تهران– شمال، «1+4» قطعه‌ای می‌شود

گروه مسکن: وزیر راه‌و‌شهرسازی اعلام کرد: در پروژه ساخت آزاد‌راه تهران - شمال قطعه پنجم تعریف کرده‌ایم که قرار است به چهار قطعه قبلی اضافه شود.


عباس آخوندی در تشریح وضعیت آزادراه تهران- شمال گفت: این طرح به چند قطعه تقسیم شده که قطعه چهارم آن (حدفاصل کلاردشت تا چالوس) پیش تر افتتاح شده بود، اما قطعه پنجمی هم برای آن تعریف کرده‌ایم که شهر چالوس را هم به این آزادراه متصل می‌کند. قطعه پنجم، ادامه آزاد‌راه، از انتهای قطعه 4 که وارد شهر چالوس می‌شود را به شبکه بزرگراهی شرق و غرب دریای خزر متصل می‌کند. به گزارش «دنیای اقتصاد» در پایان قطعه چهارم آزاد‌راه تهران - شمال، رسیدن مسافران به ورودی چالوس باعث ترافیک پیچیده در این شهر می‌شود که برای رفع این مشکل وزارت راه‌و‌شهرسازی تصمیم گرفته است ساخت قطعه پنجم این آزاد‌راه را به چهار قطعه قبلی اضافه کند. وی ادامه داد: این آزاد‌راه با ۲۸ کیلومتر تونل از تهران تا شهرستانک، حدود ۶۰کیلومتر از مسیر را کاهش داده است و می‌توان گفت قطعه دوم و سوم آن تا پایان سال ۹۶ تکمیل خواهد شد. آخوندی با بیان اینکه قطعه سوم این طرح سخت‌ترین بخش این آزاد‌راه است، گفت: در حوالی هزار چم، بخش مهندسی پیچیده‌ای داریم که کار ما را بسیار دشوار کرده است.


مسکن مهر سال 95 تمام می‌شود

وزیر راه‌وشهرسازی سه‌شنبه شب در برنامه نگاه یک اعلام کرد: واحدهای مسکن مهر تا پایان سال ۹۵ تکمیل و واگذار می‌شود.

آخوندی با اعلام تکمیل و واگذاری یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکن مهر کل این طرح را ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی عنوان کرد و افزود: تعدادی از این واحدها فاقد متقاضی است که این واحدها اغلب در حاشیه‌ شهرها واقع شده‌اند و متقاضی برای خرید ندارند.

وی افزود: با توجه به تکمیل و واگذاری یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکن مهر، سعی ما بر این است ۳۰۰ هزار واحد را تا پایان سال ۹۴ به اتمام رسانده و مابقی را نیز تا پایان سال ۹۵ تحویل دهیم.


رونق مسکن وابسته به شرایط اقتصاد کلان

وزیر راه‌و‌شهرسازی بازگشت رونق به بازار مسکن را وابسته به شرایط اقتصاد کلان کشور اعلام کرد.

وی همچنین وام ۸۰ میلیون تومانی را یکی از راه‌هایی دانست که در شهرهای میانی می‌تواند در خانه‌دار کردن مردم موثر واقع شود. به گفته آخوندی آمار ثبت‌نام و افتتاح حساب متقاضیان صندوق پس‌انداز یکم (وام خانه اولی‌ها) از زمان تصویب و آغاز ثبت‌نام‌ها (خرداد 94) نشان می‌دهد، میزان استقبال متقاضیان خرید مسکن از طریق این وام، در سایر شهرها بیشتر از تهران است و این همان هدف عالیه‌ای است که وزارت راه‌و‌شهرسازی برای رفع تمرکز جمعیتی از تهران آن را دنبال می‌کند.

مطالعات طرح جامع مسکن و تاکیدات وزارت راه‌و‌شهرسازی در برنامه ششم توسعه حاکی است تهران گنجایش خود را برای ساخت‌وساز از دست داده است و باید برنامه‌ریزی شود تا با برقراری توازن جمعیتی از ظرفیت سایر شهرها و مناطق کشور برای ساخت‌‌و‌سازهای جدید استفاده شود. به گفته آخوندی استقبال مردم سایر شهرها از صندوق پس‌انداز مسکن یکم نشان‌دهنده امکان رونق ساخت‌وساز و معاملات مسکن در سایر شهرهاست.

آخوندی تاکید کرد: تهران دیگر این امکان را ندارد که ما آمار ساخت‌وساز را در این مجموعه شهری بالا ببریم، بلکه برای تهران باید از این به بعد بهسازی از درون (ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده و رسیدگی به وضعیت آشفته شهر به جای تمرکز بر ساخت‌وساز) در دستور کار مدیران شهری قرار بگیرد.


انتقاد آخوندی از سیستم بانکی

وزیر راه‌و‌شهرسازی همچنین تاکید کرد: در حوزه مسکن به‌عنوان اقتصاد خانواده و اقتصاد خرد باید از نظام تامین مالی بانکی استفاده کرد نه اوراق مشارکت اما سیستم بانکی ما بسیار کلیشه‌ای است و هنوز هم از راه‌حل‌های قدیمی استفاده می‌کند.

وی افزود: از بانک مرکزی می‌خواهم بحث کاهلی بانک‌ها در پرداخت وام‌های مصوب به بازسازی بافت ناکارآمد شهری را پیگیری کند.

آخوندی با بیان اینکه در حوزه مسکن به‌عنوان اقتصاد خانواده و اقتصاد خرد باید از نظام تامین مالی بانکی استفاده کرد، نه اوراق مشارکت و مانند آن ادامه داد: توزیع اوراق مشارکت برای بازسازی بافت‌های ناکارآمد کار شهرداری‌ها است و مردم باید برای بازسازی واحدهای خود از بانک وام بگیرند. بنابراین بهتر است خود بانک‌ها با همکاری و همفکری یکدیگر بررسی میدانی درباره بازسازی بافت ناکارآمد شهری انجام دهند تا به راه‌حلی در این خصوص دست یابند.وزیر راه‌و‌شهرسازی با تاکید بر اینکه بهترین بانک برای ورود به حوزه بررسی مشکلات بازسازی واحدهای مسکونی فرسوده، بانک مسکن است، خاطرنشان کرد: سیستم بانکی ما بسیار کلیشه‌ای است و هنوز هم از راه‌حل‌های قدیمی استفاده می‌کند؛‌ در این زمینه باید به استفاده از برنامه‌ها و طرح‌های شناور و منطقه‌ای به جای برنامه‌های ثابت کشوری روی بیاوریم و تنوع در روش‌های تامین مالی را عملیاتی کنیم. به گزارش «دنیای اقتصاد» براساس مصوبه سال گذشته هیات دولت از سال ۹۳ به مدت ۶ سال باید سالانه ۳۰۰ هزار فقره وام نوسازی در کل کشور توسط بیش از ۲۰ بانک عامل پرداخت شود اما تاکنون میزان پرداخت این وام‌ها نسبت به برنامه مصوب بسیار کمتر بوده است.