دنیای اقتصاد، بندرعباس: مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ممانعت از فعالیت شناورها و شناورسازی‌های غیرمجاز، ساماندهی پژوهش‌های دریایی از طریق دانشگاه هرمزگان، تشویق جوانان برای ورود به حرفه‌های دریانوردی، ساماندهی شناورهای تفریحی و تکمیل بیمه دریانوردی را خواستار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، ابراهیم ایدنی در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی که در بندر شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: ۸۷۰۰ شناور ثبت شده و ۱۶ موسسه آموزش فنون دریایی در استان فعال هستند و ۲۰ درصد از ۲۵ هزار دریانورد کشور در هرمزگان فعالیت می‌کنند. وی افزود: ۱۵ مرکز کنترل ترافیک دریایی از غرب جزیره کیش تا شرق جاسک بر تردد ایمن شناورها در تنگه هرمز نظارت دارند.

ایدنی گفت: ۳ میلیون یورو تجهیزات شامل بوم و اسکیمر برای حفظ محیط زیست دریایی در ۴ بندر استان فعال است و مرکز دریافت زائدات کشتی‌ها در بندر شهید رجایی و ۴ فروند بارج جمع‌آوری آلودگی در کشتی سازی بندرعباس ساخته می‌شود.

وی با اشاره به توسعه زون نفتی بندر شهید رجایی افزود: یک میلیون متر مکعب مخزن برای فعالیت‌های صادراتی و ترانزیتی در بندر خلیج‌فارس در حال ساخت است که ۳۰۰ هزار مترمکعب آن تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان تجهیز بنادر شیلاتی استان به تجهیزات مقابله با آتش‌سوزی را خواستار شد.

ایدنی افزود: قرار است ۱۵خط کشتیرانی در بندر شهید رجایی علاوه‌بر صادرات و واردات، کالای ترانشیپی به این بندر حمل کنند تا توزیع کالای بنادر منطقه از این بندر کانونی انجام شود.

استاندار هرمزگان نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه آموزش فرهنگ دریانوردی باید از پایه‌های ابتدایی در آموزش و پرورش استان‌های ساحلی آغاز شود، گفت: وجود صدها شغل مبتنی بر دریا، فرصت خوبی برای درآمدزایی است.

جاسم جادری اقتصاد دریا محور را از راهکارهای پیشرفت اقتصادی کشور در برنامه ششم توسعه دانست و گفت: بنادر بازرگانی باید در عصر پساتحریم خود را برای پاسخگویی به تقاضای خطوط کشتیرانی بین‌المللی آماده کنند. جادری بر ضرورت تاسیس رشته‌های مرتبط با صنایع دریایی در هرمزگان تاکید کرد و افزود: تاسیس دانشگاه علوم و فنون دریایی با همکاری آموزشکده اکولوژی خلیج‌فارس در قطب اقتصاد کشور امسال در دستور کار قرار دارد. وی گفت: قرار است با توسعه گردشگری و توریسم دریایی علاوه‌بر انجام سفرهای دریایی سهم مردم استان از اقتصاد در دریا افزایش یابد.

استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه اکنون ۳۰ درصد از آلودگی دریایی جهان در منطقه خلیج‌فارس است، افزود: بزرگ‌ترین قرارداد تصفیه پساب با یک سرمایه‌گذار منعقد شده که قرار است برای مصارف فضای سبز و غیر شرب به بهره‌برداری برسد.

وی بر تکمیل هرچه سریع‌تر تجهیزات پایانه ۲ کانتینری و تامین اعتبار آن در بندر شهید رجایی تاکید کرد و گفت: لازم است فاز ۳ توسعه این بندر نیز تا پایان دولت یازدهم تکمیل شود و برنامه داریم تا با ورود کشتی‌های بزرگ‌تر هزینه حمل و نقل کالاهای کانتینری کاهش یابد.

جادری استفاده از ظرفیت بندر شهید رجایی برای ترانزیت کالای کشورهای آسیای میانه و تامین نیاز کشورهای اروپایی را خواستار شد.

وی در ادامه تاکید کرد: تلاش‌های مرکز هماهنگی جست‌وجو و نجات دریایی استان و همچنین همکاری گروه‌های مردمی در قالب تیم‌های «همیار ناجی» طی دو سال اخیر، سفرهای دریایی ایمنی را برای هموطنان در سراسر آب‌های هرمزگان رقم زده که این موضوع به دلیل مدیریت کارآمد، برنامه‌ریزی منسجم و تعامل ارگان‌های دریایی وبهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی در بنادر و جزایر است.