مصائب یک آدم برنده!

گروه ورزش: تیم ملی کشورمان بعدازظهر پنج‌شنبه در دومین دیدارش از مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه موفق شد گوام، صدرنشین این گروه را با نتیجه پرگل ۶ برصفر شکست بدهد.

بازیکنان ایران به ویژه در نیمه نخست این مسابقه نمایش خوبی ارائه دادند؛ آنچه با توجه به کاهش محسوس میانگین سنی تیم ملی می‌تواند امیدواری‌های بزرگی را برای آینده این مجموعه به همراه داشته باشد. زوج خط حمله تیم ملی کشورمان را در این مسابقه سردار آزمون و مهدی طارمی تشکیل می‌دادند؛ دو بازیکن ۲۳ و ۲۱ ساله که همکاری درخشانی با یکدیگر داشتند و هر کدام دو گل به ثمر رساندند.

کیفیت فوق‌العاده این دو جوان و انتظار برای بازگشت جهانبخش به تیم ملی بعد از طی کردن دوران نقاهت، روزهای جذابی را برای خط آتش تیم ملی نوید می‌دهد، هرچند کی‌روش باز هم بیکار ننشسته و پدیده‌ای مثل مهدی ترابی را نیز به اردو فراخوانده است؛ بازیکنی که در دقایق پایانی مسابقه با گوام به میدان آمد و در سومین بازی ملی، دومین گلش را برای ایران به ثمر رساند. پروژه جوانسازی تیم ملی توسط کی‌روش ادامه دارد. او اما غیر از همه گرفتاری‌هایش بابت اجرای این طرح‌ها در ایران، با دردسرهای فرعی و اضافی دیگری نیز مواجه است؛ مصائبی مثل انتظارات عجیب و غریب برخی از اهالی وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال که گاهی باعث می‌شود او حتی ناچار باشد طعنه و کنایه‌های یک مجری پیشین اخبار ورزشی در تلویزیون کشورمان را هم تحمل کند! در حقیقت آنچه به اسم وفاق و همدلی و در حمایت از تیم ملی «ادعا» می‌شود، در حوزه عمل به ندرت پیاده شده است.

اگر مشکل من هستم، می‌روم

شاید باورش سخت باشد، اما تصویری که برای این گزارش انتخاب شده، مربوط به همین بازی پنج‌شنبه برابر گوام است؛ مسابقه‌ای نه‌چندان دشوار که با برتری مطلق تیم کشورمان همراه بود. با این حال کی‌روش در لحظاتی از دل همین بازی، به شدت در لاک خودش فرو رفته بود. او که چند روز پیش گفته بود با وجود رضایت شخص رئیس جمهموری از تیم ملی هنوز نتوانسته وزارت ورزش را از کار خودش راضی کند، در نشست خبری بعد از مسابقه با گوام هم حرف‌های تلخی به زبان آورد. او حتی گفت اگر مسوولان فکر می‌کنند مشکل فوتبال ایران حضور این مربی است، وی می‌تواند به دوران حضور در کشورمان خاتمه بدهد: «دیگر از من نپرسید برای تیم ملی چه کار کردم، چون این سوال را باید از خودتان بپرسید.

با شرایطی که در حال حاضر در تیم ملی داریم، رو به جلو حرکت می‌کنیم و بیشترین تلاش‌مان را انجام می‌دهیم. حالا سوال اینجاست که آیا ما می‌توانیم پیشرفت کنیم؟ که جوابش مثبت است. فقط باید حمایت‌های صحیح و مناسب را داشته باشیم. بازیکنانی که در اختیار داریم، جوان هستند و تیم ملی در حال پوست‌اندازی و تجدید قواست. از امروز تا مرحله دوم و مرحله‌ای که باید با تیم‌های قدرتمند آسیا یعنی قطر، کره‌جنوبی و ژاپن بازی کنیم، تنها امسال را داریم که این فرصت را به جوانان بدهیم. تمام گزینه‌ها دست شما است و اکنون باید تصمیم‌گیری شود. تقریبا ۲۴۰ کشور سعی می‌کنند در جام جهانی حضور داشته باشند، ولی تنها ۳۲ کشور این افتخار را به دست می‌آورند. اگر فکر می‌کنید جام جهانی مثل قدم زدن در پارک است، اشتباه می‌کنید. یک بار برای همیشه می‌گویم اگر فکر می‌کنید بنده تنها مشکل فوتبال ایران هستم، آمادگی این را دارم که ایران را ترک کنم، چون دیگر احتیاجی ندارم بیشتر از این زمانم را هدر بدهم.»

ناهماهنگی با تیم امید

گویا از طرف فدراسیون فوتبال از کی‌روش خواسته شده به منظور تلطیف فضا، دیگر در مورد وزارت ورزش و مسائلی از این دست اظهارنظر نکند. با این وجود اما، تلاش چندانی از فدراسیون برای پایان دادن به برخی معضلات فرسایشی دیده نمی‌شود. به‌عنوان مثال ماه‌ها است که بحث تداخل برنامه تیم‌های ملی بزرگسالان و امید مطرح می‌شود، اما فدراسیون هیچ تلاشی برای تعیین تکلیف قطعی و پایان دادن به این مناقشه کشدار انجام نمی‌دهد. بار دیگر صبح جمعه حبیب کاشانی، مدیر تیم المپیک در برنامه ورزش و مردم حاضر شد و در این رابطه گفت: «بدون تعارف هیچ تعاملی بین تیم‌های امید و بزرگسالان وجود ندارد. از کفاشیان و اسلامیان خواهش می‌کنم تا جلسه‌ای را با کادر فنی دو تیم تشکیل بدهند و حداقل در این جلسه به ما اعلام کند که به‌طور مثال نمی‌توانیم از این ۲۰ بازیکن استفاده کنیم تا ما هم بدانیم که باید ۲۰ بازیکن دیگر را جایگزین کنیم. نه حرف زیادی داریم و نه خواهش اضافه. مخلص پیروانی و کی‌روش هم هستیم و دعا می‌کنیم تا هم تیم آنها برنده شود و هم تیم ما موفق باشد.»

کی‌روش به ما می‌پرد!

این یکی دیگر واقعا باورکردنی نیست. شاید بعدها که کی‌روش از ایران رفت، بتواند برای ساکنان دیگر نقاط جهان تعریف کند که در کشور ما ناچار بوده ادبیات نامتعارف و کنایه‌های عجیب مسوول روابط‌عمومی وزارت ورزش را هم تحمل کند! مجری پیشین اخبار ورزشی تلویزیون، در دوران گودرزی نقش مدیر مرکز اطلاع‌رسانی وزارت ورزش و جوانان را بر عهده داشته، اما شاید اغراق نباشد اگر بگوییم حاشیه‌های او از شخص وزیر هم بیشتر بوده است! در ماجرای اخراج علی دایی از پرسپولیس در لیگ چهاردهم، برخی افراد نقش کلی ناظمی را پررنگ می‌دیدند. در آن زمان افشای ریز مکالمات یکی از جلسات هیات‌مدیره پرسپولیس در رسانه‌ها، جنجال بسیار بزرگی را به همراه آورد و البته که ناظمی متهم ردیف اول این ماجرا به حساب می‌آمد. علی دایی همان روزها در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفته بود: «در دفتر معاون وزیر هزار سند و مدرک و نامه محرمانه وجود دارد. با انتشار این فایل صوتی، آیا آقای خادم نگران امنیت محیط کارش نیست؟

افراد حاضر در جلسه مشخص هستند. غیر از من، فقط پروین، گرشاسبی، هدایتی، خادم، عبدالحمید احمدی، ناظمی و یکی دیگر از معاونان بودند و همه می‌دانند در آن نشست چه کسی می‌توانسته فایل صوتی تهیه و منتشر کند. یک نفر در تلویزیون نشان می‌دادند معروف بود به آقای دوربینی که در همه مراسم‌ها خود را مقابل دوربین قرار می‌داد. حالا اینجا هم یک نفر به نام آقای ضبط صوت داریم که هویتش برای همه مشخص است. من خطاب به رئیس‌جمهور می‌گویم جناب آقای روحانی؛ رئیس‌جمهور منتخب مردم و حقوقدان برجسته کشور؛ در دولت شما و در وزارتخانه‌ای که مخاطبان بسیار دارد انگار دستگاه شنود کار گذاشته‌اند.» به هر حال آن موج بزرگ حاشیه‌ها به قیمت زمینگیر شدن یکی از محبوب‌ترین تیم‌های ایران گذشت، اما گویا برخی کج‌سلیقگی‌ها و سهل‌انگاری‌ها در وزارت ورزش همچنان ادامه دارد. به‌عنوان مثال، مازیار ناظمی پیش و پس از بازی با گوام پیغام‌های عجیبی را با ادبیات نامتعارف در مورد کی‌روش روی صفحه شخصی‌اش گذاشت که بازتاب وسیعی در رسانه‌ها داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ناظمی قبل از این بازی نوشت: «باور کنید تلویزیون اگر تصویر کی‌روش را هم پخش کند سعی می‌کنم از جلوی آن رد نشوم تا مبادا به یک باره درگیر شویم. اعتقادم این است که کی‌روش می‌تواند تیم ملی ایران را به جام جهانی روسیه ببرد البته به شرط اینکه همانند بقیه مربیان حرفه‌ای دنیا سرش به تیم و موارد فنی باشد، نه اینکه هر وقت رسانه‌ها بعد از ۱۲۰ روز مرخصی از وی سوال کنند نیستی آقا!!! بپره به ما.» بدیهی است که در عملکرد کی‌روش هم نواقصی می‌تواند وجود داشته باشد، اما حداقل انتظار این است که شأن او به‌عنوان یکی از معتبرترین مربیان فوتبال جهان حفظ شود و اگر هم قرار است تذکری به وی داده شود، این مساله توسط افراد هم‌رده او صورت بگیرد. ناظمی که ظاهرا مصونیت خاصی هم در وزارتخانه دارد، بعد از بازی هم پیغام معنادار دیگری گذاشت که سایت کاپ آن را این‌طور بازنشر کرده است: «تبریک به آقای کفاشیان برای برد پر گل تیم ملی مقابل گوام و صعود به رده سوم جدول. امیدوارم با برنامه‌ریزی بهتر، پول‌های مملکت به هدر نره.»