گروه اقتصاد بین‌الملل: هر بار که سفر می‌کنیم، به هر دلیلی که باشد، بخشی از یک حرکت جهانی شده‌ایم، حرکتی که قدرت آن را دارد تا توسعه‌ای فراگیر را رقم زند، اشتغال‌زایی کند و جوامعی با ثبات را برای آینده بشر شکل دهد، حرکتی که به درک متقابل بین ملت‌ها کمک می‌کند تا از میراث مشترک طبیعی و فرهنگی بشر حفاظت شود.

۲۷ سپتامبر (۵ مهر)، روز جهانی گردشگری بود. روز گردشگری هر سال در همین روز و به میزبانی یک کشور برگزار می‌شود. امسال میزبانی مراسم رسمی بزرگداشت این روز بر عهده کشور بورکینافاسو بود. هدف از گرامیداشت این روز، افزایش آگاهی جامعه بین‌الملل نسبت به اهمیت توریسم و ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آن است.

در مراسم گرامیداشت این روز تلاش می‌شود تا راه‌های مقابله با چالش‌های جهانی پیش روی اهداف توسعه هزاره سازمان ملل متحد بررسی و بر این واقعیت تاکید شود که همکاری در بخش گردشگری می‌تواند دستیابی به این اهداف را تسهیل کند. در واقع روز جهانی گردشگری پتانسیل گسترده بخش گردشگری را در راه ایجاد تغییرات مثبت در کشورها و جوامع سراسر جهان به تصویر می‌کشد و این نکته را یادآور می‌شود که گردشگری می‌تواند جهان ما را به جایی بهتر برای زندگی تبدیل کند. بان‌کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت این روز در پیام امسال خود گفت:‌ «روز جهانی گردشگری امسال بر پتانسیل صنعت گردشگری در توسعه اجتماعی-اقتصادی تاکید خواهد داشت. با توجه به آنکه هم‌اکنون سالانه بیش از یک میلیارد نفر گردشگر بین‌المللی در سطح جهان وجود دارد، گردشگری به یک قدرت بزرگ و تغییردهنده تبدیل شده است که در زندگی میلیون‌ها نفر تغییرات اساسی ایجاد می‌کند. تاثیر بالقوه گردشگری بر توسعه پایدار، قابل توجه است.

صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اشتغال‌زا در جهان، می‌تواند فرصت‌های مهمی را در زندگی افراد فراهم و به کاهش فقر و افزایش توسعه فراگیر کمک کند، به دلیل آنکه گردشگری ارتباط بین افراد گوناگون را شکل می‌دهد، این بخش می‌تواند موجب درک فرهنگ‌ها شود و آگاهی‌ها نسبت به لزوم حفظ میراث فرهنگی و طبیعی را افزایش دهد.» «یک میلیارد گردشگر، یک میلیارد فرصت» شعار سازمان جهانی گردشگری برای روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۵ است که تصریح می‌کند صنعت گردشگری یک جنبش جهانی برای محرک رشد اقتصادی است، اشتغال را افزایش می‌دهد و به ساخت جوامع بهتر کمک می‌کند. اما سفر‌های یک میلیارد گردشگر در سراسر سیاره ما، همچنین یک میلیارد فرصت در اختیار ما قرار می‌دهد که بتوانیم با جرایم محیط پیرامون خود مقابله کنیم چون این جرایم، جهان پیرامون ما را نابود و معیشت افراد جامعه را مختل می‌کند؛ جرایمی مانند قاچاق انسان، قاچاق مهاجران، قاچاق دارو، سرقت و قاچاق آثار فرهنگی، فساد، کالا‌های تقلبی و جرایم مربوط به حیات وحش.

این جرایم، اقشار آسیب‌پذیر و حساس را مورد هدف قرار می‌دهند و می‌توانند مانع از تلاش‌های بین‌المللی برای عمل به تعهدات مربوط به توسعه ‌شوند. به همین علت است که دفتر مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC) با همکاران خود در این سازمان، کشور‌های عضو و جامعه بین‌الملل همکاری می‌کند تا آگاهی گردشگران را نسبت به خدمات و کالا‌های غیر قانونی که ممکن است در طول سفرشان با آن مواجهه شوند، افزایش دهند. مدیر اجرایی این سازمان می‌گوید: «در روز جهانی گردشگری، من ازگردشگران و همه افرادی که به نوعی با صنعت گردشگری در ارتباط هستند، می‌خواهم تا موقعیت‌هایی را که ممکن است در آنها افراد مورد سوءاستفاده قرار گیرند یا کالاها قاچاق شوند، شناسایی کنند و اقدامات لازم را در این باره انجام دهند. ما یک میلیارد فرصت داریم تا جهانی امن‌تر و عادلانه‌تر بسازیم، اجازه دهید تا این فرصت‌ها را به واقعیت تبدیل کنیم.» مراسم روز جهانی گردشگری در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی به ترتیب به میزبانی کشورهای تایلند و قطر برگزار خواهد شد.

شعار روز جهانی گردشگری سال ۲۰۱۶ «گردشگری برای همه- ترویج دسترسی جهانی» خواهد بود و «گردشگری پایدار- ابزاری برای توسعه» نیز شعار روز جهانی گردشگری سال ۲۰۱۷ خواهد بود. طالب ریفایی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری ملل متحد در این باره گفت: «من منتظرم این روز را با همکاری این دو عضو برجسته سازمان جشن بگیریم: تایلند که یکی از پرگردشگرترین مقاصد جهان است و صنعت گردشگری در جامعه آن ریشه دوانده است و قطر که یک مقصد برجسته نوظهور برای گردشگران محسوب می‌شود.» ایران امسال به دلیل فاجعه منا و عزای عمومی، از برپایی جشن‌های روز جهانی گردشگری خودداری کرد.