گروه بورس، مهرنوش سلوکی: روز گذشته نماگر شاخص بورس تهران با رشدی اندک، یک روز مثبت دیگر را به ثبت رساند. در این میان عملکرد صنایع بورسی در روز سه‌شنبه حاکی از رقابت برابر میان 37 صنعت بورسی است، به گونه‌ای که 17 صنعت مثبت و 17 صنعت منفی به کار خود پایان دادند.


همچنین قند و شکر، ماشین آلات و بیمه بیشترین رشد روزانه و رایانه بیشترین افت قیمتی را به ثبت رساند. بانک‌ها و موسسات اعتباری نیز بیشترین حجم و ارزش معاملات را در روز گذشته در اختیار داشتند. با این وجود، بررسی‌های «دنیای اقتصاد» درخصوص صنعت بیمه نشان می‌دهد بزرگ‌ترین‌ رهاورد پساتحریم برای شرکت‌های بیمه‌ای؛ توسعه فعالیت‌های تجاری(هوایی، حمل‌ونقل‌، پتروشیمی) و به دنبال آن افزایش ریسک است که نیاز به حمایت بیشتر شرکت‌های بیمه از این صنایع را منجر می‌شود. همچنین این بررسی‌ها نشان می‌دهد که همکاری تجاری ایران با کشور‌های غربی در بلند‌مدت می‌تواند گسترش و رونق شرکت‌های بیمه کشور را به همراه داشته باشد.


پساتحریم سکوی پرتاب بیمه

بیمه و صندوق‌های بازنشستگی روز گذشته جایگاه سوم بیشترین رشد قیمتی روزانه (۸۳/ ۰ درصد) را کسب کرد. این گروه که از ابتدای سال با روند نزولی همراه بود، این روزها تحت تاثیر خبرهای رفع تحریم‌های هسته‌ای و گشایش در بسیاری از بازار‌ها با چشم‌اندازی مثبت در میان بسیاری از کارشناسان این صنعت روبه‌رو‌ است. در همین زمینه آیت کریمی؛ کارشناس و تحلیلگر صنعت بیمه در گفت‌وگویی با «دنیای اقتصاد» از ابزارهای لازم برای گسترش صنعت بیمه در پساتحریم نام برد و گفت: در درجه اول ما نیاز به پوشش اتکایی در صنعت بیمه داریم که متاسفانه در این زمینه در سال‌هایی که تحریم‌های هسته‌ای اوج گرفته است بسیاری از همکاری‌های بین‌المللی را از دست داده‌ایم. وی همچنین بیان کرد: تربیت نیروی انسانی ماهر نیاز به همکاری‌های بین‌المللی دارد.در همین زمینه برنامه‌ای که در نظر گرفته شده به این صورت است که در بلند‌مدت و با همکاری با شرکت‌های بیمه بزرگ در دنیا بتوانیم به سطح دانش بالایی در این زمینه برسیم.


کریمی، مشارکت با سرمایه‌گذاران بزرگ خارجی را زمینه ساز به‌وجود آوردن ریسک‌های بزرگ در بازار دانست و گفت: همکاری با سرمایه‌گذاران بزرگ در زمینه‌های هوایی، حمل و نقل، نفتی و پالایشگاهی ریسک‌های بزرگی را در بازار به‌وجود می‌آورد که رونق صنعت بیمه را در پی دارد.با توجه به اینکه بیمه یکی از نیاز‌های اولیه است و سرمایه‌گذاری نیز نیاز به امنیت دارد؛ در زمینه تجارت‌های بزرگ اقتصادی، صنعت بیمه می‌تواند یکی از تاثیرگذارترین صنایع در دوران رونق اقتصادی باشد. این تحلیلگر صنعت بیمه درخصوص همکاری شرکت‌های بیمه خارجی در ایران بیان کرد: طبق قانون تجاری؛ وقتی ریسک در یک کشور انجام می‌شود،بیمه‌نامه نیز باید توسط آن کشور به ثبت برسد. در کشور ما و در قراردادهایی که با کشور‌های خارجی بسته می‌شود بسیاری از شرکت‌های بیمه بالاخص بیمه‌های خصوصی به‌عنوان پشتیبان حضور دارند که در این بین تعداد معدودی از کشور‌ها مانند ژاپن از بیمه‌نامه‌های محلی خود استفاده می‌کنند. وی در پایان افزود: پساتحریم و لغو تحریم‌ها می‌تواند سکوی پرتابی برای شرکت‌های بیمه‌ای به شمار رود و در بلند‌مدت می‌تواند رونق و گسترش بسیاری از این کشور‌ها را در پی داشته باشد. اما در بررسی روز گذشته، «کوثر» بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد که با نگاهی تقریبی خرید و فروش 8میلیون و300هزار سهم آن به‌صورت برابر درمیان بازیگران حقیقی و حقوقی صورت گرفته است. بیشترین رشد قیمتی روزانه را «دانا» با 27/ 47درصد رشد و بیشترین افت قیمتی را «ملت» به ثبت رساند. به‌طور کلی از میان 12نماد این صنعت در روز گذشته 3نماد منفی، 7نماد مثبت و 2نماد دیگر بدون تغییر باقی ماندند.

حاشیه‌سازی‌های بزرگ در صنعت خودرو

صنعت خودرو این روز‌ها مملو از خبرهایی است که بیشتر آن حول محور به‌وجود آمدن کمپینی به نام «تحریم خرید خودرو صفر » به‌وجود آمده است. صنعت خودرو که تا قبل از لغو تحریم‌های هسته‌ای چشم‌انداز روشنی را یدک می‌کشید، بعد از حصول توافق هسته‌ای نتوانست از گرداب کاهش تقاضای خود از ابتدای سال خارج شود.

برابری صنایع مثبت و منفی بورس

برابری صنایع مثبت و منفی بورس