یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام



اشاعه فضای منفی در بورس
دیروز، شاخص کل بورس با افت ۲۸۱ واحدی (معادل ۵/ ۰ درصد)‌ در ۶۱ هزار و ۲۷۰ واحد متوقف شد. ماه گذشته، نگرانی از انعکاس عملکرد ضعیف شرکت‌ها در نیمه نخست سال، ریزش‌های قیمتی سهام را رقم زد. در این خصوص، با وجود پیش‌خور شدن بخش زیادی از افت قیمت سهام، نزدیک شدن به موعد انتشار این صورت‌های مالی، بار دیگر نگرانی را در بازار ایجاد کرده است. همچنین تنش‌های سیاسی منطقه و تردید‌های به وجود آمده درخصوص سرانجام برجام نیز فضای منفی را تشدید کرده است. مشابه وضعیت کنونی را در روند تاریخی بورس نیز شاهد بوده‌ایم، در این میان، می‌توان به ریزش قیمتی سهام همراه با تنش‌های سیاسی سوریه در پایان تابستان ۹۲ و همچنین ریزش شاخص با نگرانی‌ها درخصوص توافق هسته‌ای در هفته‌های پس از انتشار بیانیه لوزان اشاره کرد.


بازار ارز



حرکت دلار روی خط صاف
دیروز، هر دلار آمریکا بدون تغییر به نرخ ۳۴۶۰ تومان معامله شد. پیش‌تر به روند افزایش تقاضا در بازار ارز اشاره شده بود. همچنین تفاوت نرخ دلار در بازار داخل و کشورهای همسایه نیز از عواملی بوده که در هفته‌های گذشته همراه با افت نرخ ارز، تقاضای آربیتراژی در بازار داخل را افزایش داده است. از سوی دیگر، کلاهبرداری که در روزهای اخیر در بازار رخ داده، معامله‌گران را در فاز احتیاط بیشتری قرار داده است. روز جمعه نیز، ریزش شاخص دلار آمریکا در بازار جهانی، تضعیف ارزش این ارز در مقابل دیگر ارزها را به دنبال داشت. این موضوع می‌تواند با کاهش ارزش دلار در بازارهای مجاور، نرخ دلار در بازار داخل را تحت تاثیر قرار دهد؛ مانعی در برابر رشد قیمت دلار (حذف تقاضای آربیتراژ). این عوامل ثبات دلار در سطوح فعلی را رقم زده است.


بازار سکه



رشد سکه با جهش اونس
دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد ۱۰ هزار تومانی به قیمت ۹۲۵هزار تومان معامله شد. با وجود ثبات قیمتی دلار، جهش بیش از ۲۰ دلاری اونس در روز جمعه (با انتشار آمار اشتغال آمریکا) موجب رشد قیمت سکه شد. با این حال، مشابه هفته گذشته، واکنش کند سکه را نسبت به رشد قیمت طلای جهانی شاهد هستیم. این موضوع موجب بازگشت حباب منفی (کم تر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) به بازار سکه شد. به نظر می‌رسد در صورت ثبات قیمت اونس در قیمت‌های فعلی در روزهای آتی، بتوان انتظار رشد قیمتی سکه را داشت (مشابه هفته گذشته). امروز، در شرایط تعطیلی بازار جهانی و همچنین انتظار نوسانات اندک نرخ دلار، دامنه تغییرات قیمتی سکه را کاهش می‌دهد. با این حال، احتمال رشد سکه در جهت نزدیک شدن قیمت به ارزش ذاتی وجود دارد.

بازار طلای جهانی



رشد اونس با کند شدن اقتصاد
اونس طلا با افت هفتگی ۷/ ۰ درصدی به قیمت ۴/ ۱۱۳۸ دلار معامله شد. اونس در انتظار آمار اشتغال آمریکا به پایین ترین میزان از ۱۵ سپتامبر (۱۱۰۶ دلار) رسید. روز جمعه اما، انتشار این آمار به ایجاد ۱۴۲ هزار شغل جدید در سپتامبر، در مقابل پیش‌بینی ۲۰۱ هزار شغل اشاره داشت. بازبینی آمار اشتغال این کشور برای آگوست نیز حاکی از کاهش تعداد شغل‌ها بود. این عوامل در کنار کاهش شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای آمریکا (ISM) (روز سه شنبه)، بر ضعف اقتصاد آمریکا تاکید داشت. این موضوع احتمال افزایش نرخ بهره تا پایان سال ۲۰۱۵ را کاهش داده است. در نتیجه، شاخص دلار به پایین ترین میزان در دو هفته گذشته کاهش یافت (حمایت از قیمت اونس). در نظرسنجی هفتگی کیتکو از ۲۰ کارشناس، ۱۴ نفر روند صعودی، ۲ نفر مسیر کاهشی و ۴ نفر روند خنثی اونس را پیش بینی کرده‌اند.


بازار اوراق مسکن



«تسه»ها در سراشیبی نزول
روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با ریزش ۳/ ۴ درصدی به قیمت ۶۵ هزار و ۳۰۸ تومان معامله شدند. در روزهای گذشته وزیر اقتصاد به بررسی دوباره نرخ سود بانکی (با رویکرد کاهش دوباره)، در جلسه این هفته شورای پول و اعتبار اشاره کرد. در ماه‌های ابتدایی سال نیز کاهش نرخ سود بانکی تا حدودی فشار قیمتی را بر «تسه»ها ایجاد کرد. به این ترتیب، بار دیگر شاهد کاهش قیمت «تسه»ها در جهت تعدیل نرخ سود وام مسکن در مقایسه با دیگر تسهیلات بانکی هستیم، این موضوع کاهش تقاضای اوراق تسهیلات را که پیش تر به آن اشاره شده بود، تشدید کرده است. انتظار برای کاهش تقاضای مسکن در فصل پاییز (نسبت به تابستان) و همچنین جذابیت مبالغ بیشتر وام‌ها از محل صندوق سپرده یکم بانک مسکن نیز بر قیمت «تسه»ها فشار وارد می‌کند.

بازار نفت



صعود نفت با چشم‌انداز کاهشی شیل
هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۴/ ۰ درصدی به قیمت ۵۴/ ۴۵ دلار معامله شد. پنج‌شنبه، عوامل ژئوپلیتیک (ناآرامی‌های سوریه) از قیمت نفت حمایت کرده بود اما آمارهای اشتغال آمریکا، کاهش شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای آمریکا (ISM) و چین (PMI) با تشدید نگرانی از ضعف تقاضا، عامل فشار بر قیمت نفت شدند. جمعه اما، گزارش بیکرهیوز، از کاهش ۲۶ موردی دکل‌های نفتی آمریکا برای پنجمین هفته متوالی، رشد قیمت نفت را رقم زد. تعداد دکل‌های نفتی فعال به کمترین میزان از آگوست ۲۰۱۰ رسیده است که بر فشار قیمت‌های کنونی بر تولیدات آتی شیل تاکید می‌کند. با وجود این عامل مثبت، تولیدکنندگان اوپک و روسیه (که در سپتامبر بالاترین میزان تولیدات از سال ۱۹۸۷ را داشت) همچنان سطح تولیدات خود را بالا نگه داشته و سعی در حفظ سهم بازار خود دارند (عامل فشار بر قیمت نفت).