یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.


درجا زدن شاخص در ۶۲ هزار واحد
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت اندک ۹ واحدی در ۶۲ هزار و ۲۵۵ واحد متوقف شد. در حالی‌که در ساعت ابتدایی معاملات، شاخص تا مقادیر ۶۲۳۱۰ واحد نیز رشد داشت، در ادامه اما، بار دیگر فشار فروش دماسنج بازار را به مدار منفی بازگرداند. عبور برجام از سد کنگره آمریکا امیدواری برای اجرایی شدن این توافق‌نامه را افزایش داده است. بر این اساس و با توجه به ارزیابی مناسب از قیمت‌های فعلی فعالان بورس را به خرید سهام ترغیب کرده است. با این حال، قیمت جهانی کالاها (به خصوص نفت) نسبت به میانگین سه‌ ماه ابتدای سال افت داشته است. این موضوع در کنار وضعیت نامناسب صنایع داخلی مانند خودرو، کاهش تقاضای خودرو صفر و همچنین تداوم رکود بازار ساخت و ساز مسکن نگرانی‌ها درباره ارائه صورت‌های مالی شش ماهه ضعیف را تقویت کرده است.



ثبات دلار در هاله صعود سکه
دیروز هر دلار آمریکا بدون تغییر قیمتی معامله شد. پس از نوسانات شدید قیمتی در معاملات هفته گذشته، بازار ارز در ابتدای هفته روند آرامی را پشت سر گذاشت. در حالی‌که در ساعات ابتدایی معاملات روز گذشته، دلار تا سطح ۳۴۲۵ تومان نیز رشد داشت، در ادامه اما، بار دیگر تکرار رابطه الاکلنگی ارز و سکه قیمت‌ها در بازار ارز را کاهش داد (رشد قیمتی سکه همراه با اونس طلا). با وجود جهش نرخ ارز مرجع (رشد ۴/ ۱۲ درصدی از ابتدای سال)، در ۲۰ روز اخیر این ارز ثبات قیمتی را در نزدیکی سطح ۳ هزار تومان داشته است (۲۹۹۶ تومان). بر این اساس، مقاومت قیمتی دلار در برابر عبور از سقف مزبور را شاهد هستیم. این موضوع در کنار رشد قیمتی دلار در بازار آزاد تا سطح ۳۴۰۰ تومان می‌تواند سرعت یکسان‌سازی نرخ ارز را کاهش دهد.



رشد سکه با سیگنال اونس
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۸ هزار تومانی به قیمت ۹۱۷ هزار تومان معامله شد. نتیجه نشست فدرال رزرو آمریکا (در ساعات پایانی روز پنج‌شنبه) به تغییر نیافتن نرخ سود این کشور در شرایط کنونی و با توجه به وضعیت نامناسب اقتصاد جهانی اشاره داشت که رشد قیمت اونس طلا را رقم زد (رشد بیش از ۲۰ دلاری نسبت به پنج‌شنبه). انعکاس این موضوع رشد قیمتی سکه را رقم زد. از سوی دیگر، دلار نیز بدون تغییر قیمتی معامله شد. با وجود رشد قیمت سکه، مقدار حباب با کاهش ۱۰ هزار تومانی مواجه شد، در نتیجه، قیمت بازاری سکه در سطوح کمتری از ارزش ذاتی قرار گرفت (مقدار حباب منفی ۵ هزار تومانی در سکه). در این شرایط، نوسانات شدید قیمتی دلار دور از انتظار است، از طرفی کارشناسان انتظار تداوم روند صعودی اونس را دارند.



بازگشت تقاضای سرمایه امن
در پایان معاملات هفتگی اونس طلای جهانی با رشد ۸/ ۲ درصدی به قیمت ۹/ ۱۱۳۹ دلار معامله شد. روند صعودی طلا در حالی اتفاق افتاد که روز پنج‌شنبه فدرال رزرو اعلام کرد نرخ بهره را افزایش نخواهد داد. رئیس فدرال رزرو اعلام کرد به دلیل نگرانی‌های موجود از اقتصاد چین و اقتصادهای نوظهور (با وجود آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا به غیر از نرخ تورم) این کمیته سیاست انبساطی خود را بدون تغییر حفظ می‌کند. در نتیجه این اقدام فدرال رزرو که بر ضعف اقتصاد جهانی تاکید داشت بازارهای سهام و ارزش دلار افت کردند (عاملی برای افزایش قیمت طلا). نگرانی‌ها از چشم‌انداز اقتصاد جهانی بار دیگر سرمایه‌گذاران را به سوی سرمایه‌های امن به ویژه اونس سوق داد. هرچند، همچنان احتمال افزایش نرخ بهره در ماه اکتبر یا دسامبر باقی است که مانع از جهش قیمت اونس شده است.



حرکت «تسه»ها در مسیر آرام
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند (تسه۹۲۱۲) با افت نیم درصدی مواجه شدند. به این ترتیب، اوراق مزبور برای چهارمین روز متوالی در کانال ۶۹ هزار تومانی به سر می‌برند. تابستان در روزهای پایانی خود به سر می‌برد و انتظار کاهش تقاضای مسکن پس از پایان فصل تقاضا مطابق روند تاریخی وجود دارد. با این حال، پس از رکود طولانی‌مدت مسکن، بسیاری از کارشناسان این بازار به قیمت‌های مناسب برای خرید در وضعیت فعلی اشاره دارند. در این شرایط، بخشی از سرمایه‌های متقاضی مسکن نیز برای دریافت وام‌های با مبالغ بیشتر در صندوق سپرده یکم بانک مسکن سپرده‌گذاری شده است. با این حال، انتظار یکساله برای دریافت وام‌های جدید در کنار سود کمتر وام در قیمت‌های فعلی «تسه»ها (سود واقعی در قیمت‌های کنونی کمتر از ۲۰ درصد است) همچنان تقاضا برای خرید اوراق تسهیلات مسکن را حفظ کرده است.



رشد آرام پس از ریزش‌های هفتگی
هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۱۱/ ۰ درصدی در پایان معاملات به قیمت ۶۸/ ۴۴ دلار معامله شد. اعلام فدرال رزرو از عدم افزایش نرخ بهره به دلیل نگرانی از چشم‌انداز اقتصاد جهانی، عامل فشار بر قیمت نفت شد و معاملات هفتگی نفت در حالی به پایان رسید که روز جمعه با وجود گزارش بیکر هیوز از کاهش دکل‌های نفتی آمریکا در هفته گذشته (۳۱ واحد در سه هفته متوالی) بیشترین افت روزانه قیمت نفت در سه هفته اخیر رقم خورد (۷/ ۴ درصد). این اقدام تولیدکنندگان شیل همراه با سایر اقدامات آنها برای کاهش هزینه‌ها (تعدیل نیروهای گسترده و بلااستفاده گذاشتن ۶۰ درصد از دکل‌ها نسبت به اکتبر ۲۰۱۴) حاکی از نگرانی این تولیدکنندگان نسبت به آینده نفت است. هرچند با توجه به تداوم تولید مازاد اوپک، کاهش تولیدات شیل نمی‌تواند کمک چندانی به از بین بردن مازاد عرضه کند.