پیچیده‌ترین قطعه راکت ناسا چاپ شد

ناسا با استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی توانست پیچیده‌ترین قطعه یک راکت را با موفقیت آزمایش کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، چاپگرهای سه‌بعدی چند سالی است که به صورت تجاری در کشورهای مختلف صنعتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. امروزه برای ساخت ماکت‌ها یا تهیه قطعات دقیق و پیچیده از روش چاپ سه‌بعدی استفاده می‌شود که افزایش سرعت و دقت در ساخت قطعات را به دنبال دارد.

برای مثال، در سال‌های اخیر و همزمان با رشد روز افزون فناوری چاپگرهای سه‌بعدی، محققان نظامی موفق به ساخت تفنگی با قابلیت شلیک شده‌اند. ناسا در خبری اعلام کرد، موتور راکتی که تمام قطعات turbopump آن با چاپ سه‌بعدی ساخته شده بودند را با موفقیت آزمایش کرده است. این آزمایش که در پایگاه فضایی مارشال انجام شد، یکی از پیچیده‌ترین و دشوارترین چاپ‌هایی بود که توسط چاپگرهای سه‌بعدی انجام شده بودند.

مدیر پایگاه فضایی مارشال درباره این آزمایش می‌گوید: « این آزمایش، پیشرفت چشمگیری در عرصه ساخت مواد ترکیبی و تجهیزات محسوب می‌شود که تاکنون انجام نشده بود.» این پمپ در لحظه جدا شدن از زمین می‌تواند به سرعت ۹۰ هزار دور در دقیقه دست پیدا کند که ۱۰ برابر سرعت یک موتور جت معمولی است. این موتور راکت در مدت زمان آزمایش و بررسی توانست به قدرت ۲هزار اسب بخار دست پیدا کند که این توان را با پمپاژ ۱۲۰۰ گالن بر دقیقه توسط پمپ چاپ شده به دست آورد. پمپ سوخت این موتور راکت در دمای احتراق موتور یعنی ۶هزار و منفی ۴۰۰ درجه فارنهایت که دمای هیدروژن مایع موجود در سوخت است به خوبی کار می‌کند.