ایرنا: رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از طراحی و ساخت نوعی هدبند توسط شرکت ذهن‌افزار رایان، مستقر در این شهرک خبر داد که به کمک آن افرادی که توان گفتاری و حرکتی خود را از دست داده‌اند می‌توانند با حرکت چشم‌های خود تایپ کنند.

مهدی کشمیری افزود: هدبند ساخته شده توسط این شرکت به معلولان این امکان را می‌دهد که بدون استفاده از دست و تنها با حرکت چشم خود بتوانند با رایانه ارتباط برقرار کنند و به این ترتیب منظور خود را با تایپ کردن بیان کنند.

مدیرعامل شرکت ذهن‌افزار رایان نیز درباره این سیستم گفت: اساس طراحی و عملکرد این سیستم که در قالب یک هدبند طراحی شده، بر مبنای پردازش سیگنال‌های الکتریکی چشم است به این صورت که وقتی فرد در مقابل رایانه یا لپ‌تاپ خود قرار گرفته و هدبند روی سرش گذاشته می‌شود، سیستم شروع به پردازش سیگنال‌های الکتریکی ناشی از حرکت چشم می‌کند. وی اضافه کرد: هدبند طراحی شده، سیگنال‌های الکتریکی چشم را ثبت می‌کند و با تشخیص حرکت‌های چشم از طریق پردازش سیگنال و تبدیل آنها به فرمان‌های رایانه‌ای، با انتخاب حروف از روی صفحه مانیتور، کلمات مورد نظر فرد تایپ می‌شود.

سلطانی با تاکید بر اینکه این دستگاه جزو دستگاه‌های ثبت سیگنال‌های حیاتی است، گفت: سیگنال‌های ثبت شده توسط هدبند بدون نیاز به ارتباط کابلی و به صورت بی‌سیم از طریق بلوتوث به رایانه منتقل می‌شود و رایانه با پردازش سیگنال‌های دریافت شده اقدام به تایپ می‌کند.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان اولین سازمان موسس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور با هدف حمایت از ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید ثروت از علم راه‌اندازی شده است.

این شهرک فعالیت اجرایی خود را از سال ۱۳۸۰ به‌طور جدی با راه‌اندازی اولین مرکز رشد فناوری درکشور و با هدف حمایت و هدایت شرکت‌های کوچک و نوپای دانش‌بنیانی که ایده‌های نوآورانه و فناورانه داشته و امکانات لازم برای عملیاتی کردن آن را ندارند آغاز کرد.