حمایت 34 سناتور از برجام: اوباما قدرت وتو یافت میکولسکی؛ سی‌و‌چهارمین سناتور حامی توافق
گروه دیپلماسی: با اعلام حمایت سناتور باربارا میکولسکی، سناتور دموکرات ایالت مریلند، شمار حامیان توافق هسته‌ای در سنای آمریکا به عدد 34 رسید. به این ترتیب باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده که پیش‌تر هشدار داده بود اگر کنگره ایالات‌متحده توافق هسته‌ای با ایران را رد کند، مصوبه کنگره را وتو خواهد کرد، قادر خواهد بود این هشدار را عملی کند.


به این ترتیب به‌نظر می‌رسد دولت اوباما مشکلی برای اجرای توافق هسته‌ای با ایران نخواهد داشت. این یک پیروزی بزرگ سیاسی و دیپلماتیک برای باراک اوباما به‌شمار می‌رود. پیش‌تر«کریس کونز» سناتور دموکرات آمریکا روز سه شنبه حمایت خود را از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) اعلام کرد و پیش از آن، «باب کیسی» سناتور دموکرات ایالت پنسیلوانیا نیز حمایت خود را از توافق اعلام کرده بود. با این حساب شمار موافقان برجام در مجلس سنا به 34 تن رسید. به گزارش «ایرنا» به نقل از «رویترز»، کونز عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنا و سناتور ایالت «دلور» است؛ جو بایدن معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در دوره‌ای این کرسی را در اختیار داشت.


تاکنون ۳۲ سناتور دموکرات و ۲ سناتور مستقل از برجام حمایت کرده‌اند و باراک اوباما اگر بتواند حمایت ۴۱ سناتور از ۱۰۰ سناتور را به دست بیاورد، حامیان او قادر خواهند بود تا با استفاده از قانونی به نام «فیلی باستر» روند رای‌گیری را تا ضرب‌الاجل تعیین شده یعنی تا هفدهم سپتامبر(۲۶ شهریور) به تاخیر بیندازند. در این صورت هیچ رای‌گیری در سنا انجام نخواهد شد و دیگر نیازی به رای وتوی اوباما هم نخواهد بود.


در حال حاضر درسنا با 100 کرسی، 46 نفر با توافق اعلام مخالفت کردند که 44 نفر جمهوری‌خواه و دو تن از آنها سناتورهای دموکرات هستند (رابرت منندز و چاک شومر ماه گذشته مخالفت خود را اعلام کردند)، 34 نفر اعلام موافقت کرده‌اند که 32 نفر دموکرات و 2 نفر هم مستقل هستند. 21 نفر هنوز موضع خود را اعلام نکرده‌اند که در این میان، 12 سناتور جمهوری‌خواه گرایش به عدم حمایت از این توافق دارند. در میان دموکرات‌ها نیز، 5 سناتور دموکرات کاملا بی تصمیم، 2 سناتور گرایش به حمایت اما مردد، یک سناتور گرایش به نه و 2 سناتور دموکرات دیگر هم نامشخص و هیچ موضعی اتخاذ نکرده‌اند.


جمهوری‌خواهان که با ۵۴ کرسی در سنا، اکثریت را در اختیار دارند برای انجام رای‌گیری روی توافق به دست کم ۶۰ رای نیاز دارند. دو سناتور دموکرات به آنها پیوستند و ۴ رای دیگر لازم است که بدون آبستراکسیون دموکرات‌ها، رای‌گیری صورت بگیرد. اگر این ۶۰ رای در سنا فراهم شود، در آن صورت توافق با ۵۱ رای در سنا و در مجلس نمایندگان با ۲۱۸ رای می‌تواند رد یا تصویب شود. در مجلس نمایندگان آمریکا که شامل ۴۳۵ نماینده است و ۲۴۶ عضو آن جمهوری‌خواه و ۱۸۸ عضو آن دموکرات هستند و یک کرسی نیز خالی است، تاکنون ۲۲۷ نماینده اعلام مخالفت و ۸۱ نماینده اعلام موافقت کرده‌اند و ۱۲۶ نماینده نیز هنوز مردد هستند.




خرسندی وزارت خارجه آمریکا

همچنین معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت ما از حمایت سناتورها و اعضای کنگره از توافق هسته‌ای تا به امروز بسیار خرسند هستیم و برای افزایش تعداد حامیان تلاش می‌کنیم. به گزارش «ایسنا» مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز سه‌شنبه خود در پاسخ به سوالی درباره تلاش‌های جمهوری‌خواهان برای خراب کردن توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ و اینکه وزارت امور خارجه نگرانی درباره این مساله دارد یا نه، گفت: «من نمی‌خواهم وارد تاکتیک‌های کنگره شوم. ما از حمایتی که تاکنون از توافق هسته‌ای در میان سناتورها و اعضای کنگره شده است بسیار خرسند هستیم. ما خواهان حداکثر حمایت ممکن از این توافق هستیم و به تلاش‌های خود برای افزایش شمار حامیان ادامه می‌دهیم.»


با گفت‌وگو کنگره دوپاره شد

از سوی دیگر رئیس تیم کارشناسی مذاکره‌کننده هسته‌ای با تشریح روند طی شده در مذاکرات هسته‌ای گفت: «از طریق گفت‌وگو کاری کرده‌ایم که برای نخستین بار در تاریخ آمریکا، کنگره این کشور دوپاره شده و آمریکایی‌ها دچار مشکل جدی با اسرائیل و لابی صهیونیست‌ها شده‌اند.» حمید بعیدی‌نژاد عصر سه‌شنبه در حاشیه همایش معاونان فرهنگی وزارت علوم با تاکید بر ضرورت تشریح دستاوردها در مذاکرات برای دانشجویان افزود: «دست ما برای بیان برخی نکات بسته است وگرنه می‌توانستیم به راحتی اثبات کنیم در این مذاکرات از موضع عزت و قدرت در مقابل قدرت‌های بزرگ جهان ایستاده و با آنها گفت‌وگو کردیم.» بعیدی نژاد تاکید کرد: «برای نخستین بار است که رئیس‌جمهوری آمریکا در مقابل کنگره و سنا ایستاده و می‌گوید حتی اگر شما هم با توافق مخالفت کنید من رای شما را وتو خواهم کرد.»


توافق، فاجعه اجباری بود

در جبهه مخالفان توافق هسته‌ای، معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا مدعی شد که توافق هسته‌ای ایران یک «فاجعه اجباری» و یک خیانت به همپیمانان آمریکا بوده که خاورمیانه هیچ‌گاه این اشتباه را فراموش نخواهد کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، دیک چنی در مصاحبه روز سه‌شنبه با «واشنگتن فری بیکن»، از انگیزه اوباما درخصوص توافق با ایران گفت: «نمی‌توانم انگیزه‌ای غیر از اینکه اوباما فکر می‌کرده این توافق میراث بزرگی برای ریاست‌جمهوری‌ او خواهد بود، توصیف کنم. من فکر می‌کنم این توافق یک فاجعه اجباری بوده است. او نمی‌تواند از این مساله فرار کند و مجبور است که راهی را برای مقصر شناختن دیگری پیدا کند.»


معاون بوش درمورد رای کنگره درخصوص برجام گفت: «آنهایی که به نفع این توافق رای دهند، یک زمان به این نتیجه می‌رسند که رای بدی داده‌اند. وی با بیان ادعاهای گذشته افزود: حقیقت این است که این توافق بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار را به بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان واگذار می‌کند و تحریم‌ها علیه مواردی چون موشک‌های بالستیکی و سلاح‌های متعارف را لغو می‌کند و مسیری را برای ایران به منظور دنبال کردن تولید سلاح‌های هسته‌ای ایجاد می‌کند.» چنی مدعی شد که معتقد است اوباما در ماه‌های پایانی دوران ریاست‌جمهوری‌خود مجبور است در نتیجه توافق هسته‌ای با ایران، با موجی از موضوعات تکثیر سلاح‌های هسته‌ای در سراسر خاورمیانه روبه‌رو شود.


افزایش 55 درصدی حامیان توافق

در آخرین نظرسنجی دانشگاه مریلند شمار حامیان توافق هسته‌ای ایران و کشور‌های ۱+۵ در آمریکا با توجه به تلاش‌های گسترده لابی‌های صهیونیستی در مخالفت با آن به ۵۵ درصد افزایش یافته است. به گزارش پایگاه خبری ایران پرایمر، درحالی که تلاش‌های لابی‌های صهیونیستی در وادار کردن کنگره آمریکا به مخالفت با برجام همچنان به‌طور گسترده‌ای ادامه دارد، ۵۵ درصد از مردم آمریکا دریک نظرسنجی مشترک که از سوی برنامه موسوم به «رایزنی‌های عمومی» و مرکز مطالعات بین‌المللی و امنیتی «دانشگاه مریلند» انجام شده، تایید این توافق‌نامه از سوی کنگره آمریکا را رویکردی عاقلانه و به نفع کشورشان دانسته‌اند. در این نظرسنجی که نتایج آن روز سه‌شنبه منتشر شد، بیشتر مردم آمریکا گفته‌اند که به‌رغم نگرانی‌هایی که پس از شنیدن انتقادات مخالفان نسبت به نتایج درازمدت این توافق دارند، به نظر آنها گزینه دیگری در مقابل این توافق‌نامه برای آمریکا وجود ندارد.


دراین نظرسنجی 7 درصد از آمریکایی‌ها خواستار استفاده از ابزار نظامی برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران شده‌اند و 14 درصد از آنها بازگشت به میز مذاکره و از سر گرفتن گفت‌وگو‌ها را پیشنهاد کرده‌اند و 23 درصد نیز گفته‌اند که آمریکا باید با ادامه فشار‌های اقتصادی و اعمال تحریم‌های بیشتر ایران را وادار به ترک برنامه‌های هسته‌ای خود کند.

حمایت 34 سناتور از برجام: اوباما قدرت وتو یافت