یخبندان صنعتی در‌آغاز تابستان
گروه صنعت و معدن: جدیدترین آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، از کارنامه منفی صدور مجوزهای صنعتی در چهار ماه منتهی به تیرماه حکایت دارد. روندی که می‌توان از آن به یخبندان صنعتی در اولین ماه تابستان یاد کرد. براساس آمار اعلام شده، توافق ایران با 6 قدرت جهانی نیز نتوانست روند کاهشی صدور مجوز که از ماه‌های پیش آغاز شده بود را بهبود بخشد.


کارشناسان و فعالان صنعتی امیدوار بودند که با حصول نتایج مذاکرات روند صدور مجوز و سرمایه‌گذاری صنعتی نیز بهبود پیدا کند، امیدی که با گذشت نزدیک به 2ماه از توافق ایران با گروه 1+5 در تیر ماه نسبت به خرداد ماه نیز تکرار شد. براساس آمار اعلام شده در تیر ماه، در مجموع هزار و 298 فقره جواز تاسیس صنعتی در کشور صادر شد که این میزان در ماه ماقبل آن افت بیش از 9 درصدی را تجربه کرده است. آمار اعلام شده بیانگر آن است که مجوزه‌های صادر شده در خرداد ماه برابر با هزار و 433 فقره بوده است.


روند منفی صدور جواز تاسیس صنعتی تنها منحصر به تیر ماه نبود، به طوری که در چهار ماه ابتدایی سال جاری صدور جواز تاسیس صنعتی با افت نزدیک به ۹ درصدی همراه بوده است. مجوزهای صادر شده در این مدت برابر با ۴ هزار و ۹۵۳ فقره بوده و این در حالی است که مدت زمان مشابه سال قبل در مجموع ۵ هزار و ۴۳۵ فقره جواز تاسیس صنعتی صادر شده بود.


از سوی دیگر اگرچه روند صدور جواز صنعتی در تیر ماه کاهشی بوده، اما سرمایه پیش‌بینی شده برای این بخش در این مدت روندی مثبت داشته است. در تیر ماه در مجموع بیش از 115 هزار میلیارد ریال سرمایه برای مجوزهای صنعتی صادره پیش‌بینی شد که این رقم در مقایسه با بیش از 71 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده در مدت مشابه سال قبل رشدی نزدیک به 62 درصد داشته است. رشد سرمایه پیش‌بینی شده در تیر ماه در حالی است که در چهار ماه ابتدایی سال جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل سرمایه پیش‌بینی شده افتی نزدیک به 30 درصد را ثبت کرده است. مجموع سرمایه پیش‌بینی شده در چهار ماه منتهی به تیرماه بیش از 345 هزار میلیارد ریال است و این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل در مجموع در حدود 486 هزار میلیارد ریال سرمایه برای مجوزهای صنعتی پیش‌بینی شده بود.


علاوه بر مجوز و سرمایه پیش‌بینی شده صنعتی در چهار ماه منتهی به تیر ماه میزان اشتغال پیش‌بینی شده نیز روندی کاهشی داشته، به طوری که در این مدت برای ۱۰۶ هزار و ۹۱۲ نفر اشتغال پیش‌بینی شده بود، این در حالی است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل افت حدود ۲۶درصدی داشته است؛ اشتغال پیش‌بینی شده برای این بخش در چهار ماه نخست سال گذشته برابر با ۱۴۳ هزار و ۸۱۵ نفر بوده است. در تیر ماه نیز اشتغال پیش‌بینی شده نسبت به ماه ماقبل آن روندی منفی داشت، در این ماه در مجموع برای ۲۵ هزار و ۹۴۰ نفر شغل پیش‌بینی شد و این در حالی است که در تیر ماه سال گذشته در مجموع ۳۰ هزارو ۴۵۹ نفر شغل مد نظر قرار گرفته بود که این امر از افت نزدیک به ۱۴ درصدی اشتغال در مجوزهای صنعتی حکایت دارد.


وضعیت پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی ایجادی

علاوه بر تعداد مجوزهای صادره برای پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی ایجادی در مدت زمان مورد بررسی، مجوزهای صادره برای پروانه بهره‌برداری صنعتی نیز با افت همراه بوده به طوری که در تیر ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل شاهد افت بیش از 3 درصدی در صدور پروانه‌های بهره‌برداری بوده‌ایم. در این مدت تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی ایجادی صادر شده برابر با 433 فقره بوده و این در حالی است که در مدت زمان مشابه سال قبل نیز 447 فقره پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی ایجادی صادر شده بود. بررسی روند پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی ایجادی صادره در چهار ماه منتهی به تیر ماه در سال جاری نیز بیانگر افت 10 درصدی این بخش بوده است، در این مدت در مجموع 1473 فقره پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی ایجادی در کشور صادر شده، این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل مجوزهای صادره برابر با 1637 فقره بوده است. علاوه بر صدور مجوزهای صادره در تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی ایجادی این بخش در ایجاد اشتغال در چهار ماه منتهی به تیر ماه روند منفی را تجربه کرده است.


وضعیت سایر شاخص‌ها

علاوه بر جواز تاسیس و پروانه بهره برداری صنعتی در مدت زمان مورد بررسی مجوزهای صادره برای گواهی اکتشاف نیز با افتی در حدود ۱۱ درصد در تیر ماه همراه بوده است، افت صورت گرفته در این بخش در چهار ماه منتهی به تیرماه نیز تکرار شد به طوری که با صدور ۱۸۲ فقره گواهی کشف در چهار ماه منتهی به تیرماه در مقابل ۲۳۹ فقره گواهی کشف صادره در مدت زمان مشابه سال قبل افتی نزدیک به ۲۴ درصد را تجربه کرد. مجوزهای صادره در بخش پروانه اکتشاف نیز در تیر ماه با افت ۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده است، در چهار ماه منتهی به تیر ماه نیز پروانه اکتشاف صادره افت بیش از ۲۰ درصدی داشته است.


از سوی دیگر پروانه بهره‌برداری معدنی صادره نیز با وجود رشد بیش از 38 درصدی در تیرماه در مجموع چهار ماه منتهی به تیر ماه افتی 39 درصدی را تجربه کرد. رشد این بخش در تیر ماه را می‌توان به فال نیک گرفت تا شاید در ماه‌های آینده روند منفی این بخش جبران شود. مجوز برداشت نیز که در تیر ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی نزدیک به 15 درصد را تجربه کرد در مجموع چهار ماه با افتی بیش از 41 درصد همراه بود.


اما مجوز واحدهای صنفی صادره در چهار ماه منتهی به تیر ماه تنها بخشی است که از گزند روند منفی در امان بوده به طوری که در تیر ماه سال جاری در مجموع ۲۲ هزار و ۷۵۲ مجوز برای واحدهای صنفی صادر شد که در مقایسه با ۲۴ هزار و ۸۲۲ مجوز سال گذشته این بخش افت حدود هشت درصد را تجربه کرد، از سوی دیگر در چهار ماه منتهی به تیر ماه مجوزهای واحدهای صنفی نیز با رشد ۱۷ درصدی همراه بوده است. مجوزهای نمایندگی‌های خارجی و کارت بازرگانی نیز در تیر ماه به ترتیب افتی نزدیک به ۴۳ درصد و نیم درصدی را تجربه کرده‌اند. با توجه به آمار اعلام شده می‌توان گفت فعالان و سرمایه‌گذاران صنعتی نیز همانند سایر بخش‌ها منتظر نهایی شدن مذاکرات و لغو کامل تحریم‌ها هستند تا با خیالی راحت پا به عرصه صنعت بگذارند.

یخبندان صنعتی در‌آغاز تابستان