محمد‌حسین بابالو: معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالا هرچند که جذابیت پیشین را در بر نداشته ولی با شتاب مطلوبی در مسیر بهبود در حال حرکت است که می‌تواند افزایش حجم تولید در صنایع مصرف‌کننده این قبیل کالاها را به همراه داشته باشد. این در حالی است که هنوز هم قیمت‌های داخلی محصولات پتروشیمی در مسیر کاهش قرار داشته و در کنار کاهش قیمت‌های جهانی، احتمال ادامه این روند نیز وجود خواهد داشت. به نظر می‌رسد در روزهای پیش رو و مخصوصا پس از اعلام قیمت‌های پایه جدید حجم معاملات باز هم افزایش یابد.


عرضه محصولات شیمیایی در روز گذشته در بورس کالای ایران در زمان سنتی عرضه‌های آن، شرایط نسبتا مطلوبی داشت زیرا پس از بی‌رونقی این معاملات در هفته‌های پیش، این بار حجم تقاضا به نسبت افزایش یافت که داده مهمی برای بهبود حجم تولید در برخی صنایع بزرگ مصرف‌کننده خواهد بود. بازگشت جذابیت به عرضه‌های منو اتیلن گلایکول و دی‌اتیلن گلایکول با افزایش 61/ 7 درصدی قیمت منو اتیلن گلایکول تولیدی پتروشیمی شازند و رشد 41/ 2درصدی تولیدی پتروشیمی مارون، توجه بازار به گوگرد صادراتی و جوش‌شیرین، دی‌اتانول آمین، بنزن و اسید استیک، ورود بسیاری از گریدها به مچینگ، کم‌توجهی بازار به عرضه منومر وینیل استات تولیدی CCD سنگاپور (هر چند که تقاضای آن از هفته گذشته بهتر بود)، کم توجهی عجیب بازار به عرضه دی‌اتیل هگزانول پتروشیمی شازند با کاهش 2 درصدی قیمت آن معادل کاهش 569 ریالی آن، کاهش 02/ 0 درصدی قیمت عایق رطوبتی BOF صادراتی و در نهایت کاهش 12/ 4 درصدی بنزن مهم‌ترین‌‌ رخدادهای روز گذشته در معاملات محصولات شیمیایی بود. درخصوص معاملات قیر نیز شرایط چندان جذابی حاکم نیست زیرا با وجود حضور در زمان اوج تقاضای فصلی در رینگ داخلی جذابیت محسوسی را شاهد نیستیم و به نظر می‌رسد بازار برای کاهش بیشتر قیمت‌ها انتظار می‌کشد. در نهایت باید گفت با توجه به انتظار برای اعلام قیمت‌های پایه جدید در هفته پیش رو و معاملات آینده با قیمت‌های جدید و البته انتظار بازار مبنی بر کاهش قیمت‌ها، بسیاری از سفارش‌های خرید به هفته آینده موکول شده است. با توجه به بهبود آرام روز گذشته و همچنین انتظار اعلام قیمت‌هایی پایین تر، ممکن است حجم معاملات این قبیل کالاها در هفته پیش رو افزایش یافته و بازار وارد فاز بهبود قدرتمندتری شود.


در بازار داخلی محصولات پلیمری در روزهای اخیر شاهد کاهش ادامه دار قیمت‌ها بودیم که در روز گذشته نیز این روند ادامه یافت هر چند که ۰۱۹۰ با افزایش قیمت رو‌به‌رو شد. افزایش حجم عرضه‌ها در بازار داخلی را می‌توان دلیل اصلی این روند کاهش قیمت‌ها برشمرد هرچند که این وضعیت جذابیت خرید پلیمرها از بورس کالا را نیز تضعیف می‌کند. به نظر می‌رسد برخی رخدادهای نامحسوسی در بازار در حال تجربه شدن است زیرا قیمت‌ها در برخی گریدها به گونه‌ای کاهشی شده که دیگر خرید از بورس کالا مقرون به صرفه نباشد که همین رخداد به کاهش حجم معاملات در بورس کالا در هفته‌ای که گذشت منجر شد. در هر حال این کاهش قیمت‌ها را می‌توان برای واحدهای پایین‌دستی و مصرف‌کننده یک داده مثبت تلقی کرد که می‌تواند حجم تولید را در این قبیل واحدها با افزایش همراه سازد. به نظر می‌رسد با توجه به شرایط جهانی و ادامه کاهش قیمت نفت، افت بیشتر بهای پلیمرها می‌تواند باز هم ادامه یابد ولی پتانسیل آن چندان هم عمیق نیست.


تجربه نشان داده است که با افزایش قیمت نفت، رشد بهای دلار و نزدیکی به اعلام قیمت‌های جهانی، احتمال افزایش قیمت‌ها در روزهای ابتدایی هفته وجود خواهد داشت، ولی باز هم باید منتظر ماند زیرا جذابیت صادرات به شدت کاهش یافته بنابراین افزایش عرضه‌ها می‌تواند ادامه یابد، از سوی دیگر مبادی ورودی و صادراتی و پایانه‌های مرزی ترکیه مجددا در حال بازگشایی است، بنابراین ممکن است باز هم جذابیت صادرات مواد اولیه افزایش یابد.


بازارهای جهانی محصولات پتروشیمی

در بازارهای جهانی هنوز هم قیمت پلیمرها و حتی بسیاری از محصولات شیمیایی در مسیر کاهش قیمت قرار داشته که با توجه به افت مجدد قیمت جهانی نفت خام، ممکن است باز هم روند کاهشی قیمت‌ها ادامه داشته باشد. در لحظه تنظیم این گزارش قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا با ۲/ ۲ درصد کاهش به ۴۴ دلار و ۴۱ سنت رسید و بهای هر بشکه نفت خام برنت با ۳۳/ ۱ درصد افت به ۴۸ دلار و ۹۰ سنت رسید. سیدجواد موسوی مدیر کالایی کارگزاری اطمینان سهم در این خصوص معتقد است: هنوز قیمت‌های جهانی محصولات پلیمری در مسیر کاهش قرار داشته و احتمالا این روند باز هم ادامه می‌یابد. از طرف دیگر بازگشت قیمت نفت به مدار نزولی باز هم سیگنال مهمی برای ادامه کاهش قیمت‌ها به شمار رفته که در ضعف تقاضای جهانی، می‌تواند ادامه کاهش قیمت را به همراه داشته باشد. این در حالی است که در بازارهای جهانی قیمت PVC به‌عنوان یک کالای مهم رشد داشته که نشان می‌دهد تقاضای این کالا در بازار وجود دارد، ولی تقاضای سایر گریدها محدود شده است. این تحلیلگر بازار در ادامه گفت: از طرف دیگر قیمت نفتا هم به‌عنوان مهم‌ترین خوراک مایع این صنعت در مسیر افت ادامه‌داری قرار گرفته اما قیمت اتیلن ثابت بوده است. اگر به تمامی این موارد با یکدیگر توجه کنیم و آن هم در کنار کاهش ارزش ارزهای معتبری همچون یوآن چین، روپیه هند و رینگیت مالزی که پتانسیلی برای کاهش تقاضا است به نظر می‌رسد قیمت‌های جهانی باز هم به کاهش ممتد خود ادامه دهد و تا سیگنال قدرتمندی از سمت تقاضا یا قیمت نفت یا تغییر بهای نفتا در بازار به وقوع نپیوندد شاهد هیچ معجزه‌ای در بازارهای جهانی نخواهیم بود و باید نظاره‌گر کاهش بیشتر قیمت‌های بین‌المللی باشیم.


مدیر کالایی کارگزاری اطمینان سهم در پایان افزود: به‌عنوان یک عامل مهم دیگر باید حجم تولید از زغال سنگ را جدی گرفت؛ زیرا حجم واردات به چین را به‌عنوان بزرگ‌ترین‌‌‌ بازار مصرف جهانی پلیمرها شدیدا کاهش داده و درصورت ادامه این وضعیت شاید دیگر بازار چین حالت جذابی برای تولیدکنندگان با شیوه‌های معمول نداشته باشد. از طرف دیگر در کنار حمایت‌های دولتی چین و احتساب هزینه‌های مالیات و حقوق ورودی این احتمال وجود خواهد داشت که این بازار بخش بزرگی از واردات خود را از دست بدهد.

شیمیایی‌ها پیشقراول شدند