یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام



تداوم ثبات شاخص در ۶۴ هزار واحدی
شاخص کل بورس تهران با رشد هفتگی ۱/ ۰ درصدی در ۶۴ هزار و ۲۷۶ واحد متوقف شد (نخستین رشد هفتگی پس از حصول توافق هسته‌ای). با این وجود، شاخص برای نهمین روز متوالی در کانال ۶۴ هزار واحدی باقی ماند. می‌توان عوامل مثبت و منفی بر حرکت کم‌نوسان این نماگر را برشمرد. افت قیمت جهانی نفت و دیگر کالا‌ها همراه با رکود نسبی اقتصاد داخلی موجب پیدایش فضای منفی در بورس تهران شده است. از سوی دیگر، حصول توافق هسته‌ای، امیدواری برای رفع تحریم‌های بین‌المللی را به اوج خود رسانده است، همچنین، افزایش تعداد موافقان برجام در کنگره آمریکا (۳۷ نفر) احتمال اجرایی‌شدن توافق هسته‌ای را بالا برده است. با این حال، احتمال شوک‌های قیمتی ناشی از بازگشایی نمادهای بورسی از گروه پالایشی، فلزات اساسی و همچنین سنگ آهنی پس از ارائه گزارش عملکرد سه‌ماهه، به شاخص کل وجود دارد.


بازار ارز



سد ۳۴۰۰ تومانی در برابر دلار
هر دلار آمریکا بدون تغییر هفتگی به قیمت ۳۳۹۵ تومان معامله شد. وجود حالت انتظاری در اقتصاد کشور در ماه‌های ابتدایی سال را می‌توان در کاهش واردات (۸/ ۱۵ درصدی) و صادرات (افت بیش از ۲۰ درصدی) در مقایسه با سال ۹۳ بر اساس آمار گمرک برای دوره پنج‌ماهه مشاهده کرد. به‌دنبال افت قیمت‌ها، تقاضای ارز از روزهای پس از حصول توافق هسته‌ای افزایش یافت. این موضوع در کنار افزایش تقاضای مسافرتی و آربیتراژ ارز در روزهای اخیر، رشد قیمتی دلار را رقم زد. با این حال، عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مانع از رشد قیمت دلار در روزهای اخیر شده است. همچنین، امیدواری برای اجرایی شدن برجام با به حدنصاب رسیدن تعداد حامیان توافق ایران در کنگره آمریکا (تضمین حق وتوی اوباما در برابر مخالفت احتمالی کنگره)، مقدار هیجانات رشد قیمتی در این بازار را کاهش داده است.


بازار سکه



انعکاس نوسانات اونس در سکه
هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی ۸/ ۰ درصدی به قیمت ۹۱۷هزار تومان معامله شد. این در حالی است که روز پنج‌شنبه سکه با افت ۵ هزار تومانی نسبت به روز ماقبل مواجه شد. پیش‌تر به حالت انتظاری اونس طلای جهانی برای آمار بیکاری آمریکا اشاره شده بود، این موضوع باعث واکنش کند سکه به افت بیش از ۱۰دلاری قیمت اونس در روز پنج‌شنبه شد، قیمت دلار نیز تغییرات خاصی را تجربه نکرد. به این ترتیب، حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) با رشد بیش از ۳ هزار تومانی به ۱۰هزار تومان رسید. در این شرایط، انتظار تغییرات قیمت اونس همراه با سیگنال‌های دریافتی از آمار مزبور وجود دارد که می‌تواند قیمت سکه را نیز با خود همراه کند. از سوی دیگر، نوسانات شدید قیمت دلار نیز دور از انتظار است.


بازار طلای جهانی



طلا در انتظار «اشتغال» آمریکا
دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلا به قیمت ۱۱۲۳ دلار معامله می‌شد. پس از روند نسبتا ثابت قیمت طلا در اوایل هفته گذشته، روز چهارشنبه با تعدیل بازارهای سهام (پس از تعطیلی بازارهای چین و بازگشت آرامش به سایر بازارها)، تقاضای محافظه‌کارانه طلا کاهش یافت. در ادامه نیز، فضای انتظاری ناشی از زمان نهایی افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا، قیمت اونس را به سطح پایین‌تر از ۱۱۲۵ دلار سوق داد. این موضوع را می‌توان ناشی از انتظار برای آمار اشتغال ماهانه آمریکا دانست (امکان پوشش آن در این گزارش وجود نداشت). با توجه به آمار امیدوارکننده از اقتصاد این کشور ، مانند شاخص مدیران کارخانه‌ای آمریکا (ISM)، در صورتی که رشد اشتغال آمریکا نیز متناسب با هدف‌گذاری فدرال رزرو باشد، احتمال افزایش نرخ بهره تا پایان سال جاری را تقویت ‌می‌کند (فشار بر قیمت طلا).


بازار اوراق مسکن



افزایش عوامل فشار قیمتی بر «تسه»ها
اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با افت هفتگی ۷/ ۱ درصدی مواجه شدند.‌ سپرده‌گذاری بخشی از سرمایه‌های متقاضی در صندوق سپرده یکم بانک مسکن برای دریافت وام‌های جدید در مبالغ بیشتر کاهش تقاضای «تسه»ها را به‌دنبال داشته است.‌ زمان یکساله دریافت این وام‌ها در کنار شروع تابستان به‌عنوان فصل افزایش تقاضای مسکن و همچنین کمتر بودن سود واقعی وام حاصل‌شده از اوراق تسهیلات مسکن فرابورس نسبت به وام‌های جدید تقاضا در این اوراق را نگه داشت (رشد ۱۱ درصدی معاملات مسکن در ماه مرداد نسبت به ماه ما قبل).‌ در این شرایط، قرار گرفتن در ماه پایانی فصل تابستان در کنار احتمال افزایش سقف وام‌ مسکن و عرضه اوراق جدید تسهیلات، فشار قیمتی بر «تسه»ها را افزایش داده است. با این حال، کاهش سود وام به کمتر از ۲۰ درصد همچنان از قیمت اوراق فعلی حمایت می‌کند.


بازار نفت



حرکت نفت با اقتصاد آمریکا
هر بشکه نفت خام آمریکا دیروز ساعت ۱۶، به قیمت ۳/ ۴۶ دلار معامله ‌شد. در این شرایط، فشار عوامل بنیادی همچنان بر قیمت نفت مشاهده می‌شود، آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) حاکی از رشد ذخایر نفت خام آمریکا به میزان ۷/ ۴ میلیون بشکه بود (بیشترین رشد هفتگی از آوریل). این موضوع در کنار آمارهای نامناسب از وضعیت اقتصاد چین به‌عنوان عوامل فشار بر قیمت نفت شناسایی می‌شوند. در این میان، تعطیلی مناسبتی بازارهای چین در روز پنج‌شنبه تا حدودی آرامش را به بازارهای جهانی بازگرداند. از طرفی، تداوم سیاست‌های انبساطی از سوی بانک مرکزی اتحادیه اروپا از قیمت نفت حمایت کرده است (احتمال افزایش تقاضا). چرخش قیمت نفت از مسیر نزولی همراه با آمارهای حاکی از تقویت اقتصادی آمریکا در هفته‌های گذشته مشاهده شد. در ادامه نیز انتشار آمار اشتغال آمریکا و تعداد دکل‌های حفاری می‌تواند به بازار نفت جهت دهد.