ایران آنلاین: سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در گفت‌وگویی با اشاره به توئیتی که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران طی مذاکرات نوشت مبنی بر اینکه «شما نمی‌توانید اسب‌ها را وسط مسابقه عوض کنید»، گفت: «ما به دقت تحرکات رسانه‌ای طرف مقابل را رصد می‌کردیم.


توئیتی که آقای ظریف کمی قبل از کنفرانس آقای کری ارسال کردند و خطاب به طرف مقابل گفتند که «شما نمی‌توانید اسب‌ها را وسط مسابقه عوض کنید» با هدف تحت تاثیر قرار دادن نشست مطبوعاتی وزیر خارجه آمریکا انجام شد.» عراقچی ادامه داد: «آقای ظریف از ذهن خلاقی برخوردارند و به‌واسطه سال‌ها حضور در سازمان ملل و نیویورک با این شیوه‌ها آشنایی دارند و خیلی از موارد ابتکارات خود ایشان بود. از طرف دیگر روحیه مشورت کردن هم دارند، بنابراین درباره این اقدامات با ما مشورت می‌کردند و با همفکری متونی را که قرار بود در شبکه‌های اجتماعی ارسال شود بررسی و بعد منتشر می‌کردیم. می‌توان گفت که یک ابتکار جمعی بود ولی حقیقتا آقای ظریف بیشترین سهم را داشت.» به گفته این عضو تیم مذاکره‌کننده، توئیت ظریف بر کنفرانس جان‌کری تاثیرگذار بوده است. او همچنین در رابطه با اهداف تشکیل گروه وایبری مشترک میان خود، ظریف و مجید تخت‌روانچی توضیح داد: «این گروه وایبری که بیش از حد مورد توجه رسانه‌ها واقع شده است صرفا با هدف اطلاع‌رسانی در مورد مسائل عادی و پیش پا افتاده تشکیل شد.

به‌عنوان مثال من خبری را در جایی می‌دیدم و احساس می‌کردم که خوب است آقایان ظریف و تخت‌روانچی هم ببینند، آن را در این گروه قرار می‌دادم. یا لینک برخی مقالات و مطالب را می‌گذاریم. همچنین پیام‌های خیلی عادی که از نظر امنیتی و اطلاعاتی مشکلی نداشت را در آن قرار می‌دهیم. مثلا یک نماینده مجلس انتقاداتی را در یکی از سایت‌ها مطرح کرده بود و آقای روانچی آن را در این گروه وایبری گذاشته بودند تا ما هم ببینیم. از همه مفصل‌تر جوک‌هایی بود که راجع به خودمان می‌دیدیم. از آنجا که ذوق مردم ایران در این زمینه خیلی قوی است و موضوع مذاکره و اعضای تیم دستمایه طنزهای زیادی قرار می‌گرفت، هر یک از ما که به این جوک‌ها دسترسی پیدا می‌کردیم آن را به گروه می‌فرستادیم. الان استفاده از این گروه کمتر شده است، ولی هنوز هم کاربرد دارد. آخرین مطلبی که گذاشته شده مثلا اطلاعیه‌ای است مربوط به فراخوان «تظاهرات در مقابل سفارت انگلیس.» آقای ظریف این خبر را جایی دیده بودند و در گروه گذاشتند که ما هم ببینیم، یعنی بحث‌های محرمانه و موضوعات کاری اصلا و به هیچ وجه مطرح نمی‌شود.»