نشست مجمع شهرداران آسیایی در قزوین فرصتی‌کم‌نظیر است

دنیای اقتصاد، قزوین، مهرداد نوری: شهردار قزوین گفت: پنجمین نشست هیات اجرایی مجمع شهرداران آسیایی(AMF)فرصتی کم‌نظیر برای ارتباطات موثر به‌منظور تبادل تجربیات و همکاری‌های مشترک است که می‌تواند در زمینه ثبات و شکوفایی اقتصاد جهانی نیز نقش موثری داشته باشد.

مسعود نصرتی در پنجمین نشست هیات اجرایی مجمع شهرداران آسیایی(AMF) که با حضور مسوولان کشوری و تعدادی از شهرداران شهرهای آسیایی و با محوریت موضوع حمل و نقل و ترافیک، فرهنگ، اقتصاد و گردشگری شهرهای آسیایی در قزوین برگزار شد، افزود: حضور میهمانان، موجب افتخار و در عین حال فرصت خوشایندی برای شهر قزوین است.

وی افزود: از این فرصت برای تقویت دوستی خود با شهرهای آسیایی و دیگر شهرهای جهان استفاده خواهیم کرد.

وی گفت: دیپلماسی شهری و حضور فعال در سازمان‌های بین‌المللی به‌خصوص مجمع شهرداران آسیایی به‌عنوان یک مولفه تاثیرگذار می‌تواند در ارتقای موقعیت شهرهای آسیایی در حکمرانی جهانی تاثیر بسزایی داشته باشد و باعث مشارکت و همکاری همه‌جانبه و رضایتمندی شهروندان شود.

نصرتی اضافه کرد: در این میان قزوین با بیش از ۹ هزار سال پیشینه یکجانشینی و ۱۷۰۰ سال سابقه شهرنشینی هنوز به‌عنوان یکی از نقاط برجسته و کانون‌های مولد فرهنگ و توسعه، از نظر سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و هنری در ایران مطرح بوده و هست.

وی افزود: قزوین با دارا بودن بزرگ‌ترین کاروانسرای درون‌شهری خاورمیانه به نام سعدالسلطنه، از دیر باز به لحاظ قرار گرفتن در مسیر ژئوپلیتیک ابریشم، دارای ارتباطات بین‌المللی گسترده‌ای به ویژه در زمینه تبادلات تجاری و فرهنگی به‌عنوان بارانداز ایران- اروپا و ایران - روسیه مطرح بوده و اکنون نیز با قرارگیری در کریدور اصلی شمال و جنوب و شرق و غرب کشور ایران، عبور بیش از ۱۵۰ هزار خودرو سبک و سنگین را در روز تجربه می‌کند.

شهردار قزوین گفت: قزوین با برخورداری از طبیعتی متنوع شامل، مناطق نمونه کشوری، کوهستان‌های چشم‌نواز، آب گرم‌های طبیعی، دریاچه‌ها و باغستان‌های سنتی شهر که با مساحت ۲۵۰۰ هکتار در گستره‌ای نزدیک به ۲۰ برابر باغ‌های سلطنتی کیو در لندن، مانند کمربندی سبز، شهر قزوین را در بر گرفته و دارای درختانی به قدمت یک هزار سال است، با موقعیت برجسته ژئوپلتیکی، ظرفیت فوق‌العاده اقتصادی و تکیه بر منابع فراوان به‌عنوان قطب مهم صنعتی، کشاورزی و بازرگانی است.

وی تصریح کرد: قزوین همچنین به‌عنوان پایلوت گردشگری برنامه اسکان بشر سازمان ملل در سال ۲۰۰۵ انتخاب شده و به سرعت به توسعه خود ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: برگزاری اجلاس شهرهای راه ابریشم در سپتامبر ۲۰۱۶ در قزوین و انتخاب این شهر به‌عنوان مرکز شهروندان جهانی جاده ابریشم در سال ۲۰۱۶، رویدادهای مهم دیگری است که می‌تواند در مسیر توسعه و شکوفایی شهرهای آسیایی موثر باشد.

نصرتی در ادامه به اطلاع‌رسانی اجلاس شهرداران راه ابریشم در سپتامبر ۲۰۱۶ در قزوین که در سه سرفصل اقتصاد، فرهنگ، فرهنگ و گردشگری برنامه‌ریزی شده است، پرداخت.