گروه بنگاه‌ها - فاطمه بهادری: لیزینگ به‌عنوان ابزاری برای حمایت از تولید در دوران پساتحریم می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند.

این شرکت‌ها در دوران رکود می‌توانند تقاضا برای خرید محصولات داخلی را افزایش دهند که این مساله در دوران پساتحریم می‌تواند درخصوص محصولات داخلی نیز راهگشا و به نوعی ابزار رقابتی تولیدات داخلی در مقابل وارداتی‌ها باشند. اما چنانکه آمارهای معاون نظارتی بانک مرکزی نشان می‌دهد مقایسه دارایی شرکت‌های لیزینگ با ۸۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور نشان می‌دهد که سهم لیزینگ‌ها کمتر از یک درصد است که باید افزایش یابد. به معنای بهتر برای افزایش سهم بازار شرکت‌های لیزینگ و قدرتمند‌تر‌ کردن این شرکت‌ها در چرخه رقابتی بازارهای مالی کشور، باید این سهم افزایش یابد.

لیزینگ‌ها به‌عنوان یکی از بازوهای تامین مالی در دنیا مطرح‌ هستند و در شرایطی که کاهش نرخ سود توان تامین منابع مالی را ربوده، می‌توانند نقش اساسی خود را در بازار تامین مالی ایفا کنند. در عین اینکه شرکت‌های لیزینگ منابعی را به بازار تزریق می‌کنند که بدون افزایش تورم باعث رونق فروش و به تبع آن تولید و اشتغال‌زایی می‌شود. بر این اساس همان‌گونه که مصباحی‌مقدم نماینده مجلس نیز پیشنهاد کرده بانک‌ها، موسسات مالی و شرکت‌های لیزینگ می‌توانند با دادن مشوق‌هایی، منابع خرد نزد مردم از قبیل طلا، ارز و ریال را جمع‌آوری کنند و از این سرمایه عظیم برای تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی استفاده کنند.