قفل نوسازی تاکسی‌های فرسوده پایتخت باز شد
17 هزار تاکسی فرسوده در شهر تهران تردد می‌کنند. تاکسی‌هایی که مولد انتشار هزاران آلاینده در هوای پایتخت هستند. پس از مدتی توقف نوسازی تاکسی‌های پایتخت دوباره ثبت‌نام برای جایگزینی تاکسی‌های نو از سر گرفته شد. میثم مظفر درباره آغاز مجدد روند نوسازی تاکسی‌ها در تهران می‌گوید: از سال گذشته تاکنون بیش از 4 هزار تاکسی نوسازی شده است که چندی پیش به‌دلیل عملی‌نشدن تعهدات قبلی ستاد حمل‌ونقل سوخت امکان ثبت‌نام در سایت وجود نداشت؛ اما هم‌اکنون سایت باز و امکان ثبت نام مجددا فراهم شده است.

ممنوعیت تردد تاکسی پیکان از دی ماه
وی از افزوده شدن پژو ۴۰۵ به خودروهای تحویلی ایران خودرو به‌عنوان تاکسی خبر می‌دهد و می‌گوید: طبق توافق‌های جدید ایران خودرو، مراکز اسقاط و بانک عامل (صادرات) ظرف یک ماه آینده تحویل خودروهای جدید شامل سمند EF۷ و پژو اجرایی می‌شود.
مظفر تاکسی‌های پیکان را در اولویت نوسازی تهران می‌داند و اضافه می‌کند:‌ دارندگان تاکسی پیکان در اولین فرصت ممکن به شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی در مناطق 22 گانه شهرداری تهران مراجعه و از طریق آنها برای تحویل تاکسی پیکان و نوسازی آن اقدام کنند.
به گفته وی براساس مصوبه ۲-۲ شورای حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به تاریخ ششم دی ماه ۹۳ هیچ‌یک از تاکسی‌های پیکان از دی ماه سال ۹۴ مجاز به تردد در محدوده طرح ترافیک نیستند و با همکاری پلیس راهور متوقف خواهند شد.
از میان 17 هزار تاکسی فرسوده تهران که شامل سمند، پژو، پراید، هیوندا و... می‌شود بیش از 6 هزار و 400 دستگاه تاکسی پیکان در ناوگان تاکسیرانی تهران وجود دارد که در نوبت نوسازی قرار دارند. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، همچنین برای تسهیل در نوسازی تاکسی‌های فرسوده کل کشور خصوصا تاکسی‌های کاربراتوری، معافیت تاکسی‌ها از حقوق گمرکی و سود بازرگانی و مجوز یگانه‌سوز بودن در صورت احراز استاندارد یورو 5 را پیشنهاد داد.

چه تاکسی‌هایی فرسوده‌اند
جعفر تشکری‌هاشمی معاون شهردار تهران هم درباره تاکسی‌های فرسوده پایتخت می‌گوید:فرسودگی به دو شیوه مشخص می‌شود. یکی براساس عمر کارکرد یک تاکسی است. دوم استهلاک تاکسی که ممکن است به سال برنگردد و به‌دلیل شرایط محیطی یا حوادثی که برای خودرو پیش آمده، به فرسودگی برسد. آنچه ما به‌طور رسمی اعلام می‌کنیم، تاکسی‌هایی هستند که به سن فرسودگی رسیده‌اند. یعنی بیش از ۱۰ سال از عمرشان گذشته و طبیعتا اینها در زمره خودروهای فرسوده محسوب می‌شوند.موارد زیادی داریم که تاکسی ها به‌دلیل کارکرد در شرایط جغرافیایی خاص یا نحوه نگهداری یا حوادثی که برای آن پیش آمده به سن فرسودگی رسیده اند و مستحق نوسازی هستند.

ورود دوباره پژو به ناوگان تاکسیرانی
بسیاری از رانندگان تاکسی خودروهای فعلی را که برای تاکسی اختصاص داده شده به هیچ عنوان خودروهای مناسبی برای تاکسی نمی‌دانند. به اعتقاد آنها تاکسی باید به لحاظ استهلاک یک خودروی کم‌استهلاک باشد. به لحاظ مسائل رفاهی، از حداکثر امکانات رفاهی برخوردار باشد، به لحاظ قدرت موتور بتواند در شرایط جغرافیایی تهران خدمات خوبی داشته باشد. با توجه به ترافیک سنگینی که ما در خیابان‌های شهر داریم، اینها حتما باید دنده اتوماتیک باشند.

نقش نظارتی ستاد سوخت در نوسازی
از سال ۸۶ تاکنون ستاد حمل‌ونقل سوخت متولی نوسازی خودروهای فرسوده اعم از شخصی و تاکسی در کشور است. یعنی تمامی مراحل نوسازی خودرو از اسقاط تا وام بانکی و... بر عهده این ستاد است. بر اساس شنیده‌ها در مذاکراتی که با ایران‌خودرو انجام شده پیش‌بینی شده تا شهریور سال آینده ۱۰ هزار تاکسی در ناوگان تاکسیرانی تهران نوسازی شوند که این قرارداد به امضای طرفین رسیده و در انتظار ابلاغ و اجرا از سوی ستاد حمل و نقل و سوخت کشور است.
مهدی ابراهیمی، معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی هم در رابطه با از سرگیری نوسازی تاکسی‌ها درپایتخت می‌گوید: در حال حاضر 6 هزار و 200 تاکسی پیکان در پایتخت تردد می‌کنند و در اولویت نوسازی قرار دارند. بخش باقی‌مانده نیز تاکسی پراید و... نوسازی می‌شود.
از ۱۰ هزار خودرویی که مسوولان شهرداری از ایران خودرو دریافت می‌کنند ۶۰ درصد سمند و ۴۰ درصد پژوی ۴۰۵ است که در صورت شماره‌گذاری پلیس سال آینده ۴ هزار تاکسی پژو نیز به ناوگان تاکسیرانی افزوده می‌شود.
به جز نوسازی تاکسی‌های فرسوده تاکسی‌های هیبریدی هم به ناوگان تاکسیرانی وارد می‌شود هرچند در مرحله نخست این تاکسی‌ها در خطوط فرودگاهی به‌کار گرفته می‌شوند.

بدهی دولت به خودروسازان
یکی از مشکلاتی که باعث توقف نوسازی تاکسی‌ها شده بود، بدهی ستاد سوخت به ایران خودرو بود که برخی آن را ۲۳۰ میلیارد برآورد کرده بودند. در تفاهم فعلی شهرداری این مبلغ بدهی دولت به ایران خودرو محسوب می‌شود و در قرارداد شهرداری به آن اشاره‌ای نشده است.
به جز مدیران شهری نمایندگان مجلس هم از کند شدن روند نوسازی تاکسی‌ها نگران هستند. مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به نوسازی تاکسی‌های فرسوده می‌گوید: با توجه به انبوه آلودگی‌هایی که تاکسی‌های پیکان ایجاد و سلامت شهروندان تهران را با خطر روبه رو می‌کنند باید نوسازی این تاکسی‌ها با جدیت بیشتری مورد پیگیری قرار گیرد و طرح جایگزینی تاکسی‌های فرسوده باید با سرعت بیشتری انجام شود. این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: خودرو‌های سالم به‌طور میانگین روزانه 2 گرم گاز تولید می‌کنند اما تاکسی‌های پیکان روزانه چهار و نیم برابر این میزان یعنی 9 گرم گاز تولید می‌کنند بنابراین باید تاکسی پیکان هر چه زودتر تعیین تکلیف شود. او با اشاره به اینکه تاکسیرانان از جمله صنوفی هستند که نیاز به حمایت ویژه‌ای دارند، می‌گوید: بر اساس قانون عمر تاکسی باید کمتر از 5 سال باشد و به همین دلیل کار نوسازی ناوگان یک کار همیشگی و مستمر است. از این رو در جهت نوسازی ناوگان تاکسیرانی باید بخشی از بهای تاکسی به صورت بلاعوض به تاکسیران داده شود و بخشی هم به‌عنوان تسهیلات ارزان در اختیارش قرار گیرد.