معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه مجموعه فرهنگی تاریخی توس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت:

ساماندهی توس یک وظیفه مذهبی، ملی و قانونی است و این مهم را در سازمان میراث فرهنگی به‌طور جدی پیگیری خواهیم کرد. به گزارش «ایرنا»، مسعود سلطانی‌فر در دومین جلسه شورای ملی احیای توس افزود: برای ساماندهی توس دو برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت داریم که با اجرای این دو برنامه امیدواری‌ها برای ساماندهی این مجموعه فرهنگی - تاریخی افزایش خواهد یافت. وی یادآورشد: با توجه به اینکه مشهد در سال ۲۰۱۷ میلادی به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده است، برنامه‌ریزی‌هایی مانند بازپیرایی، مرمت‌های اضطراری، فضای سبز، مبلمان شهری، نمادسازی و... برنامه‌های کوتاه‌مدتی است که در سال ۲۰۱۷ میلادی باید برای توس اجرا شود. سلطانی‌فر ادامه داد:

ظرف مدت سه ماه باید یک برنامه کاربردی با محوریت استانداری خراسان رضوی تهیه و برای اجرا آماده شود تا در سال ۲۰۱۷ میلادی که مشهد به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب می‌شود بتوان از این فرصت ناب بهترین استفاده را کرد. معاون رئیس‌جمهوری گفت: در برنامه‌ریزی بلندمدت برای توس باید به تامین زیر ساخت‌ها و ایجاد یک فضای مناسب برای معرفی توس و بهره‌برداری کامل فرهنگی از این منطقه اقدام کرد.

سلطانی‌فر همچنین با اشاره به اهمیت مجموعه فرهنگی - تاریخی توس و ضرورت ثبت جهانی این مجموعه بزرگ فرهنگی و تاریخی گفت: پرونده ثبت جهانی این اثر ارزشمند فرهنگی و تاریخی ظرف مدت سه سال آینده تکمیل و نهایی و به یونسکو ارسال می‌شود. وی همچنین به برنامه‌ریزی برای اهدای نشان بین‌المللی فردوسی اشاره کرد و گفت: در ۲۵ اردیبهشت امسال موضوع اهدای نشان بین‌المللی فردوسی مطرح شد که باید به اطلاع برسانیم این نشان از سال آینده اهدا خواهد شد. سلطانی‌فر با اشاره به حمایت‌های دولت از برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تاکیدی هم بر اعتبارات و بودجه این سازمان کرد و گفت: درخواست من از سازمان برنامه‌ریزی و مدیریت راهبردی ریاست جمهوری این است که موضوع اعتبارات و بودجه این سازمان در برنامه ششم توسعه تقویت شود. سلطانی‌فر خاطرنشان کرد: سازمان میراث فرهنگی، آمادگی کامل خود را برای ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این منطقه تاریخی اعلام می‌کند.