گروه دیپلماسی: با نزدیک‌شدن به روزهای بحث و رای‌گیری در کنگره آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران، سه سناتور آمریکایی دیگر هم اعلام کرده‌اند که از آن حمایت می‌کنند و به این ترتیب شمار سناتورهای حامی توافق به ۳۷ نفر رسید. در روزهای گذشته حامیان توافق ابراز امیدواری کرده‌اند با همراهی عده بیشتری از سناتورها بتوانند اساسا جلوی رای‌گیری را در این باره بگیرند.

با رسیدن شمار سناتورهای دموکرات حامی برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) به ۳۷ نفر، در شرایطی که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا مطمئن شده است که حق وتویش در کنگره حفظ خواهد شد، اکنون تلاش‌ها برای رسیدن این تعداد به ۴۱ نفر آغاز شده است تا براساس فیلی باستر، برای حفظ توافق دیگر نیازی به استفاده از وتوی رئیس‌جمهوری نباشد. حامیان توافق امیدوارند بتوانند در این باره ۴۱ سناتور را با خود همراه کنند و طبق مقررات داخلی سنا جلسه را «فیلی‌باستر» کنند و اجازه ندهند در مهلت مقرر، سنا در مخالفت با توافق ایران رای بگیرد. با فیلی‌باستر، سناتورها می‌توانند هر قدر که خواستند در هر موضوعی نطق کنند و وقت جلسه را بگیرند و به این ترتیب اجازه ندهند دستورکار سنا دنبال شود.در همین حال مخالفان توافق ایران می‌گویند از پا نمی‌نشینند و از جمله اینکه طرح‌هایی برای وضع قوانین تحریمی بیشتر از جانب کنگره در دست دارند.

اکثریت کنگره آمریکا در دست مخالفان سیاسی باراک اوباما است که با توافق ایران هم مخالفند. سناتور کوری بوکر از ایالت نیوجرسی، مارک وارنر از ویرجینیا و هایدی هایتکمپ از داکوتای شمالی، هر سه دموکرات، روز پنج‌شنبه در حمایت از توافق ایران و ۶ قدرت جهانی درآمدند. با پایان تعطیلات تابستانی کنگره، قرار است تا کمتر از دو هفته دیگر درباره توافق ایران بحث و رای‌گیری کنند. طبق قانونی که در سازش بین کنگره و کاخ سفید تصویب شد، کنگره ۶۰ روز فرصت داشت توافق هسته‌ای ایران را بررسی کند و اگر با آن مخالف است، در این باره رای بگیرد و مخالفتش را ابلاغ کند. این مهلت هفدهم سپتامبر تمام می‌شود.

از سوی دیگر روز پنج شنبه، فدریکا ویلسون، قانونگذار مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد در رای‌گیری ماه سپتامبر کنگره به سند پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ رای موافق خواهد داد. به گزارش خبرگزاری فارس، او صدمین نماینده دموکرات در این نهاد آمریکایی است که از این توافق حمایت کرده است.

تحریم‌ها علیه ایران ره به جایی نمی‌برد

چهارشنبه شب و همزمان با اعلام حمایت سی و چهارمین سناتور دموکرات از توافق هسته‌ای، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که در مرکز ملی قانون اساسی در فیلادلفیا سخنرانی می‌کرد با تاکید بر ضرورت «پیشبرد دیپلماسی» گفت: تحریم‌ها علیه ایران ره به جایی نمی‌برد و سنگین‌ترین تحریم‌ها نیز مانع از پیشرفت فناوری اتمی در ایران نشده است. کری همچنین هشدار داد که در صورت رد این توافق، متحدان آمریکا دیگر با آنها همراه نمی‌شوند و رژیم تحریم‌ها شروع به از هم پاشیدن می‌کند.

به گزارش «ایرنا» وزیر امورخارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه در سخنانی در مرکز ملی قانون اساسی در فیلادلفیا با اشاره به پیشرفت‌های ایران در صنایع هسته‌ای گفت: «ایرانیان پیشاپیش به فناوری کامل چرخه سوخت دست یافته‌اند.» کری افزود: «ایران پیش‌تر به تمام تعهدات خود در چارچوب توافق ژنو نیز پایبند بوده است.» جان کری ادعا کرد که برخی از مفاد توافق هسته‌ای با ایران تا ابد پا برجا خواهند بود. وزیر امور خارجه آمریکا در این سخنان گفت: «پیش از آغاز فرآیند گفت وگوها با ایران، این کشور پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در برنامه هسته‌ای خود به دست آورده بود.» او با اشاره به هشدارهای وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران افزود: «تحریم‌ها به تنهایی نتوانست از پیشرفت برنامه ایران جلوگیری کند.» کری ادعا کرد: «بدون این توافق زمان فرار هسته‌ای ایران به سمت ساخت سلاح دو ماه بود؛ اما پس از توافق این زمان به شش ماه تا یک سال افزایش یافته و این کشور دیگر هرگز نمی‌تواند حتی برای تحقیق در زمینه ساخت سلاح هسته‌ای اقدام کند.» به ادعای کری، براساس توافق هسته‌ای با ایران تعداد سانتریفیوژهای هسته‌ای ایران طی ۱۰ سال به دو سوم کاهش خواهد یافت.

توافق براساس راستی آزمایی است نه اعتماد

او ادامه داد که توافق هسته‌ای فقط براساس راستی‌آزمایی است نه اعتماد و وعده. کری در این سخنرانی، باز هم به حمایت کشورش از رژیم صهیونیستی تاکید و ادعا کرد: «واشنگتن تا آخر کنار اسرائیل ایستاده و از اسرائیل نه تنها در برابر ایران بلکه در برابر همه گروه‌های تروریستی از جمله حماس، حزب‌الله و جهاد اسلامی دفاع خواهد کرد.» او همچنین به بهای سنگینی که تغییر موضع آمریکا در برابر توافق در پیش خواهد داشت، اشاره کرد و گفت: «توافق هسته‌ای با ایران اقدامی سازنده و مثبت در جهت کاهش تنش و درگیری در منطقه‌ای است که به شدت به تنش زدایی نیاز دارد.»

در عین حال، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اصلی‌ترین مخالف توافق هسته‌ای ایران که از رای کافی سناتورها برای وتوی مخالفت جمهوری‌خواهان کنگره با توافق‌نامه هسته‌ای ایران از سوی باراک اوباما به خشم آمده است، بار دیگر به انتقاد از توافق پرداخت و مدعی شد که این توافق‌نامه مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نمی‌شود.

دفاع بایدن از توافق

از سوی دیگر جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه در جمع سران یهود ایالت فلوریدا در دفاع از توافق‌نامه هسته‌ای ایران سخن گفت. بایدن، توافق‌نامه را مبتنی بر راستی آزمایی دانست که برای آمریکا، منطقه و جهان خوب است.او با رد استدلال مخالفان مبنی بر اینکه تهران نقشی منفی در منطقه ایفا می‌کند و نمی‌توان به آن اعتماد کرد، افزود: «آنچه در رابطه با این توافق‌نامه حائز اهمیت است، راستی آزمایی است نه اعتماد.» روزنامه یو‌اس‌ای تودی نیز نوشت: «بایدن ضمن دفاع از توافق‌نامه هسته‌ای ایران گفت که اعتبار آمریکا در سراسر جهان در معرض خطر است.»

واکنش ایران به ادعاهای کری

پس از آنکه کری در سخنانش ایران را در آستانه دستیابی به بمب اتم توصیف کرد، مرضیه افخم؛ سخنگوی وزارت خارجه ایران با بی پایه و اساس خواندن این سخنان، آن را ناشی از فشار لابی‌های صهیونیستی دانست. به گزارش «ایسنا» مرضیه افخم تاکید کرد:«‌اینکه گفته شده ایران در آستانه دستیابی به بمب اتمی بوده یک دروغ بزرگ است. جمهوری اسلامی ایران براساس فتوای مقام معظم رهبری و دکترین دفاعی خود هرگز درصدد دستیابی به بمب هسته‌ای نبوده و نخواهد بود.»