگان اینتل ارائه کند که با پیشنهاد همکاری اینتل هم مواجه شد. اکنون Braigo ۱۳ که نمونه تکمیل شده Braigo ۲ است عرضه شده که از همان قطعات Braigo ۲ در آن استفاده شده با این تفاوت که این قطعات توسط یک چیپ‌ست Intel Edison پشتیبانی می‌شوند. این دستگاه پیشرفته، سبک و قابل حمل بوده و قادر به استفاده از تکنولوژی‌های WiFi و Bluetooth برای سهولت در کاربرد و همچنین دارای قابلیت پرینت مستقیم از صفحات وب به منظور افزایش کارآیی است. این دستگاه قادر است تا ۱۶۰ کلمه را در عرض ۳۵ ثانیه به خط بریل تبدیل کند و قیمتی کمتر از ۵۰۰ دلار آمریکا دارد.

دست‌های مجازی

مردم معمولا در تولیدات واقعیت مجازی نمی‌توانند دست‌هایشان را ببینند این مشکل باعث شد تا گروهی متخصص از تولیدکنندگان نرم‌افزار به فکر ساخت دستگاهی بیفتند تا کاری کنند دست‌ها نیز در فضای دیجیتالی قابل استفاده باشند. تیم طراحی ساخت دوربین مخصوصی را در دستور کار قرار داد و نتیجه تلاش آنها ساخت حسگری بود که به اندازه‌ای کوچک است که می‌‌تواند روی یک هدست Oculus سوار شود و همچنین می‌تواند میدان دید لازم را برای رصد حرکات دقیق دست با توجه به ساختارش ایجاد کند.

دوربین این حسگر دست کاربر را رصد می‌کند و پردازشگر نرم‌افزاری آن حرکات را به صورت دیجیتالی درمی‌آورد.

پرینتر مدارهای الکتریکی

سه دانشجوی الکترومکانیک به این فکر افتادند تا یک پرینتر سه‌بعدی با جوهر مخصوص داشته باشند که بتوانند مدارها را به شکل سه‌بعدی پرینت کنند و با این کار سرعت کار طراحی را افزایش دهند. اما آنها در ابتدا متوجه شدند مواد به کار رفته در مدارهای الکتریکی سخت‌تر و ضخیم‌تر از آنی هستند که بتوان از آنها به‌عنوان ماده پایه پرینتر سه‌بعدی استفاده کرد. وقتی همه آنها در سال ۲۰۱۳ فارغ‌التحصیل شدند به کمک گروهی از متخصصان رشته نانو فناوری گروه Katrina Ilic را تشکیل دادند تا بتوانند ایده‌های خود را عملی کنند. دو سال از شروع کار آنها گذشته و این تیم آماده می‌شود تا دستاورد خود رابا نام V-One به بازار عرضه کند. این دستگاه توانایی پرینت سه بعدی مدارهای رسانا و بوردهایی از جنس فایبرگلاس را دارد و اگر از مواد سخت‌تری به‌عنوان جوهر (ماده پایه) در آن استفاده شود، کاربر قادر خواهد بود حتی نمونه‌ای از اجزای همین دستگاه را نیز پرینت کند. آلمیدا به عنوان مدیر این پروژه امیدوار است این دستگاه بتواند نسل جدیدی را در طراحی‌های مهندسی ایجاد کند. او می‌گوید: این دستگاه به همگان ثابت می‌کند علم الکترونیک، می‌تواند آنقدرها هم سخت نباشد.

ماهی‌تابه خود آشپز

دو دانشجوی علاقه‌مند به آشپزی تصمیم گرفتند وسیله‌ای بسازند که آنها را در آشپزی راهنمایی کند، بنابراین تصمیم گرفتند به کمک دو مهندس تازه فارغ‌التحصیل از دانشگاه MIT یعنی Kyle Moss و Yuan Wai اولین ماهی‌تابه هوشمند جهان را بسازند. این ماهی‌تابه با استفاده از سنسور‌های حرارتی دمای خودش را اندازه می‌گیرد و با کمک فناوری Bluetooth که در فرستنده‌اش در دسته ماهی‌تابه وجود دارد اطلاعات را روی یک اپ موبایلی نمایش می‌دهد. اَپ موبایلی با توجه به اطلاعات رسیده از ماهی‌تابه، به شما دستور می‌دهد که دقیقا چه زمانی چه کاری را برای پختن غذای دلخواهتان انجام دهید . در این ماهی‌تابه سعی شده تا حد امکان تمام اطلاعات و دستورهای پخت غذا‌های مختلف در برنامه موبایل مربوط موجود باشد. کسانی که از این ماهی‌تابه استفاده می‌کنند هم می‌توانند از حالت آموزشی دستگاه استفاده کنند که به آشپز اعلام می‌کند دقیقا چه کاری انجام دهد و هم می‌توانند به صورت آزاد از این ماهی‌تابه استفاده کنند و فقط اطلاعات مربوط به حرارت را روی دستگاه تلفن همراه خود مشاهده کنند.