گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز در ابتدای هفته معاملاتی جدید شاهد رشد ۲۲۱ واحدی شاخص کل تحت تاثیر تقویت احتمال تایید نهایی برجام بود.


در ابتدای بازار دیروز معامله‌گران با توجه به رسیدن شمار سناتورهای موافق برجام به تعداد لازم شاهد تقویت بازار بودند هر چند که حجم معاملات بسیار اندک بود، به گونه‌ای که ارزش معاملات در بورس تهران به 57میلیارد تومان و در فرابورس با نقل و انتقال اوراق مشارکت به 143میلیارد تومان رسید تا همچنان بازار با کمبود نقدینگی آشکاری مواجه باشد. در بازار دیروز در ابتدای وقت معاملاتی نمادهای خودرویی با صف خرید مواجه شدند اما این صف‌های خرید تا پایان بازار بارها با چالش عرضه‌های سنگین مواجه شد.


در معاملات دیروز در گروه پالایشی گزارش سه ماهه پالایشگاه لاوان بار دیگر این نماد را با چالش سنگین زیان‌دهی ناشی از صورت حساب‌های غیر‌معقول نفت خام و فرآورده مواجه کرده است. لاوان در این گزارش سود ۱۵۷ریالی پیش‌بینی شده خود را به زیان ۴۹۵ ریال تبدیل کرد.


شاوان اولین سود هر سهم سال مالی جاری را 157 ریال پیش‌بینی کرده بود. در این پیش‌بینی‌ قیمت نفت 87 دلار، میعانات گازی 86 دلار، فروش فرآورده‌های نفتی منطبق با نرخ‌های 10 ماهه اعلامی از سوی شرکت ملی پالایش و نرخ تسعیر 26.289 ریال و بدون احتساب سهم صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده بود.


اما با انتشار اطلاعات جدید مشخص شد این پیش‌بینی سود به زیان ۴۹۵ ریالی هر سهم سال مالی جاری تغییر کرده و برای سه‌ماه اول سال هم ۳۷۵ ریال زیان محقق شده است. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت اما کم‌حجم بود که در نهایت با رشد ۲۲۱واحدی شاخص کل معادل ۳۴/۰ درصد همراه شد.