بلژیکی‌ها؛ مصالحه کار در جلسات

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

منبع: expatica

بلژیک کشوری در یک منطقه بسیار صنعتی در قلب اروپای غربی و کشور میزبان اتحادیه اروپا است. اقتصاد این کشور بر پایه بخش خصوصی می‌چرخد.

طبق پژوهشی که در سال ۲۰۱۵ انجام شده است، بلژیک در شاخص سهولت انجام کسب‌وکار از بین ۱۸۹ کشور رتبه چهل و دوم را داراست. این کشور در شاخص‌های خاص مانند توانایی در پرداخت دیون(یازدهم) و شروع کسب‌وکار (چهاردهم) رتبه بسیار خوبی دارد.

اما فرهنگ کسب‌وکار، سلسله مراتب آن، آداب مذاکرات و معاشرت در بلژیک چگونه است؟

سلسله مراتب در بلژیک: در فلاندرز (ناحیه‌ای در شمال بلژیک که به زبان هلندی صحبت می‌کنند)، ساختارهای سازمانی معمولا یکدست و دستورالعمل‌ها به آسانی کاملا قابل فهم هستند. مسائلی مانند عنوان شغلی و اندازه اداره نسبت به حقوق و مزایای عالی از اهمیت کمتری برخوردارند. گرچه، فرد مافوق همیشه تصمیم‌گیرنده نهایی است، اما کارمندان اهل فلاندرز، مدیری را ترجیح می‌دهند که به زیردستان خود اجازه شرکت در تصمیم‌گیری بدهد. در مقایسه با فلاندرز، رابطه بین روسا و زیردستان در والونیا (ناحیه جنوبی بلژیک که اکثر مردم آن به زبان فرانسوی سخن می‌گویند)، هنوز تمایل بیشتری به رسمی بودن دارد. مشابه فرانسه، برای بیشتر والون‌ها یک سازمان خوش‌ساختار با سلسله مراتب واضح و رهبری درست ارزش بیشتری دارد. علاوه‌بر این، رتبه و عنوان هر فرد، صلاحیت‌های فردی و عملکرد در شرکت، اندازه اداره و ... عوامل بسیار مهمی هستند.

استراتژی و برنامه‌ریزی: بلژیکی‌ها معمولا برای مصالحه کردن تلاش می‌کنند. بنابراین، پیروز شدن در یک بحث عموما نسبت به دستیابی به یک موافقت دوطرفه از اهمیت کمتری برخوردار است. فرآیند تصمیم‌گیری عملگرایانه است؛ هرچند ممکن است بسیار آرام پیش برود. گرچه این فرآیند می‌تواند به راه‌حل‌های خلاقانه و شگفت‌انگیزی منجر شود. در همان زمان، اصرار به مصالحه منجر به وضعیت اندکی محافظه‌کارانه می‌شود.

جلسات: اولویت اصلی در جلسات کاری داخلی در بلژیک این است که پرسنل را از تصمیماتی که دررئوس بالای سازمان گرفته می‌شود آگاه کنند. علاوه‌بر این، آنها از ایده‌های بحث استفاده می‌کنند تا به یک تصمیم برسند. بلژیکی‌ها جلسه‌ای را دوست دارند که درست ساختاربندی شده و متمرکز باشد. بنابراین، از دستورات جلسه به شدت پیروی می‌شود. با این حال، جلسات معمولا با یک صحبت کوتاه ۱۵ دقیقه‌ای شروع می‌شود؛ این مکالمات کوتاه موقعیت مناسبی را برای ساخت روابط و ارتباطات شخصی ایجاد می‌کند.

مناظره‌های کسب‌وکار: اگرچه والون‌ها علاقه‌مندند که برخلاف شهروندان عادی فلاندزی، بیشتر رسمی باشند، اما هر دو به دنبال راه‌حل‌های منطقی و کارآ هستند و توجه به خواسته‌های شخصی یک عامل مهم طی مذاکرات محسوب می‌شود.

تصمیم‌گیری: تصمیمات در راس سازمان گرفته می‌شود. در فلاندرز، بسیاری از تصمیمات مبنی بر یک توافق کلی گرفته می‌شود، برای والون‌ها، سلسله مراتب و اختیارات به‌طور بالقوه از اهمیت بیشتری برخوردارند. بنابراین، بلژیکی‌ها قبل از رسیدن به یک نتیجه، اغلب در بحث‌های طولانی و مهم شرکت می‌کنند؛ تا اطمینان یابند که همه گزینه‌ها را مدنظر قرار داده‌اند.

درک زمان: زمان شرکت کردن در یک جلسه، از هر فردی انتظار می‌رود تا سر وقت در جلسه حاضر باشد. مراقب باشید: دیر رسیدن در جلسه ممکن است شما را فردی غیر قابل اطمینان نشان دهد! اگر دیر رسیدن اجتناب‌ناپذیر باشد، با دلیل این مساله را اطلاع دهید.

قرار ملاقات‌ها: بلژیکی‌ها مخصوصا به هدایت کسب‌وکار با تلفن علاقه‌ای ندارند. تماس حضوری بیشتر ترجیح داده می‌شود. توصیه می‌شود که قرار ملاقات‌ها حداقل یک هفته زودتر از موعد برنامه‌ریزی شود. زمان‌های ترجیحی برای قرار ملاقات‌ها اواسط صبح و نیمه‌های بعداز‌ظهر است. از زمان‌بندی قرار ملاقات‌ها در تعطیلات اجتناب کنید.

فرهنگ احترام: نشان دادن حسن رفتار در بلژیک از اهمیت بسزایی برخوردار است. در کسب‌وکار، بلژیکی‌ها هنگام خطاب یکدیگر از ضمیر شخصی vous/ u استفاده می‌کنند. استفاده از ضمیر tu/ je یا نام کوچک تنها در صورت مطرح شدن استفاده می‌شود. استفاده از عناوین آکادمیک یا حرفه‌ای خیلی مورد نیاز نیست. بلژیکی‌ها تلاش می‌کنند تا با یکدیگر به زبان بومی خودشان یا به انگلیسی صحبت کنند؛ چرا که این موضوع در فرهنگ بلژیک بسیار حساس شمرده می‌شود. درگیری‌ها بر سر زبان منجر به تنش‌هایی در سال ۲۰۱۲ در این کشور شد.

شیوه لباس پوشیدن: در محیط کار بلژیک، لباس پوشیدن نسبتا رسمی است، خیلی طبق مد روز نیست اما به مفهوم سنتی زیبا است. از مردان انتظار می‌رود تا کت و شلوار تیره بپوشند و کراوات بزنند و زنان کت و شلوار بپوشند، یا از کت و دامن استفاده کنند. زمانی که به خانه یک بلژیکی دعوت می‌شوید، لزومی ندارد که این چنین رسمی لباس بپوشید.

فرهنگ غذا خوردن: بلژیکی‌ها به اینکه کار و زندگی شخصی خود را به شدت از هم جدا کرده‌اند مشهور هستند. از آنها انتظار نداشته باشید که رک و راست شما را به خانه‌شان دعوت کنند چون اصولا بستگان و دوستان نزدیک را به خانه راه می‌دهند. معمولا، کسب‌وکارهایی که با دعوت شام همراه باشند در یک رستوران برنامه‌ریزی می‌شوند.

پس از اینکه سر شام رسیدید، منتظر بایستید تا میزبانتان شما را به سایر میهمانان معرفی کند. گرچه صبحانه در محل کار به ندرت خورده می‌شود، اما نهار زمان مورد علاقه برای غذا خوردن در محیط کار است.

استفاده از کارت‌های ویزیت: کارت‌های ویزیت به‌طور گسترده استفاده می‌شوند و عموما وقتی با افراد جدیدی برای اولین بار ملاقات می‌شود ارائه می‌شوند و آنها بدون تشریفات رسمی معاوضه می‌شوند. کارت‌های ویزیت باید نام و عنوان شغلی شما را به علاوه عنوان دانشگاهی و البته شرکتی را که برایش کار می‌کنید شامل شود. معمولا سمت دیگر این کارت‌ها به زبان‌های فرانسوی و آلمانی ترجمه می‌شود که نشان‌دهنده احترام و درک به همکاران خارجی زبان است.