گروه بنگاه‌ها: حمل‌و‌نقل ریلی و هوایی دو روش حمل‌و‌نقل پرطرفدار در دنیا است که همواره موضوع بحث بسیاری از کارشناسان این حوزه بوده است.

در مقایسه‌ای بین حمل ونقل هوایی و ریلی که مولفه‌های انرژی، گنجایش، سرعت و عوامل خارجی مد نظر قرار گرفته است، نشان داده شده است که از لحاظ انرژی و با توجه به افزایش قیمت‌ها در حال حاضر و در آینده پرواضح است که هواپیما بدیل مناسبی نیست. از سوی دیگر قطارها براساس شبکه غیر‌متمرکز بر پایه برق کار می‌کنند. از لحاظ گنجایش وسیله، قطارهای سریع‌السیر معمولا خدمات بلاک ارائه می‌کنند (اضافه کردن و جابه‌جا‌یی بارها غیرممکن است). ولی سازندگان قطار بنابه درخواست قطارهایی با ترکیب انعطاف‌پذیر را نیز ارائه می‌کنند، به‌طوری که می‌توان در زمان‌های معقول (ساعت کم) ظرفیت قطارها را تغییر داد در حالی که هواپیما ظرفیت محدود خود را دارد. زیر‌بنا در حمل ونقل هوایی در فرودگاه‌ها محدود می‌شود در حالی که زیربنای قطارها به ظرفیت ایستگاه‌ها و خط وابسته است. عامل سوم در مقایسه بین حمل ونقل هوایی و ریلی سرعت تجاری است. باوجود اینکه سرعت هواپیماها تا ۳ برابر سرعت قطارها می‌رسد ولی سرعت تجاری به دلیل کوتاه‌بودن مسافت پرواز خیلی کمتر از سرعت اسمی است.

نفوذ عوامل خارجی در حمل ونقل هوایی مربوط به آب و هوا و بعضی مواقع تغییرات غیر منتظره است در حالی که قطارها معمولا در شرایط بد آب و هوایی نیز فعالیت دارند ولی در بعضی مواقع فعالیت قطارها به دلیل کارهای تعمیر و نگهداری یا حضور مزاحمان فیزیکی خارجی طبق برنامه انجام نمی‌شود و بعضا نیز متوقف می‌شود. به‌عنوان مثال قطارها در داخل تونل در تاریخ‌های ۱۸ تا ۱۹ دسامبر ۲۰۰۹ به دلیل بارش شدید برف در خاک فرانسه متوقف شد. در حقیقت پشتیبانی کافی برای بهره‌برداری در آن شرایط فوق‌العاده آب و هوایی به عمل نیامد. راه‌آهن می‌تواند جانشین مناسبی برای ارتباط در سطح اروپا در مواقع بسته شدن فرودگاه‌ها باشد. به‌عنوان مثال در ژانویه ۲۰۰۹ فرودگاه‌ها در پاریس، تورین و نیس به دلیل بارش برف و مه آلود بودن هوا بسته شد یا از ۱۵ تا ۲۳ آوریل ۲۰۱۰ بیش از ۳۵ هزار پرواز در سطح اتحادیه اروپا به دلیل فوران آتشفشان و پرتاب خاکستر لغو شد که بیش از ۳ میلیون مسافر در فرودگاه‌ها سرگردان شدند.

حمل‌ونقل ریلی سریع‌السیر اغلب به‌عنوان جانشینی برای حمل ونقل هوایی برای سفرهای تجاری بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر یا در حدود ۴ ساعت است، در صورتی که زیربناها و ناوگان ریلی موجود را مورد توجه قرار دهیم این موضوع به‌طور کلی درست است. هدف این تحقیق تعیین این مساله بود که با اتخاذ تدابیر جدید درخصوص وسایل نقلیه ریلی و فناوری خط این روند بهبود پیدا می‌کند.