گروه دیپلماسی: رئیس مجلس شورای اسلامی که برای شرکت در چهارمین دور اجلاس روسای مجلس عضو اتحادیه بین‌المجالس جهان به نیویورک سفر کرده است، در گفت وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» تاکید کرد که توافق هسته‌ای هرچند ممکن است کاستی‌هایی داشته باشد، اما به‌طور کلی فرجام حاصل از مذاکرات وین یک توافق خوب است.


به گزارش «ایرنا» به نقل از شبکه سی‌ان‌ان، علی لاریجانی روز سه شنبه در گفت وگو با کریستین امان‌پور افزود: «به‌طور کلی گمان می‌کنم که توافق هسته‌ای، توافقی خوب و قابل قبول است. » او با بیان اینکه این جمع‌بندی(برجام) در مجلس و شورای عالی امنیت ملی در حال بررسی است، گفت: «باید زمان داد تا این بحث‌ها پخته شود و در نهایت به نتیجه برسد؛ اکنون نمی‌شود قضاوت روشنی داشت؛ باید در مسیر بحث، نقاط مثبت و منفی آن را بررسی کرد و فکر می‌‌کنم در یک ماه آینده این بحث‌ها به نتیجه برسد.»


در کنگره اغراق می‌کنند

رئیس مجلس درخصوص مخالفت‌ها در کنگره آمریکا با توافق هسته‌ای گفت: «برخی در کنگره آمریکا در این موضوع اغراق می‌کنند و می‌گویند این توافق‌نامه خیلی به نفع ایران است، اما واقعیت ندارد؛ مثل این است که بخواهیم از شلنگ آتش‌نشانی آب بخوریم! او افزود: «در این مذاکرات، آمریکا زورگویی کرد اما خوشبختانه جمهوری اسلامی توانست به برخی از خواسته‌هایش برسد و آنها را در سند بگنجاند.» لاریجانی در پاسخ به این پرسش که «آیا هنوز آمریکا را شیطان بزرگ می‌دانید»، با مهم شمردن تفسیر صحیح از رفتار گذشته برای حل مشکلات منطقه و بین‌المللی به نحو واقع‌بینانه و عاقلانه گفت: «در این تردیدی نیست که رفتار گذشته آمریکا، مساله‌سازی و جنگ‌طلبی برای منطقه بود و خسارات زیادی را به وجود آورد؛ جنگ‌طلبی‌هایی که در دوره رئیس‌جمهوری قبلی آمریکا در منطقه ما ایجاد شد، چیزهای ساده‌ای نبود؛ حمله به افغانستان و عراق همچنین جنگ ۳۳ روزه که اسرائیل علیه مردم لبنان راه انداخت و پشتش به آمریکایی‌ها گرم بود.»


امکان تغییر نگاه نسبت به آمریکا

رئیس مجلس در ادامه به جنگ هشت ساله علیه ایران اشاره و تاکید کرد: «اکنون اسناد و مدارکی از سوی مسوولان اطلاعاتی عراق منتشر شده که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها صدام را در جنگ تشویق و پشتیبانی کردند؛ این روش‌ها سبب شد که نام شیطان بزرگ روی آمریکا گذاشته شود. بنابراین نگاه منفی مردم ایران به این رفتارها مساله‌ای طبیعی و درست است.» به گفته لاریجانی، اگر آمریکا تصمیم بگیرد که رویکرد واقع‌بینانه‌تری در قبال ایران در پیش بگیرد، امکان تغییر نگاه‌ها وجود دارد.


نگاه راهبردی و عمیق ایران در منطقه

لاریجانی درباره همکاری ایران و حزب الله با دولت سوریه در مواجهه با تروریست‌ها نیز گفت: «مسائل منطقه پیچیده است و باید نگاه عمیقی به آنها داشت؛ اگر ایران در سوریه برای مقابله با تروریست‌ها کمک نمی‌کرد تردید نکنید جنگ به شکل دیگری درمی‌آمد و همه کشورهای همسایه از آن متضرر می‌شدند، ضمن آنکه بحران وسیع‌تری نیز به وجود می‌آمد؛ به‌طور نمونه جنگ‌طلبی در سوریه به ظهور داعش و جبهه النصره منجر شد. بنابراین ایران در منطقه نگاهی راهبردی و عمیق را دنبال و از پیشرفت تروریست‌ها جلوگیری کرد.


سابقه تاریخی ایران

او درخصوص نگرانی ادعایی قانون‌گذاران آمریکایی و برخی کشورهای عربی از پیامدهای لغو تحریم‌های ایران نیز گفت: «برخی کشورهای منطقه مشکلات داخلی خود را پشت سر ایران و ایران‌هراسی پنهان می‌کنند.» به گفته لاریجانی، در 200 سال گذشته دیده نشده ایران به کشوری تجاوز یا حمله کرده باشد، اما ایران از طرف کشورهای عربی هدف حمله قرار گرفته است. رئیس مجلس افزود: «صدام وقتی به ایران حمله کرد بسیاری از کشورهای عربی به او کمک کردند. اما ایران هیچ دلیلی ندارد که به کشورهای عربی حمله کند و سابقه تاریخی نیز چنین اقدامی را نشان نمی‌دهد.»


حفظ حقوق اقلیت‌ها در ایران

در ادامه این گفت‌وگو، علی لاریجانی درباره مخالفت‌های رژیم صهیونیستی و شکاف در جامعه یهودیان آمریکا با توافق هسته‌ای و همچنین تکرار ادعای تلاش ایران برای نابودی اسرائیل گفت: «بحثی که درباره موضع ایران درخصوص یهود گفته می‌شود، کاملا غلط است؛ ما یهودیت را یک آئین خدایی می‌دانیم و برای حضرت موسی و تورات کتاب ایشان، احترام قائلیم و او را از پیامبران بزرگ می‌دانیم. در ایران نیز یهودی‌ها با اینکه تعدادشان بسیار اندک است، اما یک نماینده در مجلس دارند. » رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد، حقوق اقلیت‌ها در ایران حفظ می‌شود.


راه‌حل رهبری برای حل مساله فلسطین

لاریجانی در پاسخ به این پرسش سفارشی و جهت دار مجری سی‌ان‌ان که «آیا حمله به اسرائیل برای ایران متصور است؟!»، گفت: «چند سال پیش رهبر انقلاب اسلامی ایران پیشنهادی را مطرح کرد که به نظر من با اصول دموکراتیک در ساختار این جهان کاملا انطباق دارد. ایشان گفتند راه‌حل مساله فلسطین در این است که در میان همه کسانی که در فلسطین زندگی می‌کنند (یهودی، مسلمان و مسیحی) رفراندومی برگزار شود تا آنها سرنوشت خودشان را مشخص کنند. » رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه «این راه‌حل اساسی مساله فلسطین است و ایران به این پایبند است، افزود: «اگر واقعا کشورهای بزرگ بخواهند این مشکل را در منطقه حل کنند باید به یک ساختار دموکراتیک اعتقاد داشته باشند.»


مساله اسرائیل، مساله یهودیت نیست

رئیس مجلس در رابطه با مساله اسرائیل ادامه داد: «سالیان زیادی همه کشورهای عربی درباره این موضوع نگرانی داشته‌اند که دلیل آن به رفتار اسرائیل و تئوری آنها «از نهر تا بحر»، برمی‌گردد. ضمن آنکه درباره سرنوشت مردم فلسطین و اماکن مقدس آنجا نیز رفتار توهین‌آمیز و خلاف انسانیت دارند.» رئیس مجلس در ادامه این گفت‌وگو گفت: «مساله اسرائیل، مساله یهودیت نیست؛ تئوری است که در حال مساله‌سازی در منطقه است و ماجراجویی‌هایی را به وجود می‌آورد.»


نمی‌توان چیزی را به قوه قضائیه تحمیل کرد

رئیس قوه مقننه ایران در ادامه درباره اتهامات جیسون رضائیان و سرنوشت قضایی او با اشاره به اینکه اطلاع دقیقی از پرونده رضائیان ندارد، ادامه داد: «باید از قوه قضائیه پرسید، اما ما هیچ علاقه‌ای به اینکه افراد را در زندان نگه داریم، نداریم.»

لاریجانی افزود: «قوه قضائیه مستقل است و باید مساله را رسیدگی کند؛ البته به این نکته هم توجه کنید که تعداد زیادی ایرانی در آمریکا به جرم‌های مختلف و اتهامات عجیب و غریب، زندانی هستند و باید برای آنها فکری کرد و نگران بود.»

به گفته رئیس مجلس ایران، نمی‌توان درباره پرونده رضائیان از منظر قوه مقننه چیزی را به قوه قضائیه تحمیل کرد. او همچنین گفت که تلاش‌های دیپلماتیک در این زمینه مناسب است.