پیشنهاد تشکیل تعاونی‌های صادراتی

شاتا: وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست با جمعی از نمایندگان تشکل‌ها و انجمن‌های تعاونی با تاکید بر ضرورت توسعه صادرات غیرنفتی پیشنهاد داد تا تعاونی‌های صادراتی در کشور تشکیل شود. محمدرضا نعمت‌زاده با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا حمایت‌های لازم را از تعاونی‌ها بیش از پیش به عمل آوریم، گفت: تعاونی‌ها به عنوان بازوهای توانمند می‌توانند در کنار بخش تولید و تجارت باشند و ما در این راستا از هرگونه اقدامی حمایت می‌کنیم. وی استفاده از توان تعاونی‌ها را در جهت توسعه این بخش از اقتصاد کشور مغتنم دانست و گفت: تلاش می‌کنیم تا از نظرات و دیدگاه‌های فعالان این حوزه بیش از گذشته استفاده کنیم.


وی با تاکید بر اصل اعتمادسازی و رعایت آن از سوی تعاونی‌ها اظهار کرد: باید مواظب بود تا افراد با شیوه‌های ناسالم در تعاونی‌ها وارد نشوند تا بتوان از ظرفیت تعاونی‌ها به درستی بهره برد. وی با تاکید بر افزایش تولید، اشتغال و درآمد ملی به عنوان یکی از اهداف مهم، تصریح کرد: در این خصوص نقش تعاونی‌ها پر رنگ خواهد بود .


نعمت زاده ضمن پیشنهاد تشکیل تشکل تعاونی صادراتی یادآور شد: ایجاد نهاد یا تشکل مالی قوی نیز یکی دیگر از اقداماتی است که می‌توانند در جهت تقویت فعالیت‌ها موثر واقع شود.

در این نشست، سیدحمید کلانتری، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با اشاره به تاکید اصل ۴۴ قانون اساسی به موضوع تعاون تصریح کرد: یکی از ارکان اقتصاد کشور بخش تعاون است که می‌تواند با جمع کردن منابع مالی به صورت خرد به افزایش بهره وری و هم افزایی بیشتر منجر شود.


وی به همکاری این وزارتخانه با مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: امضای تفاهم‌نامه با سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران یکی از اقدامات در جهت گسترش تعاملات بوده است، اما خواستار افزایش سطح این همکاری‌ها هستیم.

کلانتری خواستار همکاری هر چه بیشتر این سازمان به منظور ایجاد شهرک‌های تعاونی صنعتی شد و گفت: با ایجاد این شهرک‌ها به دنبال آن هستیم تا مالکیت و مدیریت شهرک‌های تعاونی صنعتی در اختیار تعاونی‌ها قرار بگیرد.


وی افزود: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون بخش تعاون با طرح و برنامه مشخص و با ارائه ۷ راهبرد اساسی تلاش کرده تا بیش از پیش در جهت تقویت تعاونی‌ها گام بردارد که یکی از این راهبردها تقویت تعامل بین دستگاهی بوده است .معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تعاونی‌ها برای برقراری عدالت اجتماعی تلاش می‌کنند، از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست تا حمایت‌ها و تعاملات خود را در این راستا بیش از گذشته گسترش دهد.