فرار از تله - ۱۴ شهریور ۹۴

مترجم: رفیعه هراتی

سوریه

به دو دلیل پایان دادن به جنگ داخلی سوریه دشوارتر است، اول اینکه درمیان مخالفان چنددستگی شدیدی وجود دارد و دوم اینکه سوریه هیچ تاریخچه‌ای از مصالحه قومی و نژادی ندارد، درحقیقت شرایط سوریه شبیه به عراق سال ۲۰۰۶ و دوره جنگ‌ داخلی لبنان در دهه ۱۹۸۰ است. درمورد سوریه ظاهرا استراتژی دولت اوباما مطابق با توصیه‌هایی است که از سوابق تاریخی جنگ‌های داخلی نشات گرفته است. براساس اظهارات اوباما و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، ایالات‌متحده درحال ساختن یک ارتش جدید از مخالفان سوری است.

این ارتش قرار است نیرویی با سلسله مراتب متعارف، غیرسیاسی،غیرفرقه‌ای و به‌شدت یکپارچه باشد و از حمایت نیروی نظامی آمریکا برخوردار باشد. زمانی که این ارتش آماده شد، تحت حمایت نیروی هوایی آمریکا به سوریه حمله خواهد کرد و سوریه را از دست گروه‌های تروریستی خارج خواهد کرد و نظم سیاسی و اقتصادی جدیدی را به‌وجود خواهد آورد.

این ارتش در طول زمان باید افراط‌گرایان هر دو طرف یعنی رژیم فعلی و گروه‌های تروریستی را شکست دهد که این مساله دیگر طرف‌ها را متقاعد خواهد کرد یک پیروزی نظامی امکان‌پذیر نیست. به محض اینکه مشخص شود پیروز نهایی این جنگ احتمالا ارتش مخالفان است که از حمایت آمریکا برخوردار است، دیگر گروه‌ها انگیزه بالایی خواهند داشت تا به مذاکرات مورد حمایت آمریکا برای ایجاد آرایش جدید تقسیم قدرت بپیوندند. نتیجه این مذاکرات تشکیل یک دولت جدید فراگیر خواهد بود که از همه گروه‌های اقلیت به‌طور گسترده محافظت خواهد کرد.

این استراتژی مطابق با ادبیات پژوهشی در مورد موفقیت چانه‌زنی در جنگ‌های داخلی و مشابه فرآیندهای اخیر صلح در عراق، لبنان و بوسنی است. براساس یافته‌های به دست آمده از مطالعات فراوانی که درباره جنگ داخلی صورت گرفته است، در حقیقت این تنها استراتژی‌ است که شانس موفقیت دارد. اما کاربرد این استراتژی آسان نیست. به کارگیری این استراتژی به زمان زیادی نیاز دارد و نیازمند حضور مستمر آمریکا خواهد بود. در واقع این بخش از مساله دشوارترین بخش آن است، زیرا دولت اوباما در اجرای ابعاد سیاسی و نظامی استراتژی خود در سوریه خیلی کند عمل کرده است. گرچه ممکن است این مساله مطرح شود که پیشرفت در سوریه باید پس از پیشرفت در عراق حاصل شود، اما تاخیر در اجرای استراتژی سوریه خطر سرایت جنگ داخلی به اردن، لبنان، ترکیه و بازگشت جنگ به عراق را درپی خواهد داشت و اگر داعش در سوریه پناهگاهی داشته باشد، عراق از ثبات پس از درهم شکستن داعش بهره‌مند نخواهد شد.