روز جهانی جهانگردی

۲۷ سپتامبر روز جهانی جهانگردی است. جهانگردی با انگیزه‏های مختلف از دیرباز بین انسان‏ها رواج داشته و آثار مکتوب و به جا مانده از این گردش‏ها، به نسل‏های مختلف بشری در شناختن تاریخ و جغرافیای مکانی و شرایط زندگی و حکومتی گذشتگان کمک می‏کند اما جهانگردی با سبک جدید از اوایل قرن شانزدهم میلادی آغاز شد.

زمانی که انقلاب صنعتی اروپا را فراگرفت و شیوه‏های نوین زندگی در جامعه اروپا نمود پیدا کرد. از اوایل قرن هفدهم، اصطلاح توریست در جامعه فرانسه رایج شد. این اصطلاح در مورد جوانانی به کار برده می‏شد که برای تکمیل تحصیلات و کسب تجربه‏های لازم زندگی، مسافرت می‏کردند. اصطلاح توریست به تدریج به مسافرانی اطلاق می‏شد که هدف آنها از مسافرت، گردش، استراحت و آشنایی با فرهنگ مردم سایر کشورها بود. توجه به ارزش و بعد اقتصادی جهانگردی، پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد و کشورهای اروپایی برای کسب درآمد و بازسازی خرابی‏ها، این صنعت را مورد توجه قرار دادند.

در حال حاضر با توجه به عواملی مانند گسترش ارتباطات، افزایش اطلاعات ملت‏ها از یکدیگر، توسعه صنعت حمل و نقل، علاقه‏مندی عموم جوامع بشری به آشنایی با آثار سایر ملل و پی بردن دولت‏ها به بازدهی اقتصادی صنعت توریسم، می‏توان ادعا کرد که این صنعت از نظر اهمیت اقتصادی، جایگاه سوم را در دنیا دارد. جهانگردی در دنیای امروز، یکی از بهترین ابزارهای تبادل و تعامل فرهنگی است و سیاحت یا گشت و گذار در سرزمین‏های مختلف دنیا، یکی از نیازهای زندگی انسان و از روش‏های موفق و گذران سالم اوقات فراغت است. به‌طور کلی جهانگرد کسی است که به‌منظور تفریح، بازدید از نقاط دیدنی، معالجه، تجارت، ورزش و زیارت به کشور دیگر سفر کند، مشروط بر اینکه مدت اقامت از ۲۴ ساعت کمتر و از ۶ ماه بیشتر نباشد و در فاصله‏ای کمتر از هفتاد کیلومتر انجام نگیرد. به این ترتیب، مجموعه مسافرت‏هایی را که به یک منطقه مورد نظر و بدون انگیزه اقامت طولانی انجام می‏پذیرد، فعالیت توریستی یا جهانگردی می‏گویند. به‌منظور معرفی آثار باستانی و جاذبه‏های گردشگری در جهان و اهمیت دادن به این صنعت نوین، روز ۲۷ سپتامبر (برابر با پنجم مهر) به عنوان روز جهانی جهانگردی نام‏گذاری شده است.