به تازگی آمار جالب توجهی از وضعیت صادرات خودروی ایران به عراق منتشر شده است که در تعارض کامل با آمار ارائه شده در برخی رسانه‌ها است. این آمارها به سادگی قیمت فروش خودروهای ایرانی در بازارهای عراق را بررسی می‌‌کند. در واقع با اعلام این آمار می‌توان متوجه شد که بهای خودرو پراید در عراق ارزان‌تر از بهای آن در ایران است که البته منطقا نباید این‌گونه باشد.

براساس گزارش «ایسنا» در بین آمار خودروهایی که ایران عمدتا به عراق می‌فروشد، پژو پارس و پراید بیشترین میزان صادرات را دارد؛ به گونه‌ای که در پنج ماه آغاز امسال، از مجموع 6000 دستگاه خودروی صادره، بیش از 5800 دستگاه پراید و پژو به قیمت5500 تا 5600 دلار به عراق صادر شده
است.
مجموعا طی پنج ماه نخست سال، حدود 4700 دستگاه خودروی پژو پارس به ارزش حدود 5600 دلار به عراق صادر و همچنین در این پنج‌ ماه حدود 1100 دستگاه پراید به ارزش حدود 5500 دلار به عراق فروخته شد.

با یک محاسبه ساده می‌توان گفت با در نظر گرفتن نرخ 3400 تومانی برای دلار داخلی، ارزش گمرکی صادرات پراید به عراق برابر با 18 میلیون و 700 هزار تومان و ارزش گمرکی صادرات پژو پارس حدود 19 میلیون تومان خواهد بود. با فرض عوارض و تعرفه 5 درصدی واردات خودرو به عراق این رقم به نزدیک 20 میلیون نزدیک خواهد شد.

دو نکته در این میان قابل توجه است؛ نکته نخست اینکه نرخ برابری دینار عراق با دلار آمریکا برابر با 1140 دینار است؛ به عبارتی، هر دلار آمریکا 1140 دینار عراق است که عملا مشتریان عراقی برای پراید حدود 6 میلیون و 200 هزار دینار پرداخت می‌کنند.
هر دینار عراق در بازار بین‌المللی برابر با حدود ۲۶ ریال ایران است. در نتیجه بهای فروش پراید به عراق با محاسبه نرخ برابری دینار و ریال ایران برابر با حدود ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود که کمتر از نرخ رسمی فروش پراید در ایران است.

نکته دوم، تفاوت قیمت ۱۰۰ دلاری گمرکی در صادرات پراید و پژو پارس به عراق است؛ در صورتی که در بازار داخل ایران، این دو خودرو حداقل ۱۷ میلیون تومان اختلاف قیمت دارند.
به هر حال آنچه در این گزارش کوتاه آمده است، از چند سال گذشته به‌صورت مکرر در رسانه‌های اجتماعی و ارتباط‌های شفاهی جامعه ایرانی وجود داشته است و مدیران و مسوولان صنعت خودرو در ایران باید به آن پاسخ بدهند.
این گزارش نشان می‌دهد که قیمت‌های پیشنهادی مخاطبان شبکه‌های اجتماعی برای خودروهای داخلی که در گزارش روبه‌رو آمده است چندان هم که به نظر می‌رسد دور از ذهن نیست.