«دنیای اقتصاد» وضعیت نمادهای «شتران»، «سیلام»، «خساپا»، «بنیرو» و «کی‌بی‌سی» را بر اساس آخرین اطلاعات منتشرشده روی سامانه «کدال» بررسی می‌کند.


شفاف‌سازی سود

روز گذشته شرکت پالایش نفت تهران در مورد تغییرات سود برای سال مالی جاری شفاف‌سازی کرد. مطابق با شواهد شرکت ملی پالایش و پخش نرخ هر بشکه نفت خام دریافتی پالایشگاه‌ها را برای دو ماه ابتدایی سال یک دلار کاهش داده است. براساس اطلاعیه «شتران»، گزارش عملکرد سه ماهه این شرکت بر اساس آخرین اصلاحیه شرکت پالایش و پخش تهیه شده و پیش‌بینی سود این شرکت برای سال مالی 94 تغییری نکرده است. بر این اساس، آخرین پیش‌بینی سود این شرکت 280 ریال است.


روند نزولی سود «سیلام»

شرکت سیمان ایلام از تاریخ چهارم مرداد با توجه به تعدیل با اهمیت سود هر سهم متوقف است، روز گذشته پیش‌بینی جدیدی بر‌اساس عملکرد واقعی ۶ ماهه منتشر کرده است. بر این اساس، سود خالص هر سهم «سیلام» با کاهش ۴۵ درصدی به ۵۹۴ ریال رسید.


در این شرایط، دلایل تغییرات سود این شرکت توقف 30 روزه این کارخانه بنا به دستورالعمل انجمن صنفی سیمان بر توقف کارخانه‌های سیمان در بهمن ماه و به دنبال آن عدم پوشش‌دهی تولید و متعاقب آن فروش شرکت سیمان ایلام عنوان شده است. از دیگر عوامل می‌توان به افزایش عوارض واردات سیمان از ایران توسط کشور عراق، افزایش کرایه حمل در کشور عراق با توجه به اعمال محدودیت در میزان بارگیری کامیون‌ها در داخل کشور و درگیری سیاسی و مشکلات اقتصادی در کشور عراق اشاره کرد. این شرکت در دوره 6 ماهه 30 درصد از پیش‌بینی سود خود را محقق ساخته است.


آمار تولید و فروش سایپا

گروه خودروسازی سایپا آمار تولید و فروش خود برای دوره منتهی به پایان مرداد سال جاری را منتشر کرده است. بر این اساس، این شرکت از مجموع ۲۵۸۵۹ خودروی تولیدی در ماه مرداد ۲۳۷۹۱ دستگاه خودرو را به فروش رسانده است. همچنین در عملکرد تجمعی از ابتدای سال تا پایان مرداد این شرکت در مجموع ۱۳۲۹۵۲ دستگاه خودرو تولید کرده است که از این تعداد موفق به فروش ۱۰۲۱۱۷ دستگاه خودرو شده است (۷۷ درصد از مقدار تولید در این مدت به فروش رسیده است). بررسی عملکرد این خودرو‌ساز در ۶ ماهه اول سال ۹۳ به تولید ۱۷۱۷۵۸ دستگاه خودرو و در مقابل فروش ۱۵۹۷۲۱ دستگاه اشاره دارد (۹۳ درصد از مقدار تولید به فروش رسیده است).


پیشنهاد افزایش سرمایه «بنیرو»

هیات‌ مدیره شرکت نیرو ترانس با نماد معاملاتی «بنیرو» پیشنهاد افزایش سرمایه به مجمع عمومی فوق‌العاده را ارائه داده است. بر این اساس، این شرکت قصد دارد، سرمایه خود را از مبلغ 240 میلیارد ریال به 300 میلیارد ریال افزایش دهد (به میزان 25 درصد). محل تامین افزایش سرمایه بر اساس گزارش‌های توجیهی مطالبات حال‌شده سهامداران و آورده نقدی و به منظور طرح افزایش ظرفیت تولید و همچنین طرح افزایش ظرفیت سیستم ریخته‌گری بیان شده است.


فراخوان یک شرکت دارویی برای افزایش سرمایه

شرکت دارویی کی‌بی‌سی با نماد معاملاتی «کی‌بی‌سی» آگهی دعوت به مجامع عمومی فوق‌العاده برای سال مالی منتهی به اسفند ۹۴ را روی سامانه «کدال» منتشر کرده است. این شرکت قصد دارد در این جلسه درخصوص افزایش سرمایه به مبلغ ۵۰ میلیارد ریال (معادل ۵۵ درصد) تصمیم‌گیری کند.

منبع تامین افزایش سرمایه مطالبات حال‌شده سهامداران و آورده‌نقدی عنوان شده است. این مجمع در روز دوشنبه مورخ ۲۳شهریور برگزار می‌شود.