قدرتمندترین دوربین دیجیتالی جهان برای رصد میلیاردها کهکشان

ایسنا: وزارت انرژی آمریکا آغاز ساخت یک دوربین دیجیتالی ۲/ ۳ گیگاپیکسلی را تایید کرده که بزرگ‌ترین دوربین از نوع خود در دنیا به شمار می ‏آید.

این دوربین در قلب تلسکوپ تحقیقاتی بزرگ سینوپتیک (LSST) به‌کار خواهد رفت. دوربین مزبور که در آزمایشگاه شتاب‏دهنده ملی SLAC متعلق به وزارت انرژی آمریکا مونتاژ می‏شود، در واقع چشم LSST خواهد بود. سامانه ابداعی جزئیات بی‏سابقه‏ای را درباره جهان آشکارسازی می‏کند و به پرده‏برداری از معماهای بزرگ کمک خواهد کرد. این تلسکوپ در قالب پروژه Critical Decision ۳ اجرایی می‏شود. تلسکوپ LSST که در سال ۲۰۲۲ کار خود را آغاز می‏کند، تصاویری دیجیتالی از جنوب آسمان مرئی را هرچند شب یک بار و از فراز کوه Cerro Pachón در شیلی شکار خواهد کرد. این تلسکوپ همچنین کنکاشی سریع، عمیق و وسیع از آسمان شب ارائه خواهد داد و بزرگ‌ترین تعداد ستارگان و کهکشان‏هایی را که تاکنون رصد شده‏اند، طبقه‏بندی می‏کند.

این نخستین بار است که یک تلسکوپ تعداد کهکشان‏های بیشتری از تعداد انسان‏های روی زمین را رصد خواهد کرد و گفته می‏شود این فناوری ده‏ها میلیارد جسم آسمانی را شناسایی می‏کند. دوربین تلسکوپ LSST به اندازه یک خودرو کوچک است و بیش از سه تن وزن دارد. این دوربین تصاویر کامل را در چنان وضوحی ارائه می‏دهد که ۱۵۰۰ صفحه تلویزیون با تفکیک‏پذیری بالا برای نمایش‏دادن فقط یکی از آنها لازم است.