ایسنا: مدیرکل حقوقی و بین‌الملل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه قاچاق برخی گونه‌های جانوری به خارج از کشور تبدیل به منابع درآمدی زیادی برای برخی قاچاقچیان شده است، از تدوین لایحه‌ای در رابطه با تشدید مجازات قاچاقچیان تخریب‌گر محیط‌زیست خبر داد.


سیدعلی معصومی اظهار کرد: پیرامون معضلات موجود در حوزه محیط‌زیست به‌ویژه محیط‌زیست دریایی و آلودگی نفتی ناشی از تخلیه سوخت قاچاق، مواد و مقرراتی جامع و بازدارنده به‌صورت مشترک تدوین شده و به‌صورت لایحه از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان حفاظت محیط‌زیست برای ارائه به مجلس شورای اسلامی به هیات دولت تقدیم خواهد شد. به گفته وی قاچاق برخی گونه‌های جانوری و واردات آنها تبعات و تهدیداتی برای محیط‌زیست کشور به دنبال دارد که از جمله آنها تغییر و اختلاط ژنتیکی است.


منابع درآمدی فراوان از طریق قاچاق گونه‌های جانوری به خارج

وی با بیان اینکه قاچاق برخی گونه‌های جانوری به خارج از کشور تبدیل به منابع درآمدی زیادی برای برخی قاچاقچیان شده است، افزود: به‌عنوان مثال پرنده‌های شکاری در کشورهای حوزه خلیج‌فارس که بعضا تبدیل به نوعی جاذبه توریستی برای این کشورها شده است. همچنین برخی گونه‌های گیاهان دریایی، ماهی‌های زینتی و خاویاری و فوک خزری در معرض قاچاق هستند که همه موارد مذکور اثرات مخرب محیط‌زیستی را به دنبال دارد.


مدیرکل حقوقی و بین‌الملل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در عین حال بیان کرد: مشکلات زیست‌محیطی در حوزه دریاها در بسیاری موارد ناشی از تخلیه سوخت قاچاق توسط شناورهای حامل سوخت است که هنگام تعقیب قاچاقچیان صورت می‌گیرد و این موضوع ضربات جبران‌ناپذیری را بر پیکر محیط‌زیست دریایی و اکوسیستم‌های مرتبط وارد می‌کند.


وی گفت:‌ در جلسات مشترک مسوولان ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان حفاظت محیط‌زیست پیرامون بررسی مشکلات حوزه قاچاق گونه‌های زیستی و تخریب محیط‌زیست، مقرر شد با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط در راستای نظارت تخصصی و دقیق بر ورود و خروج گونه‌های گیاهی و جانوری، هماهنگی و تدابیر لازم اندیشیده شود که تا حد زیادی از بروز قاچاق در این خصوص جلوگیری به عمل آید.


مدیرکل حقوقی و بین‌الملل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره بیشترین میزان قاچاق خروجی کالا نیز اظهار کرد: سوخت و به‌ویژه گازوئیل بیشترین سهم قاچاق کالای خروجی از کشور را به خود اختصاص داده است که این موضوع به دلیل سودآور بودن این کالا است، چون تفاوت قیمت گازوئیل در داخل کشور با کشورهای همسایه بسیار فاحش است.