اعلان جنگ فرانسه و انگلیس به آلمان در جنگ جهانی دوم

پس از تهاجم ارتش آلمان به لهستان و آغاز جنگ جهانی دوم، دولت انگلستان طی یادداشتی خواهان تخلیه فوری اراضی اشغال شده لهستان شد.

این یادداشت از جانب آلمان، بی‏جواب ماند. از این رو، پس از اعلام فرمان آماده باش و بسیج عمومی در انگلستان، اولتیماتومی به آلمان داده شد تا هر چه زودتر، عملیات نظامی خود را پایان دهد اما هیتلر این اولتیماتوم را رد کرد و انگلستان و فرانسه در روز سوم سپتامبر ۱۹۳۹م، به آلمان اعلان جنگ دادند.

ورود انگلیس و فرانسه در جنگ، نه فقط برای هیتلر بلکه برای استالین، رهبر دیکتاتور شوروی هم غیرمنتظره بود. هیتلر تا آخرین لحظه فکر می‏کرد که انگلیس و فرانسه بلوف می‏زنند و به‌خاطر لهستان وارد جنگ نخواهند شد. استالین نیز با همین خیال، در ۲۳ اوت آن سال، بر سرِ لهستان با آلمان وارد معامله شد و پیمان عدم تجاوز را امضا کرد.

به همین جهت، استالین برخلاف قول و قرارهایى که قبلا بین مسکو و برلین گذاشته شده بود، ارتش سرخ را همگام با ارتش آلمان نازی درگیر جبهه لهستان نکرد. با این حال، انگلیس و فرانسه با وجود اعلان جنگ به آلمان، در جریان عملیات نظامی آلمان در لهستان و درگیری قسمت عمده نیروهای آلمان در این جبهه، دست به حمله به مواضع آلمانی‏ها نزدند و بیشتر به آرایش جنگی و تقویت خط دفاعی در طول مرز آلمان و فرانسه پرداختند. پس از این اعلان جنگ، آلمان به لندن حمله هوایی کرد و پس از چند ماه، فرانسه نیز در ژوئن ۱۹۴۰م به اشغال آلمان درآمد.