تمرکز جمعیتی در کلان‌شهرهای کشور امروز به یکی از معضلات ترافیکی و زیست محیطی تبدیل شده به طوری که بر اساس اعلام مکرر مقامات وزارت راه‌وشهرسازی ۳۰ درصد جمعیت کشور در ۸ کلان‌شهر ایران متمرکز شده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، استان تهران با ۴۵درصد، بیشترین سهم از ارزش افزوده بخش مستغلات، کرایه و خدمات کسب‌وکار کشور را در سال ۱۳۹۰ داشته است. استان خراسان رضوی با ۷ درصد و البرز با ۵درصد پس از استان تهران جای گرفته‌اند.

این سه استان ۵۸درصد از ارزش افزوده بخش مستغلات، کرایه و خدمات کسب وکار کشور را ایجاد کرده‌اند. استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد و ایلام کمترین سهم از ارزش افزوده بخش مورد نظر را داشته‌اند. ۱۰ استان کشور که در رتبه‌بندی استان‌ها از نظر سهم ارزش افزوده پایین‌ترین رده‌ها را داشته‌اند، جمعا ۲۱/ ۵درصد ارزش افزوده بخش مستغلات، کرایه و خدمات کسب وکار کشور را پدید آورده‌اند.

بررسی نتایج سرشماری‌ها نشان می‌دهد که نسبت شهرنشینی ایران از ۳۱‌درصد در سال ۱۳۳۵ به ۷۱‌درصد در سال ۱۳۹۰ رسیده است. به این ترتیب طی نیم‌قرن گذشته جمعیت مناطق شهری بالغ بر ۹ برابر شده است. در حال حاضر با معکوس شدن نسبت جمعیت شهری به روستایی، از یکسو مشکلات شهرنشینی و چالش‌های اجتماعی و زیست محیطی ناشی از رشد بی‌رویه شهرها دردسرساز شده و از سوی دیگر خالی شدن مراکز جمعیتی قدیمی به خصوص در مناطق مرزی، آسیب‌هایی را متوجه کشور کرده است.

با این حال، وزارت راه‌وشهرسازی اخیرا پیشنهاد کرد، برنامه‌های ساخت و تامین مسکن، به سمت شهرهای کوچک هدایت شود و از تمرکز ساخت‌وساز در کلان‌شهرها خودداری شود.

صفحه امروز باشگاه اقتصاددانان به همین موضوع اختصاص یافته است.