پیشتازی فیلم محمد(ص) در سینما

حال و هوای سینماها در روزهای اخیر بسیار متفاوت بوده است. با اکران فیلم بزرگ‌ترین و پرهزینه‌ترین پروژه تاریخ سینمای ایران رونق به گیشه بازگشته و این فیلم در مدت زمان محدودی به فروش قابل‌توجهی رسیده است و پیش‌بینی می‌شود رکوردهای سابق شکسته شود.

آخرین ساخته مجیدی هم‌اکنون در دو گروه سینمایی در ۴۱ سالن تهران و ۸۵ سالن شهرستان در حال نمایش است و پس از هفت روز نمایش فروش خود را به یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان رسانده است. تا امروز ۴۲ سالن از ۱۰۰ سالن مجتمع فرهنگی که قرار بود برای نمایش این فیلم تجهیز و به سالن سینمایی تبدیل شوند؛ آماده شده‌اند.این فیلم قرار است تا آبان ماه با همین روند و حجم گسترده‌ در سراسر ایران به اکران خود ادامه دهد و برآورد می‌شود اگر فروش آن سیر کنونی را دنبال کند میزان فروش فیلم به حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیارد تومان برسد. درباره میزان هزینه تولید فیلم نیز دو آمار مطرح است.

آن‌گونه که مجیدی می‌گوید این فیلم با هزینه ۶۳ میلیارد تومانی ساخته شده اما سایت آی‌ام‌دی‌بی و برخی رسانه‌های خارجی مثل گاردین این هزینه را ۴۰ میلیون دلار (حدود ۱۲۰ میلیارد تومان) برآورد می‌کنند. اگر با نگاهی خوش‌بینانه رقم اعلامی مجیدی را ملاک قرار دهیم، فیلم در فروش داخلی قادر به جبران یک سوم هزینه‌ خود خواهد بود. براساس صحبت گیشه‌داران، پس از اکران فیلم مجیدی چندین سانس از دیگر فیلم‌های در حال اکران گرفته شده و به فیلم محمد (ص) اختصاص داده شده است. فروش این فیلم‌ها به شرح زیر است:«گینس» اولین فیلم سینمایی محسن تنابنده آمار فروش کل خود را پس از ۷۰ روز به ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسانده است.

این فیلم در اکثر سینماهای شهرستان به اکران خود پایان داده و در چند سالن محدود تهران ادامه حیات می‌دهد. «عصر یخبندان» به کارگردانی مصطفی کیایی، هفتاد روز در سینماها نمایش داده شده و فروش سه میلیارد تومانی را از آن خود کرده است.فیلمِ فرزاد موتمن با نام «خداحافظی طولانی» پس از ۵۰ روز نمایش حدود ۳۰۰ میلیون تومان و «دوران عاشقی» ساخته علیرضا رئیسیان نیز پس از ۳۵ روز فروش خود را با ۲۲ سالن درتهران به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و در شهرستان با ۴۵ سالن به ۶۵۰ میلیون تومان رساند. این فیلم در هفته گذشته ۲۳۰ میلیون تومان به فروش خود اضافه کرده و فروش کل خود را به یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان رسانده است.فیلم «مردم به وقت شهریور» ساخته هاتف علیمردانی پس از اکران ۳۵ روزه در حال نزدیک شدن به یک میلیارد تومان است.

سهم تهران با ۱۷ سالن ۵۹۴ میلیون تومان و شهرستان با ۴۴ سالن ۳۲۸ میلیون تومان است.«قندون جهیزیه» نیز ساخته علی ملاقلی‌پور دیگر فیلم اولی این روزهای گیشه پس از ۲۱ روز اکران با فروش ۴۶۰ میلیونی و ۲۰ سالن در تهران و ۱۵۵ میلیونی در ۱۲ سالن شهرستان جمع کل فروش خود را به ۶۱۵ میلیون تومان رسانده است.فروش کلی « نهنگ عنبر» نیز که بیش از ۱۰۰ روز از اکران آن می‌گذرد به ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده. سهم تهران ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و شهرستان ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است. نمایش این فیلم در تهران تنها در پردیس سینمایی کوروش و در شهرستان با در اختیار داشتن ۱۵ سالن ادامه دارد.